Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Verlichting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Verlichting
krombekje
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-09-17 - 22:56:19 send message to krombekje

Wie kan mij vertellen hoe je een berekening maakt voor de verlichting in de vogelverblijf.
Hoeveel wattage moet je hebben en of hoeveel lumen,er is mij ooit een keer iets vertelt van 500 lumen /lux per vierkante meter.
Alvast bedankt voor je reactie.


krombekje
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-09-20 - 09:38:37 send message to krombekje

Heeft hier niemand ervaring me of hangt iedereen er zomaar wat in.
Er is toch wel iemand die er ervaring in heeft,graag nog wat reactie,s alvast bedankt.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-09-20 - 10:57:34 send message to Picolet

In een andere topic is de treu lite behandeld.

Met deze lampen had ik goede ervaringen, mooi gedempt licht. Echter het belangrijkste aspect bij tl verlichting wat al te vaak wordt vergeten is het stroboscopisch effect van tl lampen.

Vogels nemen de flikkering van deze lampen in veel hogere mate waar als mensen. Dus eigenlijk een enorme onrustige omgeving voor een vogeloog.

Door TL verlichting met lage frequentie een bewegend voorwerp schijnbaar stil laten staan.
Het veroorzaakt een schijnbare wijziging van de beweging of schijnbare stilstand van een voorwerp.
Dit effect levert risico’s bij draaiende onderdelen zoals in werkplaatsen omdat het lijkt alsof een machine stil staat terwijl de machine wel draait.

Als voorbeeld, lijkt een draaiende ventilator stil te staan, waardoor een mens de beweging niet opmerkt.

Stroboscopisch effect ontstaat door te langzaam flikkeren van de TL wat ook erg irritant is voor het oog.

Bij gebruik van conventionele Tl verlichting is een stroboscopisch effect dus mogelijk.

Oplossing stroboscopisch effect
De T8 armaturen vervangen door nieuwe armaturen of de oude armatuur ombouwen in 2 minuten tijd door de T8 naar T5 opzet adapter van Neosave.

De Neosave opzet EVSA zorgt voor rustig aangenaam hoog frequent licht zonder stroboscopisch effect, en verbruik daarbij ook tot 81% minder stroomt.

TL armenturen kan men dus eenvoudig laten aanpassen, de starter komt te vervallen en is het raadzaam de buizen regelmatig om te draaien bij de twee contactpunten. Vaak zie je bij gebruik van standaard armenturen de vogels in ruimten met kunstverlichting met dichtgeknepen ogen, logisch ga maar na hoe het voelt in een ruimte waar een stroboscoop wordt gebruikt, bv in een disco.

Wellicht kun je iets met deze informatie.

Groeten Ruud


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-09-20 - 19:56:08 send message to paintim

Stroboscopisch effecten van TL - lampen. Ja,daar heb ik in de loop van de jaren wel het e.e.a. over gehoord.En er is wel het nodige onderzoek gedaan. Ook naar tru lite lampen, UV-stralen.
Voor wie zijn deze zaken eigenlijk belangrijk.
In ieder geval niet voor de kanariekwekers.
Kanaries tonen totaal geen afwijkend gedrag,ook niet in de broederij, bij het gebruik van gewone TL-lampen.
Vr.groeten
ANTONI



krombekje
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-09-21 - 22:12:47 send message to krombekje

Het verhaal Ruud wat je vertelt dat is mij duidelijk ,maar mijn vraag is eigenlijk hoeveel Lumen/lux je op een vierkanten meter nodig hebt,zo ook de wattage.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-09-21 - 22:43:56 send message to paintim

Kijk even naar mijn reactie onder True Light.
De heer Wessellouw zal je zonder meer ter wille zijn.
Vr.groeten
ANTONI


krombekje
Website Member
Posts :72

Website Member
2009-09-22 - 22:19:40 send message to krombekje

Ik kan hem niet vinden onder true light van je Antione.Die meneer die je zegt.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2009-09-23 - 02:21:11 send message to vandervliet




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 252 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede