Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > jonge grijze roodstaart die het niet haalt ?? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : jonge grijze roodstaart die het niet haalt ??
jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-11-03 - 18:22:45 send message to jaap van de pol

hallo,

ik heb een nest van twee jonge grijze roodstaarten. nu valt mij sinds twee dagen op dat bij de ene de krop steeds goed vol zit en de andere zo goed als leeg is. ook ligt deze laatste veel plat op zijn buik in het blok terwijl de andere al een beetje rechtop door het blok wandelt. ze zijn nu vier weken en het is dus net of de ene niet meer gevoerd wordt. heel raar.

heeft iemand ideeen wat dit kan zijn, of tips. ik ben overdag werken dus ik kan niet aan handopfok beginnen.

vr gr Jaap


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-11-03 - 21:27:55 send message to jaap van de pol

niemand? ik heb hem inmiddels na een goed advies van een zeer ervaren kweker toch in huis gehaald. het is inmiddels een feit dat hij in het blok sowieso sterft. afgelopen zomer hebben ze ook een jong dood laten gaan. waar het aan ligt weet ik niet.

daarom toch maar de huiskamer in, hoe treurig ook. omdat ik werk hebben we besloten drie voedingen per dag te doen. bij navragen bleek dat hij zo kan overleven.

moeilijke zaak mensen, jammer dat het natuurbroed-verhaal niet doorgaat, want dat vind ik tich het mooist. nu maar hopen dat hij het overleeft.

gr Jaap


Mark Honsbeek
Website Member
Posts :22

Website Member
2009-11-03 - 21:46:37 send message to Mark Honsbeek

ik zou toch proberen met de hand te voeren.

kijken wat er dan gebeurt


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-11-04 - 10:06:38 send message to Antonia

Veel sterkte ermee.

Op 3 voedingen zou het moeten kunnen lukken wink ;)


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-11-04 - 14:09:27 send message to jaap van de pol

mensen,

hij heeft de nacht overleeft en is langzaam aan wat levender geworden. drie voedingen moet lukken ja, al zeg ik dat z'n krop redelijk snel leeg is. op de planning staat nu om zo rond 5,6 uur pap te geven en nu is hij al zo goed als leeg (2 uur smiddags) dus ja. misschien als ik meer tijd heb 4 keer? ik ben in ieder geval blij dat hij nog leeft. ook de pootjes zijn niet helemaal in orde, misschien is hij daarom verstoten door de ouders. hij legt de poten achter het lijf neer in plaat van eronder. Daarom heb ik hem nu een in klein bakje geplaatst zodat ze dichter onder z'n lijf liggen.

iemand ervaring met kalk (calci-lux) door de pap heen mengen??? misschien goed om de poten aan te sterken ???

vriendelijke groet, Jaap van de Pol


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2009-11-04 - 16:19:01 send message to kakatoe

Hoi Jaap

Je moet je in de eerste plaats gaan afvragen waarom het jong niet gevoerd word.
Kijk dat de ouden een jong niet voed heeft een reden en dat kunnen er velen zijn.
De maag te klein,maagwand te dun, nieren die niet optimaal werken, heeft het misschien pbfd of kds.
Het kan vanalles wezen ga eens naar een erkende vogelarts laat er bloed afnemen en ontlasting na kijken van dat jong misschien een rontgenfoto latenmaken


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-11-04 - 16:23:25 send message to rajar

Krijgen ze kalk genoeg.??????


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-11-04 - 16:44:10 send message to jaap van de pol

hallo,

ik ga er de eerste dagen niet teveel mee slepen. dus wacht het even af hoe hij ontwikkeld. als hij dan bijvoorbeeld de leeftijd van 8 weken mag halen laat ik hem wel nakijken.

de ouders krijgen 2x per week ruim voldoende kalk, echt ruim voldoende. dus dat lijkt me oke.

maar mag je een jong ook kalk door de pap geven, met name deze, omdat de poten niet echt krachtig zijn?????

ze hangen zeg maar een beetje erachter ipv onder het lichaam, wat hem meer doet liggen, dan zitten. ook zijn de tenen niet krachtig. misschien door de ondervoeding de laatste dagen bij de ouders, maar als jullie tips hebben, hoor ik ze zeer graag.

groeten JAap


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-11-04 - 17:27:26 send message to rajar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wat voor kalk geef je.???

Je kan kalk door het voer doen maar dan wel vloeibare.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-11-04 - 17:30:09 send message to jaap van de pol

owh, ik heb kalkpoeder, calci-lux heet het. dus dat kan niet door de pap heen?

gr


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-11-04 - 17:54:49 send message to rajar

Calciumlactaat
Calciumgluconaat
Calcium

Deze kalk zit erin ze schrijven dat het oplosbaar is dus probeer het.
Ik geef zelf calcitad dit wordt voor koeien gebruikt en werkt erg snel. Dit is vloeibaar.
Grijze roodstaarten nemen geen fosphor gebonden kalk op zoals gistocal.

Suc6 Rob


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-11-04 - 18:01:55 send message to jaap van de pol

ja, inderdaad. ik strooi het altijd over het fruit, want dan zie ik dat het goed en zeker wordt opgenomen. door het water werkt bij mij niet, omdat ze door het fruit heel weinig drinken, dus vandaar. maar ik denk dat een klein beetje door de pap geen kwaad kan. het is niet schadelijk ofzo. er staat zelfs op de pot: voor vogels zoals grijze roodstaarten.

ik zal proberen een foto hier te plaatsen. hij oogt namelijk nog niet erg fris, maar heeft misschien een klap gehad doordat hij één of misschien wel twee dagen zonder voer gelegen heeft.

gr Jaap


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-11-04 - 19:37:24 send message to mootje

Hoi Jaap,

Jij schrijft hij legt zijn poten naar achteren, in plaats van onder zijn lichaam.
Kan hij als je hem optild zijn poten wel intrekken, en met zijn tenen iets b.v je vinger omklemmen?
Weet je ook wat ie weegt?

Groetjes Monica.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-11-04 - 19:50:03 send message to jaap van de pol

hij trekt de poten wel in, maar klemt nog niet echt met de tenen, ze hangen meer slap zeg maar, al moet ik zeggen dat het wel stap voor stap iets beter gaat. de kop komt al omhoog, en die hing gisteren ook alleen maar.

hij woog leeg 150 gram en na het voeren ca 170 gram.

groeten Jaap


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-11-04 - 20:37:41 send message to mootje

Hoi Jaap,

Hij is waarschijnlijk ontzettend verzwakt vanwege verhongering.
Hij is voor een kuiken van 4 weken veel te laag in het gewicht.
Ik zou ervoor zorgen dat ie lekker warm gehouden word, en extra papbeurten krijgt.
Als extra caloriebommentje kan je gepelde (kan je zo gepeld kopen) zonnepitten door de koffie molen halen, en dit toevoegen aan de pap, wel opletten dat de pap niet te dik word.
Ik begrijp dat het lastig te combineren is i.v.m. het werk?
Iemand die je erbij helpen kan?

Groetjes Monica.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-11-06 - 20:51:39 send message to jaap van de pol

hallo mensen,

ik wilde even melden dat het redelijk goed gaat met het jong. ik heb hem nu drie dagen in huis en hij is in gewicht ongeveer 25 - 30 gram gegroeid. hij is natuurlijk nog superzwak en nog lang niet op gewicht, maar hij leeft in ieder geval nog!

groeten Jaap



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 230 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede