Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Temperatuur broedmachine Moderators
agabird Karel Daniel


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Temperatuur broedmachine
lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2010-04-04 - 20:39:59 send message to lennard

Hallo mensen,

ik heb nu tijdelijk even een broedmachine te leen van een kennis.
Nu wil ik de eitjes van mijn rose kaketoes in de broedmachine leggen.. nu is alleen mijn vraag op wat voor temp moet ik hem zetten en op wat voor luchtvochtigheid..

Alvast bedankt!

Lennardhappy :)


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2010-04-04 - 21:04:28 send message to suk

ik broed mij eieren uit bij een tempratuur van 37 tot 37.3 graden bij een vochtigheid van 35 tot 40 %

en bij het uitkomen wel 70% vocht.

sebastiaan


Bleekstaart
Website Member
Posts :6

Website Member
2010-04-05 - 14:00:51 send message to Bleekstaart

Je hebt mail!


pana
Website Member
Posts :72

Website Member
2010-04-05 - 15:22:10 send message to pana

ik broed uit bij 37,1 ° en 43 % vochtigheid - om het uur 90° keren - eitjes kippen dan op 22° dag in aparte uitkipkast waar vochtigheid maximaal wordt gehouden: 80 % of meer.
Veel succes


Dehing Bart
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2010-04-07 - 18:37:18 send message to Dehing Bart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo ,
Ik broed met grumbach .
Temp 37.3
vocht , loopt van 30% naar 40-50%
Je moet jouw eieren wegen voor de inleg in jouw broedmachine .
Reden van wegen Als jouw ei veel te veel weegt wil dit zeggen dat jouw luchtkamer niet groter word wat naar het einde toe een ramp kan zijn bij het kippen als het keuken het vlies doorprikt en er zit nog veel te veel vocht in kan dit verdrinken .
Bij te weinig vocht zal het vlies blijven plakken wat ook het gevolg kan zijn op verstikking .
Dus iedere dag wegen .
Dat ge uw vocht naar boven moet brengen dat is nog wat van vroeger .
Wel ik heb de test gedaan op 75-80 % laten kippen en op 35-40% laten kippen .
Die op de drogere vochtigheid gaat het makkelijkst .
Doe zelf de test eens .
Neem een kippen ei doe deze in 2 De ene leg je in een bakje water de andere op een warme plaats de dag erna ga je op beide stuken eens drukken die in het water buigd mee tot het punt dat ze breekt .
De andere breekt direct .
Als je weet dat op de snavel van het te kippen kuiken en eitand staat wat dient op het ei open te maken zal dit het beste gaan op het drogere ei .
Hiermee kan er uren gepraat worden 1 ding is zeker bij personen waar ze hun vocht naar boven brengen of niet je moet altijd jouw zelfde handelingen blijven doen .
Verander niets omdat iemand zegd het het beter zo zou zijn .
Vriendelijke groetjes Bart


arakweker
Website Member
Posts :45

Website Member
2010-04-13 - 18:57:29 send message to arakweker



chassy
Website Member
Posts :118

Website Member
2010-04-13 - 20:21:56 send message to chassy

hoeveel procent moet een ei gemiddeld verliezen tijden het broedproces?
scheel dit van soort tot soort?
gr


arakweker
Website Member
Posts :45

Website Member
2010-04-14 - 16:47:51 send message to arakweker

Dat scheelt inderdaad van soort tot soort. Voor ara's ligt de ideale lijn tussen de 16%-20%.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-04-24 - 17:42:35 send message to Rogert

Hallo Bart, interessante theorie en ook goed beredeneerd en onderbouwd, maar ik heb wel een vraag:

Jij beweert bij een lage luchtvochtigheid dat het ei makkelijker breekt waardoor het jong minder kracht hoeft te zetten om de ei-schaal te breken. Met jouw uitleg van dat bakje water neem ik dat direct van je aan.
Maar hoe zit het dan met het draaien van het kuiken in het ei? Want je beweert ook dat bij te weinig vocht het vlies blijft plakken waardoor het jong niet kan keren en dus ook niet rondom het ei kan open pikken.

Kun jij deze vraag aanvullen, of snap ik jouw uitleg niet?

En heb je daar ook een studieonderzoek van?

Hoe doen ze dit in kuikenbroederijen?

En hoe kan het dat al lange tijd mensen hun vochtgehalte verhogen bij uitkomst en daar goede resultaten bij hebben en nu pas blijkt dat het volgens jouw theorie anders is? Of moeten we wel het vochtgehalte verhogen maar niet zo extreem?

Dit is geen aanval maar een oprechte interesse in jouw uitleg!


Karel
Moderator
Posts :6821

Moderator
2010-04-24 - 17:50:27 send message to Karel

Ik ken mensen die (bij loopvogels) de laatste dag de temperatuur een paar graden laten dalen, waardoor de vochtigheid iets toeneemt.


Dehing Bart
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2010-04-25 - 20:16:12 send message to Dehing Bart

Dank je voor je reactie. Het gaat mij over het uitbroeden in het algemeen, dus niet één soort specifiek.

Dus als ik het goed begrijp en even samenvat: Beginnen met een lage luchtvochtigheid 1e dag, of eerste dagen? Mag ik dan de suggestie wekken dat we geen vocht in de machine toevoegen? Daarna de gehele broedperiode op 30 - 50 % naargelang het gewichtverlies van het ei (dit hoort toch 15 % te zijn van het begin gewicht verdeeld over de hele broedperiode?) En dan de laatste dagen het vochtgehalte NIET verhogen?

Zou u deze informatie willen toevoegen aan het forumonderwerp zodat andere dit ook kunnen nalezen?

Heel erg bedankt voor de info en ik zou het fijn vinden als u mijn vragen verder wilt beantwoorden.

Ik wil dit in een kleine samenvatting verwerken en zou u deze voor mij willen nakijken?

Groeten Rogier


Dehing Bart
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2010-04-25 - 20:49:56 send message to Dehing Bart

Hallo ,
Broeden doet iereen op zijn mannier en mag dit niet veranderen als dit werkt .
Hoedanig dat sommige twijfellen over men broeden boek ik wel mooie vooruitgang .
Ieder ei dat ik al uitgebroed heb komt ook uit .
Temp 37.3 vocht 30-50%ag of 4
ei draai duurd 18 min
2x per dag worden de eiren gekoeld van 37.3 naar 35.2 graden
Stap 1 We nemen het ei enkel weg bij een koppel die niet broed of ze stukt maakt .
Stap 2 Ei zuiver maken van vuil of eventuele bacterien dit gebeurd bij ons metVIRKON .
Stap 3 Ei wegen en meten hoelang en hoe dik het is
Dit geeft jou een zicht op wat de normale waarden zijn de volgende jaren .
Stap 4 ei nummeren en datum erop zetten of een duidelijk dossier bijhouden wanneer deze ingelegd is eventueel het gewicht .
Stap 5 Ei in de broedmachine leggen startend in het midden omdat via circulatie deze in het midden contact maken.
Stap 6 iedere dag gaan we wegen pas na 4 dagen gaan we eventuele veranderingen aanbrengen .
ivb vocht.
Stap 7 Wanneer je de mogelijkheid hebt meet je de hartslag van de embrio of kuiken .
Stap 8 na 4 dagen gaan we terug kijken wat me moeten doen moet het ei afvallen of moet het minderen in vochtverlies .
Moet het afvallen en je hebt het machine op de minimum staan van vocht dan moet men schuren moet het minderen in vochtverlies dan gaan we onze vocht omhoog brengen ..
Zo gaat het altijd maar verder .

Dagen voor het kippen
Bij blijven de eieren liggen todat ze intern zijn
aangepikt soms wel todat ze erdoor zitten .
Dit kan met een grumbach omdat we de snelheid zelf kunnen regelen Wij doen er 18 minuten over voor een ei te laten draaien wat wil zeggen dat je het met het blote oog niet kunt zien .
Eenmaal aangepikt gaat deze in de andere broedmachine die ik gebruik als couveusse of als uitkipkast .
Papegaaien verliezen bijna geen stof deze worden naakt geboren .
De uitkipkast staat op 45-50% vocht en men temp gaat naar 36.5 graden.
Als het kuiken gaat werken in het ei dan gaat inwendig het ei warmer worden dus als er uitwendig 37.3 graden is zal men er zeker 1 graad meer kunnen bijzetten .
Eenmaal uit het ei blijft deze 24 uren zitten dit als reden dat je het niet direct eten mag geven invb bacterien en verzuring in de krob
Ook moet hij zen eigen voeding nog verteren .

Nu eten geven Dag 1 word getart met suiker water wat de darm flora in werking zet .
2 voeding gaat 70% lori pap 30 % kaytee
enz 5 voeding gaat 100% kaytee enz dit iedere 2 uur dag een nacht .$
Bij iedere voeding dient men het kuiken te wegen zo weet je of het bijkomt of niet .
Dus het kuiken nuchter wegen , net voor je gaat voederen .
Ik hoop dat ik hiermee duidelijk ben voor iedereen .
Maar zoals ik al zij iedereen moet zijn eigen broedgedrag aanhouden als alles perfect werkt.
men broede al van jaren tevoren in doodgewone houten kastjes en die hoorden we ook niet klagen nu bestaat er materiaal die we niet kunnen betalen en die klagen ook .
Zolang het een menselijk iets is en we moeten handelen op wat ooit voor geschreven is zal het nooit perfect gaan .
Je hebt faktoren temp en vocht maar ook de lucht in de broedmachine mag men niet vergeten alsook de co2 want een ei stoot co2 uit zoals wij dit ook dien .maar ook de co 2 hebben we nodig .
Dus als je broed en je hebt deze faktoren allemaal in de hand dan ben je goed bezig en mag je niet veranderen.
Vriendelijke groeten
Bart


Dehing Bart
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2010-04-26 - 21:22:44 send message to Dehing Bart

Van : Rogert
Gestuurd op : 2010-04-26 om 20:22:33
Onderwerp : Re: Re: Re: Re: forum reactie

Dank je voor de zeer uitgebreide informatie. Maar even voor de duidelijkheid, dit geld alleen voor kaketoes of moeten we kippeneieren en kleine tropen ook op deze manier uitbroeden?

En kunt u punt 5 uitleggen. Ik begrijp niet helemaal wat u bedoeld? In het midden van de broedmachine de eieren leggen?

En aan het eind heeft u het over CO2. Door de machine te openen moeten we de lucht verversen of juist niet?

Ik weet dat de krop van een vogel leeg moet zijn voordat er weer nieuw voer bij moet. Maar hoe bepaal je hoeveel voer je er in stopt zodat je weet dat bij de volgende voeding het voer op is? En als het voer niet op is (krop is niet leeg) wat doet u dan?

Nogmaals bedankt voor de info.


Dehing Bart
Oud Lid
Posts :8

Oud Lid
2010-04-26 - 21:51:39 send message to Dehing Bart

Hallo rogert ,
Laat ik het zo stellen een broedkast neem nu grumbach duwd zen warmte tussen 2 platen door deze komt lagst onderen eruit dus daar gaat de lucht van links en rechts botsen in het midden . op deze plaats starten we met vullen .
Aangezien dat een ei bol staat gaat de lucht er altijd op botsen wat een verschuiving van lucht verplaatsing geeft naar links en naar recht .
Dus als je 1 ei hebt en je vult maar bij bevoorbeeld op 1 kant dan krijg je nooit geen mooie warmte versprijding .
wat dan wel eens wat temp verschil kan aangeven .
Start je in het midden en je bouwd uit rondom dan heb je dit niet .
Volgende vraag CO2 Koolstofdioxide, ook wel kooldioxide of koolzuurgas, (chemische formule CO2)
Ieder levend wezen stoot co2 uit maar heeft ook een kleine hoeveelheid nodig .
Bij teveel co2 kan een vergiftiging op treden .
Bij teveel aan O2 zuurstof dus zuiver gaan we ook een duidelijk probleem krijgen .
Dus we dienden de CO2 rondom het ei in te schatten af zodanig af te voeren via ventilatie .
Dus men moet weten 1 ei geeft zelden problemen .
Maar neem nu 100 eiren die moeten kippen gaan op een bepaald moment zodanig veel co2 afgeven dat ze gaan stikken dus dient men er op te letten dat de lucht ventilatie werkt die de co2 moet afvoeren .
Ook dan weer dient men er op toe te zien de binnen gaande lucht ook ok is .
In onze huizen is het eigenlijk wel ok .
Maar een broedkast is een gesloten toestel is verwarmd word vochtig gehouden en dit geeft je toch een reden om deze faktoren goed in het oog te houden .
Volgende vraag .
Wanneer een krob niet leeg is bij de volgende voederbeurt dien je in te schatten staat de temp ok bij te lage gaat het verteer stil liggen bij te warm ktijg je soms ook deze efecten maar meestal vloeit dan de voeding eruit en verliest het zoviel vocht en energie dat het snel sterft.
Dus temp nakijken .
Krob is niet leeg dan gaan we een paar druppels bij baby jong laten inlopen en naderhand krob goed masseren zodanig dat de brand netel thee in de voeding gemengd zit .
2 uur later ok dan geeft men weer 30% lori pap en 70% kaythee eventueel gemengd met brand netel thee , moet jezelf ook wat inschatten .
Blijft alles heel moeilijk gaan .
Dan naar de dokter er zijn verschillende oorzaken .
Bacterien is daarvan 1 van de grootste oorzaken .

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben heb je vragen vraag ze maar .
Vriendelijke groeten
Bart


bobb
Website Member
Posts :1

Website Member
2020-08-04 - 09:13:03 send message to bobb

Beste, verkoppt hier iemand broedeieren van de papegaai? Stuur me een email op bobbiesemans@hotmail.be

Bedankt!


Fredje15
Website Member
Posts :116

Website Member
2020-08-04 - 09:44:37 send message to Fredje15

Eindelijk een onderwerp waar juiste informatie wordt gedeeld,met goede uitleg,en dan vraagt er weer iemand eitjes van papegaaien te koop !!
Zo wordt een onderwerp weer verkloot.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 175 bezoekers op de site, waarvan 13 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright Jan Brinkers 1998-2018,
Laatste update: 22 mei 2018
e-mail: webmaster@vogelarena.com
Goedkope hosting / webhosting of een Gratis forum of toch kinderopvang in Enschede