Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Kuifduif communiceert met geluid van vleugels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kuifduif communiceert met geluid van vleugels
blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-09-02 - 10:01:11

Kuifduif communiceert met geluid van vleugels

Nu.nl

Uitgegeven: 2 september 2009 06:38

CANBERRA - Een Australische duivensoort blijkt te kunnen communiceren door middel van een fluitend geluid dat met de vleugels gemaakt wordt. De kuifduif maakt een ander geluid wanneer een roofdier in de buurt is, dan wanneer in alle rust kan worden weggevlogen.
Wetenschappers van de Australian National University stelden woensdag dat voor het eerst is aangetoond dat geluid dat gemaakt wordt bij het opvliegen ook kan dienen als alarmsignaal.

Tot nog toe werd gedacht dat vogels alleen met hun zang alarm konden slaan.

Om achter het nut van het geluid te komen moesten de onderzoekers het gefluit van de vleugels van de kuifduif opnemen. Dat gebeurde toen de vogel rustig wegvloog en nadat de duif aan het schrikken was gemaakt door een nep-roofvogel.

Geen reactie

Toen een groep argeloze duiven het opgenomen panieksignaal hoorde, vlogen ze allemaal op. Het geluid van een rustig wegvliegende kuifduif leverde in de groep geen reactie op.

De geluiden die de vleugels van de kuifduiven maken zijn voor het menselijk oor bijna hetzelfde. De duiven horen het verschil echter meteen: het alarmsignaal is harder en sneller.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-09-02 - 15:20:32

Toch wel fijn om te weten.
Hebben die mensen niets nuttigs te doen?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-09-02 - 16:06:06

Dit is juist heel nuttig, Ton. Als je in de toekomst last mocht hebben van te veel Australische kuifduiven in je moestuintje, kun je gewoon het luid afspelen. Heel eco allemaal!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-09-02 - 17:20:06

Die mensen doen bijzonder zinnig werk. Het is maar wat je criterium is, maar nieuwe kennis en inzichten is toch veel waardevoller dan pakweg het zoveelste huis, auto of stroopwafel bakken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-09-02 - 17:36:32

happy :)
Uiteraard Johan, maar de vage grens tussen nuttig wetenschappelijk onderzoek en "onderzoek vanwege het onderzoek" is nu eenmaal altijd een bron van vermaak en melige grappen geweest.

Een beetje (zelf)spot moet nmm kunnen.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-09-02 - 17:41:44

Ik vind dit interessant.

Mijn vlammenweverman heeft in de broedperiode en wanneer hij zijn territorium probeert vrij te houden van andere vogels een zware slag in zijn vleugels... moeilijk te beschrijven... zijn vleugelslagen maken een dof, zwaar geluid. Wanneer hij gewoon vliegt hoor je niets.
Ik vermoed dat hij hierdoor meer indruk maakt op de andere vogels. Misschien imiteert hij wel een beetje een vleugelslaggeluid van een grotere vogel (roofvogel?).
Nu ga ik er nog wat meer op letten.

Christine
Hij doet het niet wanneer hij baltst. Dan maakt hij een snerpend keelgeluid.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2009-09-02 - 18:25:36

Natuurlijk, zelfspot is altijd goed, trouwens wat ook heel vermakelijk is, is om te zien hoe en in welke vorm iets van een onderzoek in de media belandt. Het zegt vaak heel weinig over wat men echt waarom gedaan heeft.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-09-02 - 21:14:06

@Christine
Is er naar jouw mening een verband tussen de snelheid van vliegen en het optreden van het geluid?
Ik heb eens een onderzoek gelezen over het zelf creeren van een soort turbulentie door traag vliegende vogels. Dit zou een hoorbare luchttrilling kunnen veroorzaken?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-09-03 - 10:38:28

Karel, ik heb dus de indruk dat hij trager vliegt en dat de vlucht die hij doet (tussen 1,5 en 2m) eerder een soort statement is dan dat hij zich wil verplaatsen. Hij vertrekt telkens buiten zijn territorium en vliegt dan in zijn territorium. Het geluid is onderbroken een soort van : 'doef-doef-doef-doef'...één 'doef' per vleugelslag, zoals in muziek waar de bas te sterk staat.
Het geluid is natuurlijk discreet maar ik hoor het toch op 2m afstand van de volière.
Ik interpreteer het voorlopig als een soort bevestiging: 'Hier ben ik, pas op. Dit stuk is van mij.' en het is helemaal niet agressief.

Christine


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-09-03 - 11:44:17

quote
wat ook heel vermakelijk is, is om te zien hoe en in welke vorm iets van een onderzoek in de media belandt


Ja, geweldig is dat. Vooral als het toevallig een onderwerp betreft waar je zelf veel van afweet, is het soms verbazingwekkend hoe in de media de plank wordt misgeslagen. Al moet ik toegeven dat de wetenschappelijk bijlage van de VK vaak redelijk goed is.

@Christine
Dat bevestigt idd je vermoeden dat het trage vliegen bewust wordt gedaan om het geluid te kunnen produceren. De reden van het geluid produceren kan zeker te maken hebben met territoriumgedrag. Heb je kunnen waarnemen hoe de andere (soorten) vogels er precies op reageren of zou het alleen bedoeld zijn voor soortgenoten?


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-09-03 - 12:54:44

Karel, ik had de indruk dat dit gericht was op andere vogelsoorten. Zijn territorium ligt namelijk in ene verlengstuk van 4m op 90 cm.
Zijn territorium ligt op een 'doorvliegroute' van andere vogelsoorten die op het einde van die 4m een voedsel- water- en zitstek hebben. Zijn poppen waren en zijn nog steeds aan het nestelen.

Ironie van dit alles is : deze man is vandaag overleden. Ik had hem al drie jaar en kende zijn leeftijd niet. Hij heeft wel twee zonen en een dochter (07).

Ik ga die vogel missen en heb hem ingevroren.

Als ik de dochter verwijder, kan ik een zoon op overschot met de vreemde pop inschakelen en misschien hoor ik volgend jaar weer dat 'doef-doef' vleugelslaggeluidje.

Bij deze is de observatie dus opgeschort sad :(

Christine






Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 241 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede