Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > plukken grijzeroodstaartpop Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : plukken grijzeroodstaartpop
lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-12-08 - 21:22:50 send message to lorikwekerij

hallo sinds zaterdag ben ik in het bezit van een koppel grijzeroodstaarten ze zijn bewezen de jongen lagen nog in het blok toen ik ze op kwam halen die waren 6 weken
aleen wat wil het geval de pop is op de borst en buik en de bovenkant van de vleugels kaal volgens de kweker zou de pop dat doen zodra ze eieren heeft en als de jongen er dan bij weg is dan zou de veren van de pop weer aangroeien
bij de vorige eigenaar hadden de grijzen een voliere van 3m lang bij 2m hoog bij 90cm breed ze zatten gewoon binnen
bij mij hebben ze een binnenhok van 1.50mlang 2m hoog en 1m breed en ze hebben een buitenren van 2m diep 2m hoog en 1m breed
ze krijgen een goede papagaaienvoer met fruit en groenten,mineralen en grit en natuurlijk ook wilgetakken voor de evt verveling
en nu is mijn vraag of ik ze ook wat extra bij kan of moet geven (of wat dan ook)om de pop weer in de veren te krijgen
alle advies is welkom ik heb zelf nog nooit eerder grijzen gehad (wel amazone's)
mvg willem


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-12-09 - 09:29:29 send message to Ruben89

hallo,

ik heb t wel eens vaker gehoord.
wat je zou kunnen doen is eens contact opnemen met de verkoper. Hij heeft toch gezegt dat ze weer goed in de veren zou komen? vraag eens aan hem hoe hij dat voor elkaar krijgt

mvg, ruben


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-12-09 - 11:42:01 send message to ParkietenPeter

Bij Edels heb ik dit vaker gehoord. Bij grijzen nog niet.
Maar: Hoe kaal is kaal? Toon eens een foto.


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-12-09 - 15:58:45 send message to lorikwekerij

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

ik wil wel een foto er op zetten alleen ik weet niet hoe dat moet
als iemand mij daar mee kan helpen
ben ik daar heel dankbaar voor


blottekop
Website Member
Posts :36

Website Member
2009-12-09 - 20:41:29 send message to blottekop

heb zelf een koppel waarbij de man zich op de borst volledig plukt tijdens de kweekperiode als ze 2 rondes gedaan hebben gaat het nestblok dicht dan stopt hij met plukken en komen zijn veren terug het volgende jaar begint het opnieuw


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-12-09 - 21:16:00 send message to Ruben89

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hallo willem, ik heb de foto even voor je geplaatst...
dit zijn de vogels waar t om gaat



lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-12-09 - 21:47:51 send message to lorikwekerij

ruben bedankt
dit is inderdaad het koppel


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-12-10 - 12:14:27 send message to ParkietenPeter

Ik zou in ieder geval zelf even wat testjes laten doen bij een vogelarts, voor de zekerheid.

Daarna eens heel goed observeren hoe de vogels zich gedragen, naar elkaar toe, maar ook naar jou toe.
Heb jij zelf gezien dat beide vogels op het nest zaten of had de verkoper ze al uitgevangen?

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje vreemd dat een verkoper de ouders wegvangt en niet de jongen, maar het kan.

Zo heb ik dus geplukte edels terug in de veren gebracht die ook een koppel moesten zijn, maar later bleek de man een huiskamer vogel en de pop een weggehaalde kweekpop te zijn. Logisch dat ze zijn gaan plukken.

Succes,
wink ;) Peter


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2009-12-10 - 13:18:46 send message to lorikwekerij

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

de verkoper had de ouder vogels nog bij de jongen zitten deze jongen waren 6 weken oud en die ging hij zelf verder met de hand grootbrengen
ik heb gezien dat de pop de jongen ook voerde en het was een hele strijd om het koppel uit te vangen (die wilden natuurlijk hun jongen beschermen)
ik heb de verkoper ook nog voor gesteld dat de ouder vogels ook nog wel bij de jongen mocht blijven tot de jongen voledig zelfstandig waren en dat ik ze dan op zou komen halen
en de verkoper deelde mij mede dat hij er liever geen nawerk van had want hij had belang bij de andere vogels die ik inruilde en hij vond dat hij het direct moest afwerken
ik ken deze kweker persoonlijk heel goed en ik weet dat hij niet zomaar wat doet
normaal laat hij z'n papagaaien zelf hun jongen grootbrengen maar in dit geval vond hij dat hij het direct moest afwerken en ook omdat hij een aantal aanvragen had voor handtamme grijzen

mvg willem


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-12-10 - 14:04:04 send message to ParkietenPeter

Oke, als het vertrouwen er is dan is het nu een kwestie van afwachten.

Succes,
wink ;) Peter


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2010-01-10 - 17:20:40 send message to lorikwekerij

even een update van de grijzen
de pop is nog steeds kaal ze is met het plukken door gegaan maar alleen de plekken wat ik al eerder aangegeven heb
toen heb ik van iemand raad gekregen om de pop te sproeien met lauw water met daar in dettol in de hoop dat de pop zou stoppen met plukken door de bittere smaak die dettol geeft
alleen als ik mijn pop sproei dan krijgt de man ook van dat water over hem heen en nu is de man ook gaan plukken
ik ben direct gestopt met de dettol en sproei ze nu gewoon met lauw water
ik geef ze ook vitamine k1 erbij en zie verder wel hoe het gaat lopen
en als ik het met een maand nog niet vertrouw daan ga ik met het koppel naar een vogelarts
mischien dat hij mij dan verder kan helpen

mvg willem


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2010-01-10 - 18:50:54 send message to Fonje

De kans is enorm groot dat de pop een inwendige aandoening heeft. Dit kan bacterieel, een schimmel/gist(megabacterie, candida) of parasitair(trichomonas/giardia flagellaat) zijn. Deze organismen scheiden stoffen af die een allergische reactie veroorzaken. De vogel weet niet beter dan de jeuk/pijn weg te plukken.
Bovendien zorgen die organismen voor een onevenwicht in de opname van voedingsstoffen. De vogel op de foto is zeer sterk vermagerd en dat geeft aan dat ze al heel ver is. Heel dikwijls zijn er ook nog onverteerde voedselbestanddelen te vinden in hun stoelgang.
Ik raad je aan om een mest- en kroponderzoek te laten doen.
Wat je ondertussen kan doen is groenten aanbieden met een hoog saponinegehalte. Saponine heeft een sterk antibacteriele, antifungale en antiparasitaire werking. Bijvoorbeeld spinazie, kikkererwten, aubergine, bonen.

Groetjes
Peter


lorikwekerij
Website Member
Posts :240

Website Member
2010-01-10 - 19:27:52 send message to lorikwekerij

hallo fonje ik weet niet hoe je er bij komt dat de pop sterk vermagerd is (ze is juist zeer goed bevleest)en de ontlasting ziet er goed uit
ik heb haar een kuur gegeven voor flatgelaten wat ik normaal gebruik voor de lori's dit heb ik voor de zekerheid gedaan (dit kan geen enkel kwaad)
dus dit is het probleem niet
mijn gedachtengang is dat de pop gestrest is geweest toen ik ze heb opgehaald en ze net bij de jongen wegkwam (de jongen waren nog maar 6 weken oud en lagen nog in het nest toen ik de grijzen heb gehaald)en ze gingen flink te keer toen ze uit hun verblijf werden gehaald
ik had nog tegen de kweker gezegt dat de grijzen mochten blijven zitten tot de jongen zelfstandig waren


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2010-01-10 - 20:23:14 send message to Fonje

quote
ik heb haar een kuur gegeven voor flatgelaten wat ik normaal gebruik voor de lori's dit heb ik voor de zekerheid gedaan (dit kan geen enkel kwaad)
dus dit is het probleem niet

Ik zou haar krop en mest toch eens laten onderzoeken. Bedenk ook dat vele flagellatenstammen ressistent zijn. Ik heb bij mijn vogels een trichomonasstam die zelfs met een 8x dosis tricho plus niet reageerd. Alleen met saponinehoudende groenten heb ik resultaat.
Wat de foto betreft, voor mij lijkt die vogel mager.

Groetjes
Peter


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2010-01-11 - 08:00:38 send message to rajar

Ik zou om te beginnen die spaarlamp weghalen de frequentie (flikkeren) daarvan is storend voor dieren.Verder een schimmelkweek van de huid.


Hubert
Website Member
Posts :63

Website Member
2010-01-13 - 19:58:39 send message to Hubert

Alle vorige goedbedoelde berichten ten spijt, komt plukken tijdens de broedperiode vaak voor bij papegaaien. Dit wordt gedaan uit stress, verveling van de pop of doordat alle voeding, vitaminen en calcium naar de jongen gaat. Er blijft te weinig over voor de pop. Geef extra calcilux, hang nu ze abrupt bij de jongen weggehaald zijn(wat veel stress veroorzaakt)een blok terug, ze krijgen dan de kans om tot rust te komen. Meestal komt het goed met de bevedering, ze volspuiten met voor hun vreemde stoffen geeft nog meer stress wat tot plukken kan gaan lijden.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 82 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede