Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Cavia tegen muizen ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Cavia tegen muizen ?
Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-12-16 - 11:08:53 send message to Antonia

Ik heb al een paar keer gehoord dat als je een cavia hebt je geen last hebt van muizen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik woon in een oudbouw in de grote stad, heb heel af en toe eens een muis gehad, laatste was 10 jaar terug, waren snel bestreden. Maar nu heb ik vogels dus er is altijd wel wat te eten te vinden.
Ik zet gifkorrels in het verlaagd plafond waar ze oa vandaan komen, maar heb er al 40 op een plakmatje gevangen de afgelopen maanden en ben bang dat het niet ophoudt voorlopig sad :(
Naast dat ik ze heel vies vind, houden ze mij en de gaaien uit de slaap angry


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-12-16 - 11:44:23 send message to danielkempenk

nee cavia's helpen niet tegen de muizen.
ik heb zelf jarenlang cavia's en konijnen gehad bij de vogels en had gewoon muizen rond de voliere's lopen.
dus wat mij betreft is dat een fabeltje.

gr.daniel


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2009-12-16 - 16:22:49 send message to maikeltje

Is onzin.


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-12-16 - 16:31:34 send message to Ruben89

hallo,

tegen muizen helpt inderdaad niet, maar tegen ratten wel.
persoonlijk goede ervaringen mee.

mvg, ruben


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-12-16 - 16:40:57 send message to Rogert

Uh, ook aan gedacht dat cavia's vogels eten als ze de kans krijgen?

Het lijken lieve beestjes, maar jonge naïeve vogels en eieren zijn echt niet veilig voor cavia's.


Ruben89
Website Member
Posts :300

Website Member
2009-12-16 - 16:56:12 send message to Ruben89

hallo,

daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
cavia's had ik tussen de vogels lopen.
liepen zelfs kwartels bij

hangt natuurlijk ook van de ruimte af
bij mij hadden ze 6x2 meter
+/- 10 cavia's

mvg, ruben



meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-12-16 - 17:30:37 send message to meyer

Cavia's helpen niet tegen muizen maar doen zeker ook niets aan vogels,dit zijn namelijk planteneters en geen vlees eters,zat wel een rat zonder staart geweest zijn.laugh :D

Je hebt jaren dat er bijna geen muizen zijn en zal je als je de kooien goed schoon houd ook bijna geen muizen tegen komen. Dit jaar zitten er juist veel muizen en is het vaak een probleem om er vanaf te komen.

Groeten Meyerwink ;)


Zebbie
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-12-16 - 17:36:45 send message to Zebbie

Hoe zit het eigenlijk met het overbrengen van ziekten op je vogels als je cavia's in je voliere hebt want ratten en muizen brengen toch akelige ziektes over dus kunnen cavia's dat ook volgens mij.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-12-16 - 18:00:04 send message to Rogert

Ik wil geen discussie uitlokken, maar ondanks dat cavia's planteneters zijn, moet je er niet van uitgaan dat ze alleen planten eten.'sad :(');

Ik heb voldoende ervaring om te kunnen zeggen dat veel planteneters zich niet altijd aan het ons toegewezen dieet houden. Als ze de kans krijgen eten ze wel degelijk dierlijke producten. Ik zeg niet dat ze het altijd doen, maar een gewaarschuwd man telt voor twee! (heeft vogelarena.com ineens twee keer zoveel leden 'laugh :D');


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-12-17 - 12:42:34 send message to Antonia

laugh :D laugh :D

Wel jammer voor mij dat het niet werkt sad :(


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2009-12-20 - 17:52:15 send message to arjandaf

het beste tegen muizen werkt toch nog steeds : alles goed schoonhouden. voer en nest matrialen goed afsluiten

knaagdieren vind ik niet eens gezond voor vogels alles knaagdieren urineren ook als ze poepen op de zelde mannier als een IDD muis dus wat is het verschil .. ok een cavia is te pafferig om 2 meter omhoog te klimmen naar een voerbak

gr en succes arjan


pakietje
Website Member
Posts :39

Website Member
2010-01-15 - 15:18:59 send message to pakietje

vindt het niet een goed idee om een levend wezen als muizenverjager te gebruikensad :(
en daarbij ben ik het eens met jullie dat een cavia ook bij de vogels zijn behoeftes achter laat(ieks),en idd ze eten ook vlees die van mij gaf ik vaker meelwormen,waren ze gek op! dan maar een goeie val? (keuze uit leven of dood naar ieders wens)
o ja laat de muis dan wel een heel eind uit de buurt los want anders lacht het beest zich kapot en rent achter je door weer de spouwmuur inhappy :)
grtjs erica


vasco
Website Member
Posts :107

Website Member
2010-01-15 - 22:23:12 send message to vasco

Hier zetten ze die vroeger bij de konijnen in de stal tegen de ratten. Daarom noemen de oudere ze ook zeeratten.wink ;)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-01-16 - 12:24:57 send message to meyer

quote
Hier zetten ze die vroeger bij de konijnen in de stal tegen de ratten. Daarom noemen de oudere ze ook zeeratten.

En de ratten noemen ze weer waterkonijn laugh :Dlaugh :D


Een cavia is geen partij voor een rat en zal snel het onderspit moeten delven.Dat er vroeger vanuit gegaan is dat ze de ratten weghielden geloof ik goed, je ziet dat dit zelfs nu nog door sommige gelooft word. Ziektes overbrengen via een cavia kan alleen met een nieuwe net gekochte cavia. Een cavia welke uit eigen bestand of langere tijd in de huiskamer heeft gezeten komt niet in contakt met andere cavia's waardoor er geen ziektes worden overgedragen zoals bij wilde muizen. Dat cavia's muizen en ratten uit onze kooien zouden houden klopt niet.
Als je last van muizen hebt en je hebt een cavia in je kooi lopen neem dan snachts maar eens een kijkje naar de voerbak van je cavia,je zal zien dat er dikwijls muizen uit deze bak zitten te eten. Met andere woorden je maakt het probleem nog groter dan dat het al was omdat je nu de muizen aan het voeren bent. Met gif moet je ook uitkijken omdat muizen niet gelijk dood zijn kunnen ze nog uitwerpselen achter laten waar ook het gifstof door kan zitten. Vogels kunnen hier ook van eten met alle gevolgen van dien.
Het beste is om kooien schoon te houden, maar dit is niet genoeg want vooral papegaaien verplaatsen hun voedsel nogal eens. Ik heb mijn voerbakken tegen een gladde want hangen zodat muizen hier niet tegenop kunnen klimmen om bij de voerbak te komen. Ook een plexiglas rand aan de buitenkant van een invlieggat zorgt ervoor dat een muis het laatste stuk niet verder kan klimmen. Zo kun je het muizen erg moeilijk maken. Als muizen tussen het plafon van je huis zitten wordt het een serieuze zaak. Maar om er in één keer vanaf te zijn zal je de plafon platen allemaal moeten verwijderen om zo de ingang (van buiten naar binnen) van de muizen te kunnen vinden. Goed aftimmeren met zink is dan zeker nodig om muizen in de toekomst buiten te houden.

Maar ook al verzorg je de kooien nog zo goed eens kom je toch een muis tegen, de één wat meer dan de ander.shocked 8O

Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 199 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede