Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Waterige ontlasting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-03 - 19:19:02

Dat bedoel ik dus met even alles lezen wink ;)


marley
Website Member
Posts :30

Website Member
2005-03-03 - 22:15:12

Hoi,
Ik ben geen tessa.
Voordat ik een topic wou openen keek ik of er al iemand was die eerder erover gesproken had.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-03-04 - 00:04:02

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

eigenlijk heefdt Marley zelf al het antwoord gegeven n.l bij zaad anders dan bij pellets

Dus of meer zaad voeren (met aanvullingen)en niet te vet voor huiskamervogels,en minder pellets

of helemaal geen pellets meer,en uitsluitend zaad met aanvullingen (want dan is de ontlasting dus goed heb ik temminste gelezen)

MVG Renewink ;)

P.S waarschijnlijk gaat de vogel bij pellets dus meer vocht opnemen---gevolg dunne ontlasting


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-04 - 00:38:35

Ik vroeg me wel eens af, je hoort het wel meer dat ze met pellets meer water drinken.
Zouden er bepaalde stoffen in pellets zitten die dorst opwekken. B.v. een hoger gehalte natrium oid. tov zaadmengsel. Heeft iemand op het forum een analyse van een pelletvoer bij de hand.
Dit zou het meer opnemen van water kunnen verklaren.
Gert.


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-04 - 09:41:30

Ja maar papegaaien mogen toch eigenlijk helemaal geen zout/natrium?? Of ben ik nou gek aan het worden. Wat ik er ooit van heb begrepen is dat wij zout uitzweten en papegaaien zweten niet en kunnen dus het zout niet kwijt uit hun lichaam. Jeetje dit is iets dat ik ooit heb gehoord/gelezen. Het komt op mij wel als realistisch over eigenlijk.

Over het meer drinken. Ik geloof niet dat de mijne die precies dezelfde mengverhouding krijgt meer drinkt dan andere papegaaien die alleen zaad eten. 1/3 zaad- 1/3 pellets-1/3 fruit/groenten.


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-03-04 - 10:18:34

quote
Ja, wij hadden al ervaring.
Alleen is onze vorige grijze roodstraart wegens ziekte niet ouder dan 6 maanden geworden.
Ook bij de verkeerde handelaar(dennis) gekocht.

Ik mag toch aannemen dat alles is ontsmet daarna om evt herhaling te voorkomen. Of heb deze info over het hoofd gezien.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-04 - 10:21:59

Jawel ze hebben wat nodig Ria, de dagelijkse behoeft ligt op 0.15%. Nodig voor zuur-base evenwicht in het bloed en nog wat andere zaken zoals maagzuur. Te weinig maagzuur zorgt voor een slechte vertering.
Volgens Avian Medicine zijn "looser droppings" het gevolg van een te hoog Sodium.
Vandaar de vraag: geef me de chemische samenstelling van de pellets. Pas dan kan ik wat meer onderzoeken, en een beter antwoord geven.
Kan ook nog zijn dat er te veel kalium in zit.
Gert


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-03-04 - 11:36:38

Ik heb geen verpakking meer hier staan op dit moment. Ik doe de pellets altijd in een grote box zodat er niks bij kan komen.
BEdankt voor de info in iedergeval Dooren happy :)Misschien heeft versele laga er iets van op hun website staan?


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-04 - 11:57:07

Ik denk dat de oplossing omtrent het meer drinken bij pellets vrij simpel is.
Een pellet is een geperste brok en die daarna gedroogd wordt met warme lucht om bederf tegen te gaan na verpakking. Hier door is het vochtgehalte nagenoeg nihil. Pas in de maag gaat dit voer veel vocht opnemen om verder getransporteerd/verteerd te worden.

In zaad, daarentegen, zit wel vocht!

Een droog biscuit-je eet nu eenmaal wat makkelijker met een kopje thee als zonder....happy :)

Lennart wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-04 - 12:08:22

In zaden zitten tussen de 10-12% vocht, ik weet niet direct hoeveel vocht er in pellets zit.

Kan inderdaad ook te maken hebben dat zaden na het pellen gemakkelijker worden ingeslikt en dat pellets dan toch blijkbaar wat lastiger zijn in te slikken zodat de vogel meer water tussendoor gaat opnemen.
Gert


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-03-04 - 12:14:19

Veelal zijn zaden oliehoudend, kan me voorstellen dat dit makkelijker opneemt dan pellets
Henk


senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-03-04 - 16:51:11

Het is bekend dat als je papegaaien pellets neemt hij ook meer drinkt. Het is bekend dat babypap waterige ontlasting geeft.

Maar geef mij nou eens een reden waarom ik dan met de pellets of pap zou moeten stoppen. Dat hij wat wateriger is kan totaal geen kwaad. Het hoort erbij. Het is geen ziekte ofzo.

gr corina



marley
Website Member
Posts :30

Website Member
2005-03-04 - 21:35:08

Hallo,

Door vaak negatieve verhalen gehoord te hebben over Nutribird. Zijn wij vanaf vandaag overgestapt op ecobird.
Ik denk dat het voor ons het verstandigst is, omdat dit voer, specifiek op de grijze roodstaart is afgestemd.
Zijn ontlasting vandaag leek op dat wanner hij nutribird eet, alleen wat droger en wel in een vaste vorm.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-04 - 21:41:36

Corina, opzich niks aan de hand als een vogel wat dunner poept, alleen je moet wel even nagaan waarom, en of het inderdaad geen echt "probleem" is.

Mijn loris eten pap, dus poepen veel dunner dan in de natuur waar ze droge pollen, stuifmeel, nectar, bladknoppen en wat insekten eten. Dit is dus opzich geen probleem.

Maar te veel zout? of kalium? oid? wat min of meer diaree veroorzaakt moet worden onderzocht.

Het is dus meer interesse.
Gert.


senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-03-04 - 21:49:55

Gert,

Je hebt volkomen gelijk.

Alleen is het volgens mij duidelijk waarom de ontlasting wat waterig is. Het is niet iets wat plotseling optreed of zo. Bij handvoeding hebben ze echt bijna allemaal dunne ontlasting. En bij Nutribird hebben ze ook dunnere ontlasting.

Dus ik was niet je kennis aan het ondermijnen hoor!!! Zou niet durven . . . .

hahahaha gr corina




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 240 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede