Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > nu moet er toch een ander manier zijn om vogels te doden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-18 - 16:11:46 send message to Karel

happy :)
Ik begrijp heel goed wat je wilt zeggen WB, maar je vergelijking houdt geen stand. Het doortrekken naar de "mensenwereld" aan de hand van een typisch stukje klaagcultuur (of is het jaloezie? "Zij zijn groot en ik is klein?"sad :()vind ik wat triest. Wat heeft de status van Willem Alexander met de status van beschermde vogels te maken?

Nogmaals, ik begrijp heel goed wat je probeert te zeggen, maar vind je voorbeeld niet relevant.
Wellicht kun je op een andere manier onderbouwen waarom beschermde vogels hun status niet zouden verdienen?


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-08-18 - 20:42:55 send message to ParkietenPeter

Ik geloof nooit dat de W.A.'s in het vangnet een ander lot zullen ondergaan dan de Jantjes.
Zij die het net moeten legen hebben volgens mij niet het inzicht om de vogels te onderscheiden.
Ze zouden best nog wel eens de opdracht uitvoeren om gewoonweg het net leeg te halen en troep op te ruimen.

Het is nl. niet zo dat een vliegveld het toe zou kunnen laten dat een al of niet beschermde vogel op het veld rond blijft vliegen.
Als het formaat van de vogel een gevaar oplevert voor het vliegverkeer moet hij geruimd worden. Punt. Daarbij wordt echt niet gelet op de zeldzaamheid. Gevaarlijk is gevaarlijk.

Ik denk niet dat vetgeten moet worden dat het belang van een veilige landing/afvlucht (oftewel veilig vervoeren van mensenlevens) boven het belang van vogeltjes staat.

Neemt niet weg dat het ook op een andere manier kan. Maar daar mogen de vogelbeschermers met een werkbare suggestie komen want het vliegveld heeft er geen belang bij en zal zonder wetgeving niet al te veel moeite doen.

Peter


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-08-18 - 23:22:51 send message to Karel

Mee eens.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-19 - 09:46:58 send message to chrislaevers

Ook mee eens. Ik denk dat dat de realiteit zal zijn dat die mensen gewoon instructies hebben om de vogels weg te halen en er geen specificatie is welke vogel wel en welke niet en dat ze waarschijnlijk ook het onderscheid niet weten te maken tussen kraai, roek, kauw, ekster en andere vogelsoorten of niet weten welke andere vogelsoorten al dan niet beschermd zijn.

't Is dan ook aan de Vogelbescherming om creatieve oplossingen te zoeken want het vlieghavenbeheer zal zich daar niet mee bezig houden. Die hebben wel andere zaken rond hun hoofd.

Christine


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-08-19 - 22:57:23 send message to whitebulldog

klopt ook wel, want ik schreef een aantal berichten terug, of liever gezegd vroeg hardop af, of de beschermde soorten de dans zouden ontspringen.

En voor Karel, gelukkig begrijp je wat ik bedoelde te zeggen ( wél of niet mee eens, dat mag natuurlijk) en daar gaat het om, W.a was gewoon een voorbeeld, maar zij zijn groot , en ik is klein, is wel de keiharde realiteit in onze maatschappij, ( maar ook daar ieders eigen beleving) maar we dwalen af, en hier zouden we eigenlijk een partte topic voor moeten openen, want het ging om het onderwep: de manier van doden, en natuurlijk gaan we geen mensenlevens op het spel zetten, maar het is en blijft geen leuk gezicht.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-08-21 - 15:43:35 send message to chrislaevers

Tuurlijk is het geen mooi gezicht. Doodknuppelen is een daad vol agressiviteit, iets dat snel moet gebeuren maar de garantie niet heeft dat het effectief is.

Dat er andere manieren zijn om deze dieren af te maken, staat als een paal boven water, maar dan kom je bij het ethische terecht want om een duurdere, meer tijdrovende maar minder agressieve manier te vinden, dien je sterke ethische argumenten te hebben die anderen dus ook met je dienen te delen.

Het gaat dus over ethiek, een pure menselijke zaak.
De ethiek van de ene mens staat vaak haaks op de ethiek van de andere mens. Dus geraak je er niet uit.
Aan de graad van welvarendheid van mensen kan je dus die ethiek ook zien verfijnen of gedegradeerd zien tot niets.
Een ezel op een weiland in onze contreien heeft waarschijnlijk een beter leven dan een ezel in een gehucht in Pakistan. Een kind hier heeft lego e.d., pc aan de leeftijd aangepaste spelletjes, dans, muziek, toneel, sport en een kind van 5 loopt daar de hele dag met niets omhanden te lummelen met zweren aan de mondhoeken tot het sterk genoeg is om stenen te kappen of voer te gaan hakken voor o.a. de ezel.

Waarom ik zo tegen dat knuppelen ben en voorstander ben van een duurdere, tijdrovende maar meer efficiente manier om dieren te elimineren, is net om die vergelijking.
Ofwel gaan we voorwaarts en tonen wat er kan zodat in het beste geval er een voorbeeld is van vooruitgang waar anderen zich aan kunnen spiegelen.
Laat grote delen van de wereld maar lachen met onze mensenrechten, ons Gerechtshof van Den Haag, onze dierenrechtenorganisaties, onze natuurcentra en bescherming van inheemse soorten fauna en flora, onze milieuorganisaties en zelfs met de partijtjes in Europa voor de rechten van de dieren. Het is dynamisch en werpt vruchten af in positieve zin. Positief is dat mensen in andere delen van de wereld een voorbeeld hebben waar ze op z'n minst kunnen over nadenken.
Ik heb vaak gedacht dat het shockerend moet zijn om een dierenartsaflevering te zien waar een kat bv gescand wordt op bv breuk of interne bloeding of tumor... door iemand die van een ziekenhuis wordt weggestuurd met een kind dat malaria heeft en de medicijnen en de behandeling niet kan betalen.
Dat is shockerend. Maar het heeft totaal geen zin dat wij afzakken in de richting van die context, integendeel!
Daarom is dat knuppelen beneden alle peil.
vele andere dingen ook, hoor.

Wat is dat oude gezegde weer... 'wie goed is voor een dier, kan niet slecht zijn voor de mens'. Zijn daar geen variaties op?

Sorry dat ik zo ruim zie.

Christine






Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede