Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pré-biotica en pro-biotica Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-24 - 20:17:59 send message to paintim

Hallo Rogert,
Als je een gezond darmslijmvlies hebt en alles is
in balans, dan moet je dat koesteren.
Dus niet extra stimuleren,want daardoor is het
niet uitgesloten,dat er een onbalans ontstaat.

Als de ontlasting goed is. Dan moet je niets
veranderen. Waarom zou je ook?
Bij kanaries b.v.ontstaat er een onbalans door het verstrekken van veel groenvoer. De vogel krijgt
op die manier te veel water naar binnen omdat de verhouding vaste stof tot water totaal fout is.
Vr.groeten
ANTONI


jp57
Website Member
Posts :277

Website Member
2011-08-24 - 21:55:04 send message to jp57

Laatst een jonge grijze roodstaart die papvoeding kreeg (nutriberd) na enkele dagen rood in de stoelgang, snel naar DA geweest heb hier probiotica meegekregen en de raad om van papvoeding te veranderen.
Normaal geef ik steeds Kaytee en nog nooit problemen gehad maar verlof periode en niet onmiddelijk gevonden na 2 dagen was alles terug perfect en jonge is ondertussen getest en verkocht.
Dus is het met het veranderen van papvoeding of door de probiotica weet ik niet (probiotica heb ik 3 dagen gegeven)
Gr, johanrazz :p


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-25 - 08:59:04 send message to paintim

Dat is zeker een goed voorbeeld,Johan.
Zodra je de balans verstoort,in dit geval een ander soort pap,gaat het dikwijls fout.
Wat hulp om dit te herstellen,allereerst terug
naar de toestand dat het goed ging,is natuurlijk prima.
De balans is gelukkig weergevonden in de juiste
voeding.
Vr.groeten
ANTONI


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-08-25 - 19:13:42 send message to eric 008

obseveren en conclusie,s trekken is wat ik doe gemiddeld 3 uur perdag .wat mijn opvalt is dat de vogels altijd aan het schoeben zijn op de grond waar bij ik ook waar neemt dat ze ontlasting eten ik ben dus van menig dat het dier zelf al zoekt naar bacterien die nutig voor hem is want ze doen dit toch niet om dat ze het lekker vinden ,dan te bedenken dat stammen zijn geselecteerd in de probioticum wat normaal in de ontlasting zit zie ik geen negatieven.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-08-25 - 19:17:39 send message to eric 008

zelfs in de natuur zie je vogels ontlasting eten ook van andere dieren wat misschien nog beter is omdat daar andere bacterien in kunnen zitten wat ze op dat moment nodig hebben


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-25 - 19:41:45 send message to paintim

Dat heet coprofagie,Eric.
Een heel vervelende gewoonte,die duidt op een gebrek aan kalk,grit,mineralen.
Probeer de vogels zo ver te krijgen,dat ze aan
een sepia gaan knabbelen en grit/mineralen/maagkiezel tot zich nemen.
Ook een andere zaadsamenstelling wil nog wel eens helpen.
Vr.groeten
ANTONI


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-08-25 - 22:41:39 send message to eric 008

beste antoni

alles wat je op noemt hebben ze ruim tot hun beschikking waar ze ook goed gebruik van maken.sepia koop ik met dozen in kweek heel veel jongen nest sterfte nihil sinds ik probioticum gebruikt en ik kweek met misschien de zwakste vogel de splendid. kweek dertig jaar en hoe ze er een naam aan geven aan bepaalt gedrag zeg mijn niets heb twee jaar de beste vogels laten zien op de studiedagen dus kalk tekort geloof ik niet in om de twee dagen krijgen ze eivoer waar ook nog kalk aan toegevoegd word .en grit is misschien het belangrijkste wat je moet aanbieden anders heb je zo een groot probleem dus dit krijgen ze allemaal .dan de vogels in de natuur die laten dit gedrag ook zien en die hebben mineralen genoeg voor handen dunk mijn.verder zul je altijd voor en tegen standers hebben /houden maar ik zie wel degelijk veel verschil in alles .en die het niet zien kijken niet goed genoeg m.v.g eric


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-26 - 08:57:48 send message to Rogert

Dat dieren hun eigen mest eten hoeft niet negatief te zijn. Ze halen daar wel degelijk bacteriën uit om hun darmflora aan te vullen. Er zijn vogelsoorten bekend die hun jongen mest laten eten om zo de darmflora te op gang te krijgen en te stimuleren.

Ander voorbeeld: futen eten hun eigen veren op. Dit beschermd de darmwand tegen graten die ze binnen krijgen als ze vis hebben gevangen.

Maar om terug te komen op de pré-biotica zie ik dit niet als het rommelen in de darmflora maar meer als verbetering voor de darmflora. Je geeft het dier voedermiddelen die inuline bevatten. Deze voedermiddelen hebben niet alleen voedingswaarde maar ook een eigenschap ter bevordering van de gezondheid. Net zoals kruiden bepaalde eigenschappen hebben. De bevordering van inuline houden voedermiddelen is dus een gezondere darmwand. En een gezondere darmwand bevorderd de darmflora etc, etc.

Ik denk dat je wel mag zeggen als je darmflora verbeterd en vermeerderd dat ook de voedselopname optimaliseert.

Zwart/wit gezien: vogels zonder darmflora moet veel eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Vogels met een halve darmflora hebben al minder nodig. En vogels met een optimale darmflora hebben het minste nodig omdat ze veel voedingsstoffen opnemen uit weinig voer.

Om dit in een ander voorbeeld te betrekken: vogels die geen maagkiezel krijgen moeten meer eten om een gelijke hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen t.o.v. vogels die wel maagkiezel krijgen. Maagkiezel maalt de zaden in de spiermaag waardoor het makkelijker is om voedingsstoffen op te nemen.

Ik ben het dus niet eens om te stellen dat pré-biotica zinloos is.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-26 - 12:37:27 send message to paintim

Is er wat mis met je vogels, Rogert.
Zo ja, laat dan de mest eens onderzoeken
Als je vogels in de voliere de uitwerpselen
eten is dat echt niet normaal.
Zijn je vogels daarentegen gezond en vief dank zij de goede verzorging en het juiste voedsel,
dan is elke toevoeging overbodig en soms zelfs
schadelijk.
Vr.groeten
ANTONI


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-26 - 14:43:47 send message to paintim

O,maar Eric,ik geloof best dat je vogels baat hebben bij pro-bioticum.
Je zal mij daar niet over horen.
Ondanks alles is dan toch de balans in de voeding
niet helemaal goed.
Bij sommige soorten vogels is dat waarschijnlijk
ook erg moeilijk te verwezenlijken.
Vergelijkingen met vogels in de vrije natuur heb ik altijd erg moeilijk gevonden.
Ook daar worden door omstandigheden nesten verlaten.
Ja,velen willen zo veel mogelijk jonge vogels en
doen van alles om dat doel te bereiken.
Als je dit uitsluitend te danken hebt aan de toevoeging van pro-biotica, dan ontbreekt er toch ergens iets en is
het aangeboden voedsel in de broedtijd toch niet
helemaal optimaal.Dit blijft dan ook een heikel punt.
Vr.groeten
ANTONI


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2011-08-28 - 16:35:05 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Antoini,

Ik ben het eens met wat je schrijft over pro-biotica.

Maar ik spreek hier over pré-biotica. Dat is iets heel anders. Pré-biotica is niets meer dan gezonde voeding. Maar met de achterliggende gedachte dat er bepaalde stoffen in zitten om bepaalde organen te stimuleren. Precies datgene wat vitaminen, mineralen en overige elementen in het lichaam doen.

Alleen nu denk je er over na hoe je de darmen kan optimaliseren d.m.v. gezonde voeding.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-29 - 12:27:56 send message to paintim

Dat is prima,dat je er over nadenkt,Rogert.
Als je denkt dat je vogels daarvan profijt
hebben,dan moet je het niet nalaten,Rogert.
Mijn vogels verkeren,godzijdank, in een uitstekende gezondheid en dat is dan ook de reden
dat ik niets wil wijzigen c.q. aanvullen met welk
product dan ook.
Vr.groeten,
ANTONI


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-08-29 - 13:26:15 send message to Niltava

Een gebalanceerde voeding is ook maar relatief.
Niet elke vogel is gelijk op metabolisch niveau. Niet tussen soorten, niet binnen de soort en het hoeft ook al niet binnen de familie te zijn.
De marges zijn divers bij de verschillende soorten en bij gedomesticeerde vogels zijn ze in feite geselecteerd op de marges die wij geven.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-08-29 - 14:58:00 send message to paintim

Uiteraard is alles relatief.
Als je langere tijd bepaalde vogels fokt,zal
zeker aan mest en verdere uitingen van gezondheid
af te lezen zijn of toevoegingen c.q. verandering
van voedsel noodzakelijk is.
Als dit laatste niet het geval is,lijkt het mij
niet raadzaam enige wijziging door te voeren.
Vr.groeten
ANTONI


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2011-08-29 - 15:21:10 send message to Niltava

Je kan ook grijze roodstaarten kweken in kubieke meter kooien. Zie je niets aanmest etc. Toch niet gezond.
Veel kanariekwekers voor tt "gebruiken" hun vogels maar 2-3 jaar en de vogels verdwijnen dan uit het bestand. Wil nog niet zeggen dat dus alles bij hun boven water komt etc etc.
"Natuurlijk" wil ook niet zeggen altijd het beste
Mensen konden zich ook ontwikkelen omdat ze voedsel ging en koken (onnatuurlijk).
Dus houden zo als het was of zoals de natuur aangeeft wil niet zeggen altijd het beste.

Dus denk ik dat het goed is dat Rogert hier iets naar voren brengt(PRE biotica) en dat ie nog weinig verder is doordat iedereen zegt dat het niet nodig is etc.

Rogert, ken je de middelen die cultuurkwekers gebruiken?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 183 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede