Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > De grijze roodstaart naar lijst 1 (het werd een keer tijd) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2016-10-03 - 12:44:05 send message to wiechmann

de grijze roodstaart is niet te vergelijken met soorten die in het verleden op lijst 1 zijn gekomen .deze soort word massal gehouden in kuubskooien om maar zo veel mogelijk vogels in bepaalde ruime te hebben .wat met de vogels in het verleden niet het geval was .

er zijn veel zwartkwekers die 20 of meer koppels hebben .en die er een mooie zwarte bijverdiensten op na houden .maar die willen niet dat dit bekend word .en die gaan waarschijnlijk massaal hun koppels verkopen .

de hoeveelheid grijze roodstaarten is niet te vergelijken met vogels die in het verleden op lijst 1 gekomen zijn .


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2016-10-03 - 13:24:06 send message to Daniel

Dat gaat inderdaad een grote klus worden om alle vogels van papieren te voorzien. En dumpen voor export gaat lastig worden aangezien die vogels nu voorzien moeten zijn van CITES papieren. En uiteindelijk kan iedereen gewoon papieren aanvragen voor hun grijze roodstaarten en ja het is wat werk, maar meer niet.

En om Martijn ze vraag te beantwoorden. Het geldt voor beide soorten. Dus ook de Timneh is nu CITES I.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2016-10-03 - 15:00:45 send message to P.Rooth

Dat is dan eindelijk goed nieuws en hopelijk blijven ze in de natuur behouden en worden de nesten niet leeggeroofd om die jongen van een gesloten ring te gaan voorzien voor 'legalisatie'


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2016-10-03 - 20:32:46 send message to yaro

kunnen die geen cites aanvragen dan ,als ze geringd zijn


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2016-10-03 - 21:39:34 send message to P.Rooth

Lijkt mij wel yaro vast geringd staat dan gelijk aan kweek in gevangenschap .


Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2016-10-06 - 14:03:50 send message to Antony



Johan Gaas
Website Member
Posts :55

Website Member
2016-10-06 - 18:51:41 send message to Johan Gaas

Zo dat is nogal een statement. Maar wel met een aantal zeer goede punten. Bedankt voor dit verhelderend commentaar.


johnveraart
Website Member
Posts :77

Website Member
2016-10-06 - 20:49:11 send message to johnveraart

Een zeer duidelijk artikel Antony,maar het slaat wel de spijker op zijn kop je hebt een aantal bureauridders die totaal niet in de realiteit staan en de verkeerde beslissingen nemen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2016-10-08 - 18:30:35 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het artikel van Ivo Vegter vormt een heel aardige weergave van de werkwijze en effectiviteit van de door fanatisme gedreven bijna extremistische eco-organisaties.
Een gekleurde weergave van zaken vanuit die hoek is natuurlijk al heel lang bekend, evenals het buitenproportioneel inzetten van incidenten en al wat maar buiten hun ideologie valt. (Eerlijk gezegd schrik ik er wel een beetje van dat ook een organisatie als Birdlife kennelijk niet zo zuiver is dan je op het eerste gezicht zou denken.
Zoals menigeen bekend zal zijn probeer ik dan ook al jarenlang zo breed mogelijk binnen de sector(dierhouderij) te waarschuwen voor dergelijke praktijken en er op te wijzen dat we zeer scherp moeten letten op incidenten en al wat maar bruikbaar kan uitvallen voor deze eco-rakkers.
Toch is er in geval van de grijze roodstaartpapegaai zelfs rekening houdend met gemanipuleerde cijfers- wel degelijk sprake van een uitermate verontrustende achteruitgang van de wilde populaties.
Dit past overigens ook bij de populariteit en omvang van de handel in deze soort en wordt bovendien bevestigd door het in volgende alinea omschreven handelswijze, waarvan ook documentaires zijn gemaakt.
Wat ik mis in het verhaal van Vegter is het gegeven dat smokkelaars veel tijd, energie investeren door partijen wildvang grijze roodstaarten van het ene naar het andere Afrikaanse land te smokkelen met het kennelijke doel om regelgeving te omzeilen en de vogels vervolgens als legale handel op de internationale markt te kunnen brengen. Dit geeft uiteraard een vertekend beeld, zeker ook ten aanzien van zogenaamd gefokte voorraden. CITES regelgeving zou die route wellicht kunnen frustreren, maar ik ben het met Vegter eens dat de ‘eerder behaalde successen’ met CITES regelgeving ruim onder de maat zijn gebleven en dat de effecten ervan beperkt zijn.
Dat brengt mij bij het door Vegter genoemde effect van overregulering, waardoor een minder transparant circuit juist wordt gestimuleerd. Hier heb ik op o.a. dit forum al veel over geschreven en het spreekt voor zich dat ik het daar dus volledig mee eens ben.
Vegter wijst op de effecten van CITES regelgeving ten aanzien van prijsontwikkeling en op dat punt ben ik het, zoals eerder in dit topic aangegeven, eveneens met hem eens.
Tegelijkertijd denk ik dat wij, als sector, toch zeker ook verantwoordelijkheid dienen te nemen aangaande soorten die in de loop der tijd (om welke reden dan ook) onder druk zijn komen te staan.
Het 'predicaat' CITES lijst I (A) is daarbij in ieder geval beter iets dan niets.

De bijbehorende administratie (plicht) heeft het gros van de liefhebbers niet echt weerhouden om dergelijke soorten niet meer te houden en dat ligt aangaande de grijze roodstaart dan ook niet in de lijn der verwachting.

Onze tegenstanders, de fanatici/lobbypartijen is het een doorn in het oog dat aan de CITES I status geen algeheel verbod/uitsterfbeleid is gekoppeld. Zij zullen alles in het werk blijven proberen te stellen om dat alsnog te bereiken.



Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2016-10-08 - 22:01:40 send message to Antony

Een tijdje terug hoorde ik al via, via dat er zogenaamde nakweek grijze vanuit Dubai naar Zuid-Afrika waren ingevoerd. Dit is erg ongeloofwaardig.

Dit stond er over in de Zuid-Afrikaanse Daily Maverick:
http://www.dailymaverick.co.za/article/2016-09-30-grey-area-the-illicit-parrot-trade-and-sas-captive-breeding-industry/#.V_kwg4zCSUl




Antony
Website Member
Posts :71

Website Member
2016-10-08 - 22:01:41 send message to Antony

Een tijdje terug hoorde ik al via, via dat er zogenaamde nakweek grijze vanuit Dubai naar Zuid-Afrika waren ingevoerd. Dit is erg ongeloofwaardig.

Dit stond er over in de Zuid-Afrikaanse Daily Maverick:
http://www.dailymaverick.co.za/article/2016-09-30-grey-area-the-illicit-parrot-trade-and-sas-captive-breeding-industry/#.V_kwg4zCSUl




henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-10-10 - 14:08:00 send message to henkdelaat

Kan iemand mij precies vertellen wanneer het verplicht is om Cites aan te vragen aangaande de Grijzen Roodstaart papegaai????

Is een open seksring voldoende om Cites aan te vragen????

Staat de Timneh Grijzen Roodstaart ook op Lijst 1A????


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2016-10-10 - 21:34:22 send message to P.Rooth

Denk dat dit eerst in de Staatscourant moet staan met wanneer dit van kracht wordt en ja Timneh valt ook onder cites 1


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2016-10-10 - 22:47:23 send message to ineznick

Had een mailtje gestuurd naar het cites bureau over hoe het zit met de cites voor grijze roodstaarten. Dit was het antwoord wat ik terug kreeg:



U heeft een vraag gesteld over de uplisting van de grijze roodstaartpapegaai (Psittacus erithacus) van Appendix II naar Appendix I. Op dit moment wachten wij het officiële bericht van het CITES secretariaat af met alle definitieve afspraken die er tijdens CoP17 gemaakt zijn. Zodra wij meer weten worden de definitieve afspraken behandeld in de CITES nieuwsbrief. U kunt zich via de volgende link aanmelden voor deze nieuwsbrief: https://abonneren.rijksoverheid.nl/nieuwsbrieven/aanmelden?SelectedSender=7&SelectedTheme=Alle+thema's&utm_source=e-mailnieuwsbrief%2ce-mailnieuwsbrief&utm_medium=email%2cemail&utm_campaign=CITES+Nieuwsbrief%2cCITES+Nieuwsbrief



Kies voor afzender: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, thema: Alle thema. Selecteer de CITES-nieuwsbrief, voer uw e-mailadres in en meldt u aan.



De grijze roodstaartpapegaai is nu nog opgenomen op Appendix II van CITES en Bijlage B van de Basisverordening (CITES wetgeving geďmplementeerd in de Europese wetgeving). Voor soorten opgenomen op Appendix II en Bijlage B geldt binnen de Europese Unie dat u de legale herkomst moet kunnen aantonen. Dit kunt u bijvoorbeeld aantonen als de vogel is voorzien van een naadloos gesloten pootring waaruit blijkt uit welk land de vogel afkomstig is, een kopie van de invoervergunning of met een kwekersverklaring waaruit blijkt waar de vogel vandaan komt.



Als deze soort wordt opgenomen op Appendix I en Bijlage A, is het voor u belangrijk dat u kunt aantonen dat u het dier al in uw bezit had vóór de uplisting.



Als de grijze roodstaart wordt opgenomen op Appendix I en Bijlage A, heeft u voor de overdracht binnen Nederland en de Europese Unie een EU-certificaat nodig. Meer hierover vindt u in het bijgevoegde infoblad.



Vriendelijke groeten,


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2016-10-11 - 14:07:09 send message to wiechmann

u krijg in nederland nog antwoord .ik krijg in belgie tot nu toe nog geen mail terug .ook gebeld gehad .die persoon wist nergens van en heb ook mail gestuurd na de personen en ook cc naar mij en ook daar op nog steeds geen antwoord .




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 113 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede