Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > aanzuren en bijen pollen. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : aanzuren en bijen pollen.
williamz
Website Member
Posts :15

Website Member
2009-10-18 - 10:43:43 send message to williamz

beste mensen,
een vraagje, heeft iemand ervaring met het aanzuren van het drinkwater met combimix ? en het gebruik van bijenpollen?, zoja waar krijg je combimix en bijenpollen?

het zou allebij weerstands verhogend zijn?

gr wil



denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2009-10-18 - 11:14:23 send message to denegon

Aanzuren van het water: zou ik niet doen gewoon elke dag vers water geven en inde zomer 2 a 3 keer per dag vers water.

stuifmeel pollen is in de kweekperiode een extra boost voor de vogels ik gebruik ze van maart tot september. Ik koop ze altijd op een vogelmarkt of een tentoonstelling. Daar staat meestal wel een kraampje waar ze de pollen verkopen

groetjes egon


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-10-18 - 14:04:30 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik geef het hele jaar door stuifmeel door het eivoer, het maakt het voor veel vogels ook net wat smakelijker.
Ze zijn ook bij diverse zaken online te bestellen, o.a. bij Avian birdfood.

Over aanzuren van water zijn al vele discussies geweest, met voor- en tegenstanders. In zuur water (PH <6) groeien bacteriën minder snel. Handig als je grote waterbakken hebt. Ook alg groeit er minder snel in, dat is weer handig met waterflesjes.
Of de vogels er baat bij hebben? Ik weet het niet meer, ik merk geen verschil als ik het een jaar wel en een jaar niet doe.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-10-19 - 21:00:13 send message to Fonje

Ik heb geen ervaring met combimix maar wel met iets gelijkaardigs, Entero+ van de firma Orthophar. Het verschil is dat bij combimix de zuren zouden gecoat zijn waardoor ze pas in een verder gedeelte van het spijsverteringsorgaan tot actie komen. Bij Entero+ gaat het om zuren die aangeboden worden in de vorm van zouten die ook een min of meer vertraagde afgifte hebben.

Belangrijk om te weten is dat het om organische zuren gaat. Deze zijn een natuurlijk afvalproduct van de goede darmbacterien. Dit zijn Propionzuur, Azijnzuur, Mierenzuur, Melkzuur enz. Deze hebben een bacteriedodende werking, dit in tegenstelling tot zoutzuur, dewelke in de kliermaag word afgescheiden en heeft een bacterieremmende werking. In combinatie hebben deze zuren een breedspectrum bacteriedodende werking.

Een ander belangrijk punt is dat de bacteriedodende werking bekomen wordt door het gehalte aan ongedissocieerd zuur. In een waterachtige omgeving wordt zuur opgelost in ionen. Het zijn de onopgeloste moleculen(ongedissocieerd) die een dodende werking hebben. Hoe lager de ph, hoe meer moleculen er intact blijven.
Er moet dus een optimaal evenwichtspunt gevonden worden tussen een ph die zoveel mogelijk intacte moleculen bezit en een ph die nog ideaal is voor de goede bacterien. Deze ligt tussen 3,6 en 4,2.
Ik geef elke dag drinkwater met ph 4.
Wanneer je dit nog combineerd met etherische olieen zoals oregano, dan heb je een zeer krachtig produkt dat de krop min of meer steriel houd.

Stuifmeelmeelpollen hebben in tegenstelling tot wat velen beweren in het algemeen een energieleverende eigenschap. De enige positieve eigenschap die tot nu toe werd aangetoond(bij kippen) is dat de darmvlokken in lengte toenemen. Dit vergroot de darmoppervlakte waardoor er een grotere uitwisseling plaatsvind van nutrienten.
http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/jmf.2006.215

Groetjes
Peter


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-10-19 - 21:43:11 send message to Ton Koek

Wat ik niet zo goed begrijp, in de darmen is de zuurgraad veel hoger dan PH 4, eerder 6,5. Dat regelt het lichaam zelf.

Waarom zou je dat kunstmatig willen beïnvloeden?


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-10-19 - 23:11:45 send message to Fonje

quote
Wat ik niet zo goed begrijp, in de darmen is de zuurgraad veel hoger dan PH 4, eerder 6,5. Dat regelt het lichaam zelf.

Waarom zou je dat kunstmatig willen beïnvloeden?



Ik denk dat die beinvloeding in de darmen heel miniem is. Uit onderzoek bij kippen bleek een drinkwater ph van vb 3 de krop ph niet lager dan 4,3 te krijgen.
Wanneer die zuren op een drager geplaatst worden, gaat er een geleidelijke afgifte plaatsvinden van ongedissocieerde moleculen die op hun beurt een gunstige omgeving creeren voor de goede darmbacterien.
http://www.dierengezondheidszorg.be/ondersteuning/programmas_varkens/sadi_water.asp

Groetjes
Peter


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-10-20 - 20:34:10 send message to whitebulldog

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

bijenpollen/stuifmeelkorrels gewoon bij de reformzaak.
Ik heb het vaak zien staan bij de Tuinen(reformwinkel)
verzuring kan je ook eens een beetje youghurt door je eivoer doen, je zal zien dat ze er gek op zijn.
maar niet te vaak uiteraard, en niet te lang laten staan ( schimmelvorming) .

heb ook vaak gehoord van kwekers die eens in de week appelazijn door het water doen.
je kan ook eens op de site van travipharma kijken , daar hebben ze ook dat soort "natuurlijke"producten kant en klaar op de soort vogel afgestemd.
letr op er staat een hoop voor duiven op, maar als je doorklikt kom je ook bij de siervogels uit.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-18 - 21:23:59 send message to whitebulldog

hoorde nu ook al dat er kwekers zijn die met yakult werken, zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?, Ik houdt het vooralsnog gewoon bij mijn vertouwde manier, maar stilstand is achteruitgang zegt men, en wie weet werkt het net effe beter.


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2010-05-20 - 21:31:38 send message to whitebulldog

quote





Productvoorstelling

Oropharma Herbolan is een kruidendrank verrijkt met spirulina en prebiotica. Dit voedingssupplement wordt toegediend voor een optimale conditie, een verhoogde weerstand en een groter uithoudingsvermogen. Dit product helpt bij een verstoorde darmwerking en houdt de duiven op natuurlijke wijze gezond. Herbolan is een drank op basis van gezondheidsbevorderende organische zuren. De prebiotica (mannan-oligo-sachariden en β-glucanen) voorzien de gezonde bacteriën van de darm in voedingsstoffen zodat er een optimale spijsvertering en mestconsistentie is. Daarenboven bevat Herbolan Spirulina. Een alg die behoort tot de rijkste voedingsbronnen op aarde. Ze zijn niet alleen rijk aan gezondheidsondersteunende carotenoïden, maar bevatten nog heel wat andere essentiële voedingsstoffen. Ze bevatten 10 vitaminen, 8 mineralen en 18 aminozuren (essentiële en niet-essentiële). Spirulina bevat verder een hele reeks sporenelementen en essentiële vetzuren. Al deze nutriënten zijn gemakkelijk verteerbaar en worden snel in het lichaam geabsorbeerd.

1000 ml.

is te koop bij geonshopping


Eva-Helena
Website Member
Posts :13

Website Member
2010-06-03 - 14:54:14 send message to Eva-Helena

om ze te ondersteunen, dien ik Immutin en een vitamine mengsel in et water toe.
Immutin verhoogt het immun systeem en is gebaseerd op zee minneralen en zouten.
Het is niks chemisch en is eenvoudig te gebruiken.
Bovendien is het goedkoper dan alle andere onzin.
Ik heb het besteld via diergezondheidwinkel.nl
Groetjes



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede