Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > roofvogel voeding Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : roofvogel voeding
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-12-31 - 18:06:57 send message to Rogert

Ik ben mij aan het verdiepen in roofvogelvoeding, maar nu vertelde iemand mij dat het slecht is om roofvogels kip en rundvlees te geven. Kip kan ik enigszins begrijpen ivm salmonella, maar ik weet niet waarom er geen rundvlees gevoerd mag worden. Kan iemand mij dat vertellen?

Varken wordt sowieso afgeraden ivm de hormonen.

Ik heb een boekje besteld over roofvogelvoeding op www.roofvogelvoeding.nl maar ik weet niet of dat daar in staat. Er staan wel een hoop andere zaken in voor de liefhebber.


goudparkiet
Website Member
Posts :100

Website Member
2009-12-31 - 18:48:00 send message to goudparkiet

Ik geef eendagskuikens aan mijn kromsnavels zou je dan geen kip aan een roofvogel mogen geven.
De huisbuizerd vreet half verrotte konijnen en hazen en die wordt niet ziek.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-01-01 - 19:13:37 send message to Rogert

Ik denk dat eendagskuikens minder risico op salmonellabesmetting hebben als kippen aangezien deze maar zeer korte tijd leven. Maar het risico is er wel.

Dus met kip loop je meer risico als met kuiken. Want kuiken wordt wel veel gebruikt.

De roofdieren in de natuur eten geen productiedieren, dus de besmetting in de natuur is sowieso al minder als in gevangenschap.

Maar je beredenering kan ik me wel in vinden, maar volgens mij is dat niet de achterliggende gedachte.


Galah
Website Member
Posts :88

Website Member
2010-01-01 - 21:26:10 send message to Galah

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Kiezebrink verdeelt voeding voor roofvogels, slagen en andere. Daar halen wij ook onze voeding voor onze roofvogels (afdeling belgië)

De kuikens die gebruikt worden, zijn allemaal haantjes. Deze worden gesorteerd en "vergast" en verpakt in dozen van 10kg. Deze komen neer op een prijs van om en bij de 10€ per doos, en bevatten ongeveer zo'n 270 kuikens. Aangezien het ééndagskuikens zijn, zit de ei-dooier er nog steeds in, die geeft wat extra energie aan de vogel.

Verder geven wij ook nog regelmatig rat en kwartel, de prijzen hiervan liggen aanzienlijk hoger, duurder dan biefstuk!

In principe kan men alles wat RAUW vlees is aan roofvogels voederen, wij doen aan valkerij, dus de JACHT met roofvogels. Het gebeurt af en toe wel eens dat deze vogels een kip pakken, is namelijk een makkelijke prooi. Vorige week heeft één van m'n vogels een ontsnapte kip van de buren gepakt, toen ik s'avonds thuis kwam, was de kip al half op, de vogel weet er heus niets van.

quote
De huisbuizerd vreet half verrotte konijnen en hazen en die wordt niet ziek.


Alle roofvogels en uilen maken een braakbal, de niet verteerde resten en beenderen worden samengevoegd in een braakbal, en deze word +/- 12 uur na het opeten uitgebraakt. Een ziek konijn opvoederen aan een roofvogel is geen probleem, alle stoffen die er niet horen te zijn, worden toch mee uitgebraakt in die braakbal.

quote
Ik denk dat eendagskuikens minder risico op salmonellabesmetting hebben als kippen aangezien deze maar zeer korte tijd leven. Maar het risico is er wel.


Risico op salmonella blijft er altijd!
De kuikens van kiezebrink zijn in nederland gekweekt en worden ook daar en ook in belgië verkocht, aangezien deze dus onmiddelijk ingevroren worden en verdeeld worden in nederland belgie, en onderweg niet ontdooien, zijn deze dus relatief veilig.

Denk dan aan de kuikens van labdal... dit zijn spaanse kuikens, deze worden door middel van diepvries transporten naar hier gebracht, onderweg x maal ontdooit, dit is wel gevaarlijk ivm salmonella en andere bacteriën/ziektes !

quote
Want kuiken wordt wel veel gebruikt.



Kuiken is een basis-voeding omdat het relatief goedkoop is. Enkel en alleen kuikens gebruiken is niet goed, je moet enorm veel afwissellen, wij eten toch ook niet elke dag 3x een boterham met kaas?

quote
besmetting in de natuur is sowieso al minder als in gevangenschap


Daarin volg ik niet. Er kan altijd wel eens een vogel in gevangenschap zijn die salmonella krijgt, maar dit komt heus niet veel voor, als je kwalitatief goede en verse voeding geeft natuurlijk! Denk in het wild aan rattenvergif, muizenvergif, vergiftigde prooien, ... noem maar op.

Wetende dat een roofvogel in de natuur gemiddeld half zo oud word als diezelfde vogel in gevangenschap



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede