Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Koloniekweek bij zonparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Koloniekweek bij zonparkieten
oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2009-08-10 - 14:42:02 send message to oli4

Heeft er iemand ervaring met koloniekweek bij zonparkieten? Heb al via de zoekfunctie gezocht op het forum, maar niet echt nuttige info gevonden. Het gaat over vijf koppeltjes van allen tussen de 2 à 3 jaar oud en ze zitten reeds allen ongeveer 2 jaar tesamen, dus ze kennen elkaar al. De bedoeling is dat ze in een vlucht komen van 6 op 5 en 2.5 hoog. Het aansluitende nachthok zou dan ongeveer 3 op 5 meter zijn en is geisoleerd. Is per koppel twee nestblokken voldoende, of zouden dat er meer moeten zijn?

Alvast bedankt
Olivier


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-08-11 - 00:39:25 send message to kvhooff

Ik zou het niet doen. Als ze broeds worden gaan ze vechten om een territorium af te bekenen. Het aantal blokken maakt niet zo veel uit. Bijna alle koppels willen het zelfde blok. Meestal het blok wat het hoogstge hangt.

Kees


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2009-08-11 - 07:35:43 send message to kakatoe

Kees is dit je eigen ervaring of weer van horen zeggen.
Het is zo dat je het zelf moet uitproberen of het lukt ja dan nee.
Je moet het zelf ondervinden bijna iedereen hier zegt dat koloniebroed niet gaat daar ze dan vechten.
Terwijl als je ruime volieres hebt het best kan lukken.
Dus zelf ondervinden en wel de vogels goed in de gaten houden als je koloniebroed gaat doen.
Ik doe zel aan kolonie broed met bonte boeren en dat is ook goed gegaan terwijl de adviezen hier negatief waren.


gr Jan


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-08-11 - 08:27:31 send message to wiechmann

jan bij zonparkieten kost het veel vogels en dit is uit eigen ervaring terwijl het met grijze roodstaarten geen enkel probleem is wel als je een kolonie heb geen andere grijze er bij want dit loopt wel verkeerd af .
voorbeeld uit eigen ervaring van zonparkiet.
had 3 poppen heb man gekocht en er bij geplaatst 5 min staan kijken ging goed .20 min later ging ik kijken man helemaal in stukken .de voilere was 3x2x2 dus ruim genoeg.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-08-11 - 10:53:43 send message to Ton Koek

In Avifauna zit een groep in een volière, daar gaat het wel goed. Misschien daar eens informeren?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2009-08-11 - 10:56:47 send message to Daniel

Hermann ligt het verschil er niet aan in het bijplaatsen? Je schrijft met grijzen gaat het goed maar je moet er niks bijplaatsen daarnaast schrijf je ik had verschillende poppen zonparkieten in een voliere en plaatste er daarna een man bij?

Is het misschien fout gegaan om die reden?




ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-08-11 - 12:31:21 send message to ParkietenPeter

quote
Dus zelf ondervinden ...


En daar is nou zo'n forum enorm heel erg handig bij!

Je hoeft het niet zelf te ondervinden! Dat heet ervaringen/kennis delen.

Met zonparkieten is het trouwens algemeen bekend dat je die per koppel moet houden. Oké, of je moet een voliere hebben waar wij met z'n allen jaloers op zijn.

happy :) Peter


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2009-08-11 - 12:41:13 send message to mreyder

Ik heb zelf jarenlang een kolonie van 6 vogels (3 mannen en 3 poppen) gehouden en ook nakweek van deze vogels gehad. Waren gehuisvest in een vlucht van 7 meter lang. Geen problemen ondervonden! Pas inderdaad op met vogels bijplaatsen: dit lukte niet. Ben begonnen met 2 koppel in deze vlucht, toen ze beiden jongen hadden 2 jongen laten zitten die elkaars gezelschap steeds opzochten (van elk koppel 1 jong), deze werden door de 2 reeds aanwezige koppels goed geduld, ook toen ze later volwassen waren. Op een bepaald moment is er 1 gesneuveld,de resterende 5 vogels verdroegen elkaar heel goed. Heb weer veel later in 1 winter 2 vogels verspeeld. Heb toen het koppel laten zitten en de resterende vogel weggevangen. Mijn advies: probeer het gewoon. Je voliere is ruim genoeg, zorg voor voldoende broedblokken en meerdere voerplaatsen! Dat laatste lijkt me erg belangrijk!


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-08-11 - 14:04:03 send message to wiechmann

bij zonparkieten ga het goed tot dat ze broeds worden en dan is het vogels oprapen .

bij grijze geen probleem .

dit is mijn persoonlijke ervaring.


eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2009-08-11 - 14:33:27 send message to eckers

niet dat ik van onderwerp wil veranderen,maar gaat koloniekweek bij grijze roodstaarten wel?,ik heb hier ook vaker aan zitten denken,en wou het dit jaar misschien toe gaan passen,ze kunnen dan allemaal apart in een nachthok,worden op verschillende plaatsen gevoerd,maar beschikken dan wel met meerdere vogels over een grote buiten voliere,
groetjes jan willem


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-08-11 - 14:43:47 send message to wiechmann

jan willem

bij mij en div andere ga het wel .hebben geen apart binnen hok per koppel maar gewoon gemeenschapelijke ruimte.


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2009-08-11 - 15:16:01 send message to mreyder

@ Wiechman: vraag me af waarom je de info die je al eerder plaatste nogmaals plaatst na mijn post? Je had al meegedeeld wat jou ervaring is, ik heb mijn ervaring hier gepost. Door daarna nogmaals deze info te plaatsen lijk je jouw ervaring als de enig juiste aan te willen merken. Jammer.....


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2009-08-11 - 18:16:15 send message to wiechmann

mreyder ik reageerde allen maar op een vraag van daniel .

en ik heb alleen maar mijn ervaring en div collega kwekers waar ik contact mee heb geplaatst .en ik beweer niet dat dat de enigste juiste ervaring is en ik altijd gelijk heb.


noel
Website Member
Posts :75

Website Member
2009-08-11 - 22:30:50 send message to noel

hoi
mijn mening het kan niet.
heb zelf vele zonparkieten gekweekt zeer goed maar allemaal in kooien per koppel
toen reeds een grootte voilere gemaakt 7 pop 7 man jonge vogels in een keer erin gezet, 1 dag alles ok na 7 dagen ook alles in orde week later 3 zonparkieten over de rest afgeslacht dit bij meerdere kwekers gehoord,
en zelf meegemaakt.
het is een tip doe wat je niet laten kan,
het zijn fantaschtische vogels verspil deze niet
edwin


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-08-11 - 23:26:06 send message to Ton Koek

Als het zo vaak mis gaat zou ik het zelf niet gokken.
Elke dode vogel is er één teveel.


oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2009-08-12 - 08:12:42 send message to oli4

De vogels zelf zitten nu twee jaar tesamen in een vlucht van 2 op 3 en zouden dus verhuizen naar een van 6m à 8m op 5m met nog een groot nachthok. Het is zo dat de vogels zelf koppels hebben kunnen vormen en elkaar al voeren, sommigen zoeken zelf al nestkasten op in deze kleine vlucht en alles gaat goed. Het zijn niet mijn vogels, maar van iemand die koloniekweek doet met grijze en met edels en dat gaat supper, maar nu wilt hij het ook eens proberen met zonparkieten.

mvg
oli4



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 261 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede