Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweek witkuiven Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kweek witkuiven
tom noynaert
Website Member
Posts :36

Website Member
2009-11-16 - 19:36:43 send message to tom noynaert

Hallo allemaal.

Ik heb sinds een maand of 5 een koppel witkuiven op de kop kunnen tikken. Ze zijn beiden 5 jaar oud en zitten perfect in de veren. de pop is wel wat geplukt aan de wangen door de man. De man kan soms heel dominant zijn tegenover de pop. Ik heb er over 2 maanden een blok ingehangen en de pop zit vrij veel al in het blok. Nu de laatste weken heb ik al verschillende paringen waargenomen en telkens al de pop in het blok zit dan zit de man wacht te houden voor het blok. Het blok heeft twee in-uitgangen. nu mijn vragen zijn: Moet ik bang hebben dat de man de pop zou kunnen doden? Kan ik op deze tijd van het jaar nog eieren verwachten?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen.


tom noynaert
Website Member
Posts :36

Website Member
2009-11-17 - 08:21:12 send message to tom noynaert

Zijn er mensen die mijn vragen kunnen beantwoorden van hierboven?

mvg


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-11-17 - 12:18:42 send message to Picolet

De meeste soorten zijn na ongeveer 3 jaar broedrijp en kan men overwegen om een broedblok in de kweekruimte te hangen. De meeste soorten zien dit echter niet meteen als broedgelegenheid en vaak wordt het blok aan stukken geknaagd. Derhalve is het verstandig om meerdere blokken op te hangen. De binnenkant van het broedblok kan men voorzien van een extra laag planken of verse stukken tak om het doorknagen van binnen uit te voorkomen. Als bodembedekking gebruiken wij vochtige boshumus die met grof zaagsel vermengd wordt tot een dikke laag en flink wordt aangestamd. Hoe langer de blok is des te meer van dit mengsel blijft liggen omdat zij hun best doen om er alles uit te graven. Nu begint het spannend te worden en is het afwachten hoe het mannetje zich gedraagt. De balts is indrukwekkend en voert het mannetje een show op door een speciaal geluid te maken, het spreiden van de vleugels en het opzetten van zijn kuif. Tijdens deze balts bepaald het vrouwtje het moment van de paring door zachtjes met haar vleugels te trillen en voorzichtig met doorgezakte pootjes het mannetje te benaderen waarbij zij een zacht geluid maakt. Wanneer het mannetje het popje betreedt werpt zij haar hoofd naar achteren en pakt het mannetje haar bovensnavel vast als houvast. Juist hier kan het mis gaan wanneer de man te fel is en te weinig geduld heeft. Volgens een goede vriend kan bij het vastpakken van de snavels de man in zijn opwinding de bovensnavel van het popje ernstig beschadigen of zelfs compleet af rukken. Wanneer alles normaal verloopt en er worden eieren gelegd is er bij de kaketoes iets bijzonders. Zowel man als pop broeden een dagdeel op de eieren en lossen elkaar trouw af tot het uitkomen van de eieren. Wanneer de jongen uitkomen is het belangrijk dat de vogels gewend zijn aan kiemzaden, eivoer en ander zachtvoer om het pas uitgekomen jong te kunnen voeren. Harde zaden kunnen spijsverteringsproblemen opleveren en te weinig ( dierlijk) eiwit kan groeistoornissen opleveren. De jongen hebben na het uitkomen lange donsveren en groeien langzaam. Pas na ruim drie weken komen de eerste stoppels door en na ongeveer tachtig dagen vliegt het jong uit. Vooral bij de Witte Kaketoes ( Cacatua) is het oppassen geblazen omdat de man zijn zoon niet altijd duldt in zijn territorium. Bij een Belgische vriend van mij gebeurde het zelfs dat na het uitvliegen van een jonge Oranje Kuif Kaketoe ( Cacatua sulphurea citrinocristata) het mannetje zijn eigen pop zwaar verminkte. De beide Kaketoes koppelden goed en brachten het jong tot het uitvliegen perfect groot. Wat er toen gebeurde was extreem en wellicht een zeldzame gebeurtenis. De man koppelde na het uitvliegen meteen met zijn dochter en heeft het oude popje ernstig gemolesteerd. De snavel is een kwetsbaar punt en waren er gaten in gebeten, diverse veren uitgetrokken en twee tenen afgerukt. De pop was meer dood dan levend en heeft de aanslag wonderbaarlijk overleefd. De man heeft zijn dochter perfect groot gebracht en is later apart gezet. Dergelijke mannen zijn niet meer te vertrouwen en toen het oude popje werd teruggezet zijn de vleugels van de man flink gekortwiekt om herhaling te voorkomen. Ondanks deze agressie legt het popje bevruchte eieren en wordt de man zodra er een ei is gelegd apart gezet. Het popje broedt alleen en brengt het jong zelf groot. Zoals u leest gaat het met bepaalde soorten Kaketoes niet van een leien dakje en is er veel doorzettingsvermogen nodig om natuurbroed jongen groot te krijgen. Onlangs hebben wij een bezoek gebracht aan een kweker die met meerdere soorten kaketoes kweekt. Tijdens de rondleiding zagen wij verschillende soorten met hun jongen in grote volières. Ook zagen wij enkele koppels Inka Kaketoes met een jong en zelfs twee koppels met twee jongen naast hun ouders op stok zitten. Het was al lang een wens om een koppel natuurbroed jongen te kopen en hebben wij een koppel aangeschaft. Gelukkig zijn er ook nog liefhebbers die op een normale manier kweken en het belang van natuurbroed inzien. Helaas vertelde deze kweker wel dat de vraag naar papegaaien van circa 6 weken toeneemt en veel kuikens worden opgestuurd naar Azië en het Midden Oosten. De baby’s worden volgestopt met voer en in dozen op het vliegtuig gezet waar zij na een dag uitgehongerd aankomen. De liefhebber die baby’s aan de handel verkoopt moet niet zeggen dat wanneer een vogel is verkocht de aansprakelijkheid en het wel en wee van zijn vogel niet meer zijn zaak is. De kaketoes zijn zeker niet de makkelijkste soorten en handopfok is soms noodzakelijk wanneer de ouders hun eieren of jongen vernielen.

Hoe groot is de ruimte voor dit koppel witkuiven?

Ruud





tom noynaert
Website Member
Posts :36

Website Member
2009-11-17 - 18:33:49 send message to tom noynaert

Mijn witkuiven zitten in een binnenhok van 5 meter op 5 meter en een buyitenhok van 3 op 3.


nohk gaaeo
Website Member
Posts :52

Website Member
2009-11-17 - 19:04:56 send message to nohk gaaeo

Mooie ruime voliere voor de witkuiven.
De man moet wel enige vorm van dominantie hebben tegenover de pop,dat is een normaal verschijnsel als de vogels broedrijp worden.Wel raadzaam om alert te blijven.(het kan zijn dat de pop het broedblok in vlucht vanwege het gedrag van de man)
Mijn ervaring met witkuiven is wel dat ze minder agressief zijn dan veel andere soorten,dus niet gelijk een reden om bang te hoeven zijn.

Groeten Rook.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-11-17 - 19:20:27 send message to mijnkaketoes.nl

Ruud

Van wie is de tekst??

Henk


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2009-11-17 - 19:37:29 send message to Picolet

Van mij zelf, uit een artikel door mij geschreven.

Ruud


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2009-11-17 - 19:43:49 send message to mijnkaketoes.nl

mooie tekst


tom noynaert
Website Member
Posts :36

Website Member
2009-11-17 - 19:46:58 send message to tom noynaert

ja, bedankt voor de leerrijke tekst.


tom noynaert
Website Member
Posts :36

Website Member
2009-11-21 - 15:59:13 send message to tom noynaert

Hallo iedereen,

Het is zover. Mijn pop heeft drie eieren gelegd.Hierjuist ontdekt. Hun eerste nest. De man staat telkens op de wacht voor het blok en de pop zit aan het broeden. Ik zie wel dat de pop af en toe het nest verlaat en dat de man vrij onrustig is. Wat moet ik het best doen nu?


dan
Website Member
Posts :296

Website Member
2009-11-21 - 17:03:58 send message to dan

Je moet ze met rust laten en afwachtenhappy :)happy :)

groet Dan.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2009-11-21 - 17:25:17 send message to goudparkiet

De ruimte voor de witkuiven is veel te groot dit resulteerd in zeer korte tijd in een dode pop.Dit kan lang of kort duren maar uiteindelijk heb je een dode pop. Als de voliere te groot is word door het vliegen van de ene naar de andere stok door de pop de man gestimuleerd om achter de pop aan te jagen.
Hoe rot het ook klinkt of leest in een kooi van een kubieke meter met een zitstok heb je dit niet.


PS Ik heb hier al 20 jaar ervaring mee.
Als je een agressieve man hebt doe ze maar in een kleine kooi en het gelazer is afgelopen.


tom noynaert
Website Member
Posts :36

Website Member
2009-11-21 - 19:42:21 send message to tom noynaert

Hallo,

Ik zie dat de pop zeer weinig op haar eieren zit en de man ook niet. Hoelang heb ik tijd om te wachten vooraleer ze uit te broeden in een machine? Of wat lijkt voor jullie de beste oplossing?


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2009-11-21 - 20:16:56 send message to lapland

Nou goudparkiet daar stel ik mijn ervaring dat tegen over zo groot mogenlijk en als je een boze man hebt maak hem wat minder snel door een vleugel omen om een slagpen halverwege te knippen eerste drie niets aan doen, geweldige resutaat mee bereikt ,molukken ,witkuif, oranje deze iets minder de eenigste soort waar het mis mee ging, geelkuif en philipijnen ,goffin, roze.
slechte ervaring met kleine ruimtes.



Jarno Blom.
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-11-22 - 20:52:32 send message to Jarno Blom.

hallo goudparkiet.

Mijn vraag is dan hoe gaat dat in het wild?
Daar hebben ze iets meer ruimte dan 1 bij 1 bij 1 meter!

en in het wild wordt toch ook gewoon gekweekt?

Ben hier wel benieuwd naar.

Groetjes Jarno Blom.


tom noynaert
Website Member
Posts :36

Website Member
2009-11-23 - 11:23:06 send message to tom noynaert

hallo iedereen,

Ik merk dat de pop nu zeer veel in het blok zit en denk dat het broeden nu echt wel gestart is. Ze zit zelf s' nachts in het blok nu. De man is echt veel rustiger en komt af en toe eens naar buiten, maar zit meestal voor het blok. Ik laat de vogels gewoon doen en na de broedtijd zal ik wel horen of er jongen van gekomen zijn.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 193 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede