Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Bijtgedrag tamme vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Bijtgedrag tamme vogels
Erik van der Horst
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-07-12 - 19:03:56

Hallo,

ik heb een ongelogelijk tamme forpus aangeschaft. Het enige wat hij nog doet is knagen. Eerst zachtjes, maar dit gaat altijd over in hard bijten. Hij is absoluut niet bang, dus het is geen verdediging oid. Hij zit rustig, knaagt en beetje en dan steeds harder.

Is dit af te leren en zo ja, hoe?

Groet en bedankt!

Erik


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-12 - 19:19:47

In feite is dit gedrag makkelijk af te leren. Je mag in ieder geval niet terugtrekken als hij begint te knagen en moet de vogel direct "aanpakken". Dit kan meestal al met een duidelijke "Nee!" of "Foei". Blijft hij toch bijten dan kan je de tekst kracht bijzetten door zachtjes met je wijsvinger een tikje op de snavel te geven. Het betreft hier echter wel een kleine vogel dus geef echt een klein tikje en sla het dier niet gelijk "KO".

Respect,
Erwin


Erik van der Horst
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-07-12 - 21:17:12

bedankt Erwin, stelt me weer gerustwink ;)


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2004-07-12 - 21:38:41

hoi erwin en hoe zit dit dan met mijn tamme eenkennige amazone die mij wel accepteerd als mijn vader er niet is, en mij niet accepteerd als mijn vader er wel is (dit terwijl ik die vogel heb betaald happy :))
met het niet zijn van mijn vader bedoel ik echt meer dan een weekend van huis zijn.

Zodra ik dus toenadering zoek bijt hij zo een gat in mijn vinger terwijl hij in feite wel tam is


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-07-12 - 22:54:18

steynkorse,

Als je het woord eenkennig opzoekt in een woordenboek met afbeeldingen dan zou de papegaai er zekers achter afgebeeld worden! laugh :D
Je kan nog zo veel geld hebben betaald voor je grote liefde maar dat wil absoluut niet zeggen dat die liefde beantwoord gaat worden. In een huis met meerdere personen kiest een papegaai zelf zijn of haar maatje uit. Hier kan niemand iets aan doen. De overige bewoners van het huis moeten zich daar bij neerleggen! Het is normaal dat die ene persoon alles mag met de vogel en de rest minder. Het kan inderdaad zelfs voorkomen dat de vogel zo gek is op iemand dat deze verder niemand in zijn of haar buurt toelaat. Pas als het echt niet anders kan zullen ze een ander toelaten.

Wat betreft het bijten is het zoals altijd! trek je terug dan weet de vogel dat het werkt. Hoe vaker je terugtrekt hoe sneller ze gaan bijten. Je moet zelf werken met je vogel om hierdoor te kunnen breken. Een amazone hoort wel onder de soorten waar je respect voor de snavel mag hebben maar je hoeft je echt niet te laten bijten. Je kan de vogel dit dan ook op dezelfde manier afleren. Je mag bij een amazone dan ook best iets harder optreden als bij een forpus.

Het best is eigenlijk te kijken of je een documantaire over de soort kunt vinden waarbij je duidelijk het gedrag onder de soortgenoten kunt zien. Zo kan je bijvoorbeeld zien bij de ara soorten dat deze elkaar straffen door een klap met de zijkant van de snavel te geven. Dit gaat er soms behoorlijk hard aan toe. Een ara kan je dan ook goed straffen door een flinke tik op de snavel te geven en duidelijk "foei" of "pas op" te roepen. Bij de grijze roodstaart valt het op dat ze elkaar zelden afstraffen. Doet een vogel iets wat de ander niet wil dan moppert deze of schuift hij gewoon een paar takken op. De grijze roodstaart is dan ook zeer gevoelig voor het straffen en kan hier zelfs tegenovergesteld op reageren. Geef je deze een tik tegen de snavel dan kan je de hele band met je dier verpesten.

Mijn advies. Probeer de band met je vogel op te bouwen door stap voor stap te werk te gaan. Laat de vogel los zitten op de kooi en benader hem. Laat hierbij de vogel niet hoger uitsteken dan maximaal schouderhoogte. Begin met praten en geef eens een stukje fruit of een noot. Benader je vogel altijd zonder omweg of terughoudendheid. Recht door zee en vastberaden. Je vogel zal snel genoeg doorhebben dat je niet bang bent en op jouw commando opstappen als je dit zegt. Haal hem zelf uit de kooi en zet hem er zelf weer in. Maak zelf de kooi schoon en voer de vogel zelf. Met deze standaard handelingen bouw je op langere termijn de beste relatie op. Sterkte.

Respect,
erwin



ens
Oud Lid
Posts :47

Oud Lid
2004-08-24 - 20:25:01

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

heb ook een helle tame roodstaar die zins kort op mij schouders klimt en gaat kopje rollen en ze hout zich met de snavel overal aan vast bril ,haren,oren voor al mijn vingers en dan bijt ze erg hard ze licht op mijn handen alles maar zinds kort bijt ze door .groetjes ens en ondeugend sjaak
ps vogel heb lol maar ik nu niet ik trek zeer zeker niet weg naar het is wel erg gevoelig



Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-08-24 - 20:39:16

Een grijze roodstaart mag je daarintegen absoluut niet straffen op de manier zoals boven omschreven. In de natuur straffen de grijze roodstaarten elkaar ook niet op een dergelijke manier. Wel kan je duidelijk "nee" of "foei" zeggen en laten weten dat je het niet leuk vind. Als de vogel doorgaat meld je dat en zet je hem even weg als straf. Bij voorkeur in de kooi zodat hij zich gestarft voelt.

Sterkte.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-24 - 20:58:51

Hawkeye, kun je het dus eigenlijk gewoon vergelijken met honden?
En wat betreft de grijze roodstaart(en andere misschien) als ze bijten en je zegt foei en gaat ze daarna negeren, werkt dat dan ook (bij honden moet sommig gedrag ook negeren, omdat negatieve aandacht ook aandacht is)?

Niltava


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-08-24 - 21:08:34

Je kan de opvoeding van een papegaai beter vergelijken met het opvoeden van een kind in de leeftijdsgroep van 2 tot 5 jaar. Een hond heeft nl een assertief geheugen waar het mee moet werken terwijl papegaaien veel slimmer zijn. Een kind gaat ook vaak negatief gedrag vertonen in hun spel. Als ze daarin te ver gaan dan kan je ze corrigeren door ze dat te zeggen. Als dit niet helpt ga je ze straf geven op een manier dat ze het niet leuk vinden. Bijvoorbeeld je stuurt ze na hun kamer. Dit werkt met een papegaai net zo. Als ze te ver gaan dan probeer je ze tot orde te roepen. Werkt dit niet dan zet je ze voor straf in hun hok (kamer).

Men zegt nog wel eens dat ik goed om kan gaan met papegaaien. Misschien komt dit omdat ik een tweeling heb van 2 1/2 en een dochter van 7.
laugh :Dlaugh :Dlaugh :D


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-08-24 - 21:17:54

hmmm mij is gebleken dat het kinderen en honden niet zoveel uitmaakt. :0

Of de kinderen lijken op mijn hond of mijn hond lijkt op de kinderen : )

Niltava


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-08-24 - 22:17:46

Let wel, een vogel die heel erg graag in zijn kooi zit kan je dus niet straffen door hem in de kooi te zetten. Je moet bij elke vogel kijken wat hij wel en niet leuk vind en daarop inspelen. Je kan ook de vogel gewoon negeren als straf.


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2004-09-07 - 15:27:55

Ik heb ook een forpusje en ze beet in het begin echt superveel, maar nu is het een stuk minder. Ik denk dat leeftijd er wel een beetje mee te maken had. Ik heb haar niet echt gestrafd, maar ik heb wel geleerd om tegen de pijn te kunnen (en kon daardoor het bijten negeren) en als het echt te erg wordt dan zet ik haar even terug in de kooi.
Ook laat ik haar vaak met een bijttouw spelen als ze bij me zit, dan bijt ze op dat speeltje en niet op mij happy :)


Roodstaartje
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-12-05 - 11:27:08

sad :( Kheb ff eeen vraagje ik heb laatst een grijze roodstaart gekocht maar hij bijt telkens en het is nu best wel lang geleden dat ik hem heb gekocht weet iemand het probleem hoe of wat ik moet of kan doen


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-05 - 13:17:12

Het is moeilijk om op zo weinig informatie een passend antwoord te geven Roodstaartje! Er zijn een aantal gegevens die wij moeten weten voor we iets duidelijker antwoord kunnen geven. Standaard mag je ervan uit gaan dat een papegaai een periode van ongeveer 4 tot 6 weken nodig heeft om zijn nieuwe omgeving te leren kennen. Pas als de vogel daaraan is gewent zal het aan de rest kunnen wennen. Nu is natuurlijk de vraag ben je alleen in huis met je papegaai of heb je meerdere personen in huis? Is het een jonge vogel of al een paar jaar oud? Heb je de vogel particulier, bij winkel, handelaar of kweker gekocht? Graag zo veel mogelijk informatie verstrekken!

Erwin


roodstaartje
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-12-06 - 17:14:01

happy :)happy :)Ow oke hij is nu ongeveer 7 jaar oud
Ik heb heb bij een gewoon persoon gekocht maar die is overleden toen heeft iemand anders hem gekocht en nu ik.


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-06 - 17:43:23

OK,
Wel heel erg beperkte gegevens. Ik ben bang dat ik hier niet echt veel meer door kan zeggen. Lijkt me dat je gewoon van voor af aan moet beginnen met de training. Langzaam aan opbouwen. Direct en zonder omwegen het diertje benaderen en niet hoger laten komen dan uiterlijk schouderniveau. Eventueel hulp inroepen van iemand die wel verstand heeft van vogels en die vragen of die je stap voor stap kan begeleiden. Het belangrijkste is je eigen angst voor het bijten overwinnen en gewoon doen. Elke vorm van terughoudendheid wordt door de vogel misbruikt.

Erwin



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 195 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede