Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Muschenbroek lori Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Muschenbroek lori
Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-01-03 - 10:46:12 send message to Picolet

Jaren geleden kweekte ik met deze mooie lorisoort,
destijds een van de ideaalste lori omdat deze op half zaad en half pap kon worden gehouden.

Wat ik me afvraag waar is deze soort gebleven en waarom is deze lori niet behouden in de avicultuur?

Ruud


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-03 - 14:28:57 send message to denegon

hey ruud,

Ik heb deze lorie soort een keer gezien bij een kweker in de buurt van doetingem
hij had 2 koppel. meteen toen ik deze vogel zag was ik al verlieft.
Ik heb ze ooit willen aanschaffen maar ik was toen net te laat met de koop. ze waren al weg. deze vogels had ik toen moeten halen is duitsland.
Ik kijk nog regelmatig rond voor deze soort. het saden en pap eten staat mij wel aan en wil deze vogels daarom ook in mijn bestand.
Op dit moment heb ik genoeg vogels maar ik denk als ik een koppel kan bemachtigen dat er 2 koppels uit gaan en dat ik deze vogels een mooi vluchtje ga geven.
hopelijk zijn er nog meer mensen die deze soort hebben en er mee kweken het zou zonde zijn om daze soort niet meer te mogen zien met zijn havik achticht kop.
groetjes egon


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-03 - 19:16:34 send message to dooren

Helaas is het aantal koppels muschenbroeken op 2 handen te tellen. In Europa dan wel te verstaan.

Het wordt dus een hele toer hiervan een koppel te krijgen.
Gert


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2010-01-03 - 20:13:13 send message to mijnkaketoes.nl

Waarom heb je ze weg gedaan?


jesper v w
Website Member
Posts :18

Website Member
2010-01-04 - 07:34:44 send message to jesper v w

als je er een kan vinden heb dan wel genoeg geld bij je ze zijn nogal duur razz :p


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2010-01-04 - 09:34:52 send message to lorie

quote
Wat ik me afvraag waar is deze soort gebleven en waarom is deze lori niet behouden in de avicultuur?



Hallo Ruud,

Bovenstaande is helaas de keiharde waarheid voor heel veel soorten lories......

erg jammer maar zal waarschijnlijk alleen maar erger worden in de toekomst..

één ding weet ik zeker: het heeft niks te maken met moeilijk te houden c.q. kweken van de diverse lorie soorten....maar alles met (des)interesse van de kweker.


gr. Pim


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-04 - 13:21:26 send message to dooren

Dat vele lori's die voorheen te koop waren en nu niet meer heeft in mijn ogen ook te maken met andere oorzaken:
- weinig (serieuze)liefhebbers met deze soorten en te veel verschillende soorten lori's begin jaren negentig. Hierdoor versnippering en te weinig serieuze opbouw.

- Verkeerde liefhebbers met dikke portemonee die deze soorten kopen als hebbeding, en hierna dan toch weer het volgende hebbeding kopen.

- vloeibare voeding/ontlasting, slechte huisvesting, verkeerde dieten.

- Niet in de gaten hebben dat een lori een totaal andere benadering behoeft dan papegaaiachtige.

- onderlinge competitie op de verkeerde manier.

- Startende liefhebbers die gelijk de duurste en moeilijkste soorten willen hebben.

- Loriliefhebbers zijn einzelgangers. Moeilijk om mee samen te werken of afspraken te maken.

Misschien voor sommige tegen en zere been, maar dat is mijn conclusie na 25 jaren lori's kweken.
Gert


loribreeder
Website Member
Posts :40

Website Member
2010-01-04 - 15:26:48 send message to loribreeder

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Gert

Sorry maar dat ben ik niet met je eens .



Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-01-04 - 15:34:06 send message to Picolet

Zag nu ook weer iemand starten met lori's op dit forum. Op grote schaal verschillende soorten aangekocht zonder quarantaine.

Een exemplaar met salmonella A en binnen een week is er weinig of niets meer van van de collectie over, flagalaten zetten ook door de stress de kop op en kan ook zo vogels de kop kosten.

Verschillende grote liefhebbers heb ik hun collectie zien halveren door salmonella, en de overgebleven vogels blijven vatbaar en periodiek besmettelijk.

Ik hoop dat dit elke liefhebber bespaart wordt, maar een quarantaine is het minste wat men moet gebruiken.

Ruud



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-04 - 17:11:08 send message to dooren

klopt Ruud,
Vroeger of later komt elke grotere lorikweker een soort mini pandemie in zijn hokken tegen.

Ook hebben vele niet in de gaten dat ze met zeer weinig genetisch materiaal werken. Dit is eveneens een tijdbom onder het bestand.

Als je 25 jaar met lori's werkt dan merkt je dat het formaat van sommige soorten zienerogen achteruit is gehobbeld.

Er is nauwlijk interesse of tijd geinvesteerd (door de meeste) om uit te zoeken hoe en waar de bloedafkomsten van daan komen. Vaak kan men dit maar 1 generatie terug vinden, als men dit al kan.

Men is bovendien al blij dat men iets bijzonders kan kopen, kritisch op formaat of herkomst is men niet anders zijn dit soort vogels weg.

Dit kan en zal straks opbreken in een gezond bestand.

Weerstand tegen ziekten is niet een kwestie van alleen goed voer en schoon hok.
Gert


loribreeder
Website Member
Posts :40

Website Member
2010-01-04 - 18:34:02 send message to loribreeder

Hey Gert

Volgens mij heb jij het niet zo op de lori kweekers van nu deze tijd want je kan er niet veel goeds over zeggen aan je berichten te zien .
Maar er zullen echt ook wel goeie tussen zitten die niet aan geld en competitie denken en waar je wel afspraken mee kan maken .


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2010-01-04 - 18:44:18 send message to dooren

Tuurlijk, er zijn goede lorikwekers die eerlijk zijn. Maar eerlijk is eerlijk er zijn ook vele die hun laatste bijzondere vogel vast houden.
(dat geldt dan vaak voor 2 partijen) Het soort is er in elk geval niet mee gebaat.

Transparant zijn hierin is belangrijk.
Gert


loribreeder
Website Member
Posts :40

Website Member
2010-01-04 - 18:57:33 send message to loribreeder

Dat ben ik met je eens maar tot nu toe kan ik al m`n koppels compleet maken en ik word tot nu bij alle lorikweekers goed ontvangen en we houden contact ivm met ruilen of verkopen van onze vogels en er zullen er heus wel zijn die het voor het geld doen maar de personen waar ik mee om ga doen het voor hun hobby .
En er zijn soorten waar je heel moeilijk aan kan komen maar geduld is een schone zaak , ik heb laatst ook een jaar op een vogel moeten wachten maar deze zijn nu wel compleet .


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2010-01-04 - 23:19:22 send message to denegon

Hey ruud heb jij van toen je ze zelf kweekte geen adressen en namen meer liggen van kwekers die ze kweekten of nog steeds kweken??
misschien dat deze mensen ze nog hebben ?
\
groetjes Egon


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-01-06 - 15:18:22 send message to Picolet

Nee, mijn nakweek van destijds zijn verstuurd naar Zuid Afrika.

Overigens is deze soort nu zo zeldzaam dat ze in het Loro Parque als bijzondere nakweek zijn betiteld in 2009.

Eigenlijk een treurige zaak, en zoals Gert al schreef een voorbode voor meer (lori) soorten.

Ruud


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2010-01-07 - 10:51:29 send message to Picolet

Overigens hoe is nu de situatie van polyoma in de lori bestanden?

Deze soort is gevoelig voor dit virus, echter herstellen de besmette en overlevende vogels snel na het verliezen van hun vleugelpennen.

Dus zijn ze snel weer verkoopklaar en gaan als ongeteste gezonde vogels naar een andere collectie.

Binnen de lori's zullen we wellicht met deze besmetting moeten leren leven om de bestanden in de breedte en diepte te kunnen behouden.

Het probleem is dat er vaak collecties met bevoorbeeld andere kromsnavels worden gehouden en zo het virus wordt verspreid.

Ruud



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede