Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Chinese Dwergkwarteltjes overleden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Chinese Dwergkwarteltjes overleden
Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-10-07 - 15:58:32 send message to Latias

Hallo,

ik heb twee maanden geleden van mijn tante twee dwergkwartels gehad.
Het waren allebei haantjes en het ging altijd wel goed. Als bodem heb ik gewoon een betonvloer met daarop van dat naar anijs ruikende zand.

Ik zou van het voorjaar graag kuikens willen en sowieso vond ik twee kwartels wel wat weinig, dus heb ik maandag, éindelijk had ik ze gevonden in de buurt, twee hennetjes opgehaald.
Ik heb op forums wel eens gelezen dat het dan vechten kon worden tussen de haantjes, maar het leek wel of de haantjes samen de hennetjes aanvielen! Ze stormden er iedere keer keihard op af.
Vanochtend waren allebei de hennetjes overleden, eentje lag binnen eentje lag buiten.

Ik zou vrijdag nog twee hennetjes halen, maar ik wil wel graag eerst weten wat de oorzaak geweest kan zijn.
De voliere waar ze vandaag kwamen was wel verwarmd volgens mij, die van mij niet. Kan dat een oorzaak geweest zijn?
Of zou het door de haantjes komen? En zou het dan met 1 haantje wel goed gaan?


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-10-07 - 16:55:36 send message to roodmus

Als ze constant aan gevallen worden dan kan het ook de stres zijn.

Konden ze daardoor wel eten en drinken???

Verder zorg voor voldoende schuilplekken.

Ik zou zelf een haan nemen.

Laat anders eerst de haan een paar dagen in een kooi bij de hen en daarna pas los.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-10-07 - 16:57:16 send message to roodmus

Denk dat de verwarming nog geen rol speelt.

de temperatuur is nog redelijk.


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-10-07 - 17:23:37 send message to Latias

Ik haal er sowieso 1 haantje bij weg.

Maar zou dat haantje als ik ze in een kooi zet niet alsnog de hennetjes aanvallen?
Hoe groot moet die kooi trouwens ongeveer zijn?


parkietstijn
Website Member
Posts :71

Website Member
2009-10-07 - 17:37:17 send message to parkietstijn

Hoe groter hoe beter natuurlijk.
Hoe groot is je kooi?


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-10-07 - 18:03:29 send message to Latias

Ik heb geen kooi, dat is het probleem


Frankies
Website Member
Posts :162

Website Member
2009-10-07 - 18:12:31 send message to Frankies

best de nieuwe hennetjes 2-tal dagen alleen in de voliere zetten. Ze kunnen dan ook wennen aan de omgeving.
De haan(tjes) er dan weer bijzetten.

Haantjes vallen de nieuwe hennetjes haan omdat ze hun territorium willen verdedigen tegen indringers (de nieuwe hennen) ofwel hadden ze zoveel behoefte aan paren dat ze te hevig waren tov de nieuwe hennen.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-10-07 - 18:27:08 send message to chrislaevers

Kwartels gaan gemakkelijk dood wanneer ze in een kale ruimte zitten zonder bosjes, struiken, graspollen enzomeer. Een kale ruimte is een arena. Ze lopen in elkaars zicht. Het zijn geen kippen.

Op hoeveel vierkante meter heb je twee hanen en twee hennen samen gezet?

Ik heb een voliére van 4m op 90 cm aangesloten aan een deel van ongeveer 1m70 op 1m30. Ik zou in die ruimte met beplanting nooit of te nimmer twee hanen en twee hennen samen zetten. Ik heb één haan en één hen.
In de natuur hebben deze kwartelhanen een territorium. In dat territorium nestelt de hen zo verborgen als het kan. De haan houdt op afstand de wacht voor mogelijk gevaar of indringers. Als er kuikens zijn houdt hij ook de wacht. Als de kuikens wat ouder zijn is de hele familie samen om bv een zandbad te nemen.
Ik geloof persoonlijk zelfs niet in één haan en twee of drie hennen. Dat is een kippenscenario.
Als er kuikens zijn lopen die elke hen achterna en raken onderkoeld. In een nest van 7 kuikens zouden er normaal gezien 5 moeten overleven. Met een andere hen er bij hou je één of twee kuikens over met veel geluk. Sommige mensen zijn daar blijkbaar heel tevreden mee.
In een volière van 33m op 4m kan je inderdaad 2 hanen en twee hennen uitzetten.
Dan kunnen de hanen hun territorium afbakenen en is er zelfs ruimte voor een neutrale zone, een bufferzone.
Op 2 of 3 vierkante meter zonder beplanting is dat niet mogelijk met alle gevolgen vandien.

Christine




digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-10-07 - 19:00:49 send message to digipeet58

op het moment heb ik 3 hennen en 1 haan.
gaat heel erg goed.
als er eieren zijn wisselen de hennen elkaar af met broeden.
als er kuikens zijn kunnen die bij alle 4 (ook de haan doet mee) schuilen.
al mijn kuikens worden dus groot.
maar de tip: eerst je oude kwartels er uit halen, nieuwe er vast in doen en dan na1 of 2 dagen pas weer je oude kwartels er bij zetten; werkte bij mij perfect.
en het gaat nog steeds uitstekend.


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-10-07 - 20:06:34 send message to Latias

Dan ga ik dat even proberen! Ontzettend bedankt voor de tips happy :) Ik houdt het echter toch maar bij één haantje denk ik, voor de zekerheid.
Verder hebben ze een vlucht van 5,90 bij 2,35 waar ze in kunnen lopen en binnen een stuk van zo'n 2,40 bij 1,50. Er staan buiten twee bamboe struiken, een buxusje en een kleine tamme kastanje.. Ze verstopten zich inderdaad vaak achter deze bosjes!


Honsbeek
Website Member
Posts :88

Website Member
2009-10-07 - 20:14:25 send message to Honsbeek

Wij hebben in het begin een oude haan en een jonge haan gehad met 1 hennetje. Dat ging prima. Maar toch nog 2 hennentjes bijgekocht en toen ging het fout.
Achteraf bleek het ene hennentje veel te jong circa 6-8 weken en toch door een "vogelspeciaalzaak" meegegeven. (wij hebben pas 2 maanden vogels) en deze is van het eerste moment af direct besprongen en misbruikt. Dag later vel van de kop af, rug totaal afgerost, direct in de ziekenboeg maar na 24 uur einde bericht. We hebben de hanen daarna om kunnen ruilen voor een hen.
Nu nog de oude hen, een nieuwe jonge hen en een jong haantje en dat gaat prima.
Wel hebben we veel schuilruimtes gecreert met potten, takken en boomschors
Mijn conclusie en wat iedereen zegt 1 Haan en wat hennen voor de rest niets.


Latias
Website Member
Posts :141

Website Member
2009-10-07 - 21:12:45 send message to Latias

Ik heb ze niet bij een dierenspeciaalzaak, gewoon bij iemand uit een volière en dat was echt een liefhebber, dus ik denk niet dat ze te jong waren ofzo.
Maar jullie horen wel hoe het afloopt met de nieuwe hennen happy :)


Mark Honsbeek
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-10-07 - 22:47:19 send message to Mark Honsbeek

Hallo,

Z'n Maand geleden hadden wij precies het zelfde probleem. Toen we er hennetjes bij deden
toen wij 1 dood hennetje vonden hebben we gelijk de mannen weg gedaan. En een andere man gekocht.
deze zijn te dominant en het lijkt alsof ze elke nieuwe kwartel incusief hen, als een soort indringer zien.

Ik zou Zowie zo 1 Haan weg doen. Verder is het misschien goed om de haan 2 dagen apart te zetten als de nieuwe hennen naar binnen gaan.

Mark


Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2009-10-08 - 12:14:39 send message to Mars80

Dwergkwartels vallen ook nogal eens ten prooi aan andere medebewoners of ongedierte. Kijk dus ook altijd even naar de reactie van de medebewoners. Ik heb zelf twee koppels dwergkwartels apart(dus geen extra hennen) en dat gaat prima. Hebben allebei nesten grootgebracht. Bij 1 koppel zijn echter de jongen geslacht toen ik ze in een andere vlucht zette. Ze waren toen al volgroeid. Wie de daders zijn is mij niet duidelijk. Het kunnen de textor wevers zijn, maar ook muizen sluit ik niet uit.


VGM
Website Member
Posts :89

Website Member
2009-10-08 - 12:31:12 send message to VGM

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ook ik heb het meegemaakt ,maar dan anders ,als ik een bont vrouwtje bij mijn grijs mannetje en wit vrouwtje voegde ,werd dit hennetje meteen aangevallen ,daarna heb ik een grijs vrouwtje toegevoegd en de strijd werd gestaakt ,ondertussen heb ik het bont vrouwtje bij een ander koppel gevoegd ,een wildkleur mannetje en een bont vrouwtje ,ik zeg niet dat het aan de kleuren ligt,maar blijkbaar is er inderdaad iets van een gebied waar sommige wel aanvaard worden een anderen niet.

Als ik jou was zou ik er twee koppels van maken.het scheiden van de manntjes zou wel eens de oplossing kunnen zijn.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede