Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Maracana kan niet vliegen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Maracana kan niet vliegen
Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-08-14 - 22:42:04 send message to Antonia

Ik heb een ara maracana van nu 3 jaar. Ze is vorig jaar bij mij gekomen en wat ik begreep, had ze nog nooit gevlogen, ws te jong gewiekt.
Nu zijn haar beide vleugels op 3 pennen na compleet en ik gooi haar geregeld in de lucht. Ze fladdert wel, maar alleen naar beneden.
Zou het kunnen dat ze nooit gaat vliegen, of heeft het in haar geval ms wat meer tijd nodig ?


Bonita
Website Member
Posts :12

Website Member
2009-08-15 - 20:26:08 send message to Bonita

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Ik heb een maracana man, ooit bij Dennis gekocht (sorry, toen kende ik die zaak niet). Hij is nu 4 jaar oud.Hij zei toen dat hij 11 weken was, maar achteraf denk ik dat het er pas 8 waren, nu ik meer kennis heb. Hij was toen al gewiekt. HIj stortte ook altijd loodrecht naar beneden. HEt laatste jaar heb ik al zijn vleugels laten groeien, en zelfs toen vloog hij loodrecht naar beneden.
Ik heb hem dus los in de tuin gezet, maar toen schrok hijergens van, en toen ging hij toch omhoog, Ik kon hem nog net pakken voordat hij verdween. Oefening baart dus toch kunst. Ik heb hem nu een klein randje gewiekt, zodat hij niet de hoogte in kan. Dus wie weet, komt het bij jouw maracana ook goed.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-08-16 - 00:09:29 send message to Antonia

Oké happy :) een kwestie van geduld dus misschien.
Dan zal ik haar niet te lang zonder tuigje mee naar buiten nemen. Pas wanneer ze goed kan vliegen, en vooral goed kan landen, zal ik haar vleugels weer een stukje wieken.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-08-16 - 08:43:25 send message to ParkietenPeter

Het wieken van een vogel is natuurlijk altijd een omstreden punt.
Waarom zou je wieken? Zodat de vogel neit weg kan vliegen, soms waarbij je hem probeert tammer te maken.

Je bent er nu bezorgt over dat hij niet kan vliegen. Je wilt hem trainen om zijn vleugels weer te gaan gebruiken. Als je zover bent wil je hem weer gaan wieken zodat hij niet meer vliegen kan???

Om meer vleugelkracht te ontwikkelen is de vogel ook goed te trainen (pootjes vasthouden en op en neer bewegen, niet opgooien). Maar om hem daarna weer de mogelijkheid te ontnemen?

In mijn ogen dus nogal heel erg tegenstrijdig.
Ik snap hem dus niet echt. Wat wil je van hem?

Peter


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-08-16 - 11:19:42 send message to johanblok

Maracana's zijn uiterst behendige vlieggrage vogels. Geef de vogel wat tijd om te oefenen en de spieren te ontwikkelen.
Een opgroeiende maracana de mogelijkheid ontzeggen om te leren vliegen lijkt toch verdacht veel op een puppy niet leren lopen. Vliegen is zo essentieel voor een vogel, en zeker voor een maracana, die mogelijkheid moet je hem of haar bieden. b.v. middels een veilig gemaakte kamer of een buiten of binnenvoliere.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-08-16 - 13:47:23 send message to Antonia

Of ik haar weer zal ieken weet ik nog niet, maar nu als ze valt breken er telken staartpennen af, zelfs nieuwe die nog nieteen uitgegroeid zijn. Naast het kunnen vliegen lijkt het me zeer belangrijk dat ook een gewiekte vogel goed moet kunnen landen en niet als een baksteen naar beneden knalt.
Als zij het tuigje wilt accepteren is het ws niet eens meer nodig om te wieken, één van mijn amazones vliegt ook gewoon in huis rond wink ;)


sikoetje1
Website Member
Posts :7

Website Member
2009-10-05 - 16:27:48 send message to sikoetje1

hoi , als een vogel op te te jonge leeftijd word gewiekt kunnen de vleugelspieren zich niet goed ontwikkelen en bij veel gevallen komt dat niet meer goed , en daardoor krijgt de vogel te weinig beweging en dan word de vogel te zwaar zodat vliegen ook niet meer gaat


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-10-06 - 21:57:13 send message to Antonia

Inmiddels als ze schrikt of iets moet wat ze absoluut niet wil, kan ze ineens wel een klein stukje vliegen, komt het misschien toch nog goed wink ;)


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2010-01-06 - 18:16:37 send message to Antonia

Ze vliegt inmiddels steeds wat meer.
Niet dat ze nu ineens een vlieger is, want als ze naar mij wil zit ze nog steeds voorover hangend met haar vleugels te bibberen maar komt niet zelf razz :p Ik ben iig blij dat ze het nu wel kan.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 249 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede