Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wida en wevers? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wida en wevers?
Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2009-07-15 - 17:57:58 send message to Jhoukes

Hallo,

Ik heb een gezelschapsvoliere met binzen, bruinborsten, goulds, roodkoppapagaai amadine, en driekleuramadine. De nesten van de verschillende koppels werden voorheen niet verstoord en de koppels konden hun jonge vogels groot brengen. Nu heb ik de voliere uitgebreid en vroeg ik me af of ik in de voliere een dominicaner wida man erbij zou kunnen doen? Mijn vraag is dus of de dominicaner wida man de nesten van de verschillende vogels niet zal verstoren en of onrust zal veroorzaken?

Dezelfde vraag heb ik met betrekking tot de kleinere weversoorten?

Gr.

Jordy


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-07-15 - 23:30:16 send message to chrislaevers

Ik antwoord alleen met betrekking tot de kleinere weversoorten.

De vlammenwever, kleinste soort (craspodeptera) heb ik gekweekt in een gezelschapsvolière samen met valkparkieten (1-1-4), zebravinken (2-2-....), kanaries (1-1-...), Chinese dwergkwartels (1-1-...), oude goulds (2-2), Catharina's (2-0), diamantduifjes (1-1-...) en misschien vergeet ik er nog enkele. Dat was in 07.
Momenteel heb ik dezelfde man vlammenwever met een dochter en een vreemde pop die elk (de poppen) op twee eieren zitten.
Deze man moet een territorium kunnen hebben dat niet de gehele ruimte van de volière beslaat.
De ruimte bij mij is L-vorm ; één deel : 260 op 130 verbonden via twee vlieggaten naar het tweede deel : 400 op 90cm. Om een idee te geven.
De vlammenwever zit in het tweede deel. De helft daarvan is zijn territorium. Niemand kan daar nestelen op de diamantduiven na.
Iets om rekening mee te houden.
Alle vogels vliegen wel door hoor maar nu in de rapte. Zelfs de jonge kanaries en zebravinken pendelen van het eerste gedeelte door naar het achterste van het tweede gedeelte.

Vlammenwever (craspodeptera) is dus wel geschikt voor kweek in gezelschapsvolière met voornoemde soorten mits de andere vogels ruimte elders hebben buiten zijn territorium om te nestelen.
Dichte beplanting op diverse plaatsen, diverse eet- en drinkplaatsen zijn bij mij aanwezig. Ik geloof daar heilig in. Had ik dat niet, dan had ik sterfgevallen. Dat is zeker.

Ik heb ook in diezelfde ruimte Napoleonwevers (1-3) maar het lukt niet. Volgens mij vinden ze geen plaats om veilig te nestelen (laag bij de grond) omwille van de vlammenwever.

Mijn ervaring met vlammenweverpoppen en widapop en widaman (Vidua fischeri) is dat weverpoppen geen widapop tolereren: ik heb ze moeten wegvangen voor haar eigen veiligheid. De baltsende man 'unsettled' de andere vogels die niet als pleegouders fungeren.Balts gebeurt met of zonder pop.
Wida's en wevers gaan blijkbaar niet goed samen.
In een megagrote volière kan er altijd meer goed samen gaan natuurlijk.
Ik laat mijn Vidua fischeri's effe bij het koppel pleegouders en dan vang ik ze weg maar dan zet ik ze ook niet bij andere vogels.

Dominicaner wida is ook een parasitaire broeder maar als pleegouders fungeren verschillende soorten Afrikaanse estrildes.

Als hij zich goed voelt, gaat hij proberen te baltsen om een pop aan te trekken (die er weliswaar niet is maar dat weet hij niet) en op die manier zou hij de andere vogels wel op de zenuwen kunnen werken.

Mocht je meer info wensen, doe maar.

Christine.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede