Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Advies gevraagd voor bevolking grote kooi/kleine voliere. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Advies gevraagd voor bevolking grote kooi/kleine voliere.
Harm81
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-09-23 - 10:59:24 send message to Harm81

Hallo,

Ik heb op dit moment een koppel goudbuikjes in een broedkooi. Nou denk ik erover om een grotere kooi (staat omschreven als volière) te kopen, de maten zullen 80 cm bij 40 cm bij 160 cm worden ( B, D, H.). Deze zal op mijn balkon komen staan, op het zuiden. In de winter gaan de vogels naar binnen, ze staan op een berging met veel daglicht. Er kan eventueel bijverlicht worden om de dagen te rekken.

Nou zou ik graag mijn “collectie” (die dus nu nog bestaat ui een koppel goudbuikjes) willen uitbreiden. Mijn eerste vraag is of dat kan gezien de ruimte.

En zo ja, met welke vogels. Mijn interesse gaat uit naar Mozambiquesijsjes (of edelzangers), diamantduifjes, (timor of normale) zebravinken, oranjekaakjes,blauwfazantjes, tijgervinkjes, St. Helenafazantjes, blauwgrijze roodstaartjes (al lang een wens) en bichenowwastilde. Natuurlijk niet naar allemaal tegelijk, ik dank aan een of twee van deze koppels bij de goudbuikjes.

Ik wil door de hele kooi broedkastjes ophangen maar is er kans dat er bebroed gaat worden als ik meerdere koppels hou in de beschreven kooi?

Ik heb al wel enige ervaring met zebravinken, diamantduifjes en kanaries, dit was een tijdje geleden. Ik kan op mijn vragen weinig antwoorden vinden en wil graag goed beginnen. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groeten.



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-09-24 - 15:23:02 send message to chrislaevers

In die ruimte zou ik de diamantduifjes uitsluiten om twee redenen :

1° ze broeden graag door : jongen zijn uitgevlogen en een tweede nest is in de maak.Je gaat dus vaak jongen moeten wegvangen en ze ergens anders plaatsen.

2° wanneer twee uitgevlogen jongen zelfstandig zijn en een nieuwe nest in de maak is, dan jaagt de vader de jongen weg. Dit gaat gepaard met veel heen en weer gefladder. Wanneer ik dat in de buitenvolière opmerk, weet ik dat het tijd is om de jongen weg te vangen. Ze zijn nog niet helemaal op kleur (rode ring rond het oog) zodat ze niet meteen verkocht kunnen worden.
Het jagen van de vader op de zelfstandige jongen kan zeer storend werken op de andere vogels.
In de ruimte die je voorstelt, zie ik het houden van diamantduifjes niet zitten. De ruimte is te klein.

Ook zebravinken zou ik niet toevoegen. Zij broeden non-stop. Dat betekent ook weer de jongen wegvangen. Als je de jongen er bij laat gaan ze elke nestkast exploreren...dat is storend voor de andere vogels.

Overd de andere soorten vogels kan ik me niet uitspreken.

Christine


Harm81
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-09-28 - 15:30:03 send message to Harm81

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt voor de tip! Ik heb inmiddels op andere manieren ook al informatie ingewonnen. De keuze bestaat nu uit oranjekaakjes, blauwfazantjes, tijgervinkjes, St. Helenafazantjes (of Napoleonnetjes of Teugelastrilde) en het blauwgrijze roodstaartjes (nog steeds een wens). Nadeel is dat veel van deze vogels zijn niet makkelijk te krijgen of erg aan de prijs zijn. Gelukkig heb ik geen haast. Ik wil binnenkort naar verschillende beurzen en daar gaan kijken. Hoop dat daar betrouwbare handelaren staan. Heeft iemand nog tips?

Groeten



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede