Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Zelf wasmotten kweken (handleiding) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-22 - 09:29:20 send message to Rogert

Zolang ze voldoende voedsel hebben maken ze nog geen coconnen. Je kan de voedingsbodem losscheuren en de dieren uit deze bodem zo pakken.

Maar bij gebrek aan voedsel gaan de dieren een cocon spannen. Door elke dag te oogsten hebben ze weinig tijd om een dik cocon te spannen. Soms trek ik ze los maar ik vries ze ook met cocon en al in. Deze is dan nog doorzichtig. Meer een beschermhulsje. De vogels moeten de larve dan uit de cocon peuteren wat op zich weer verrijking is.

Ik ken eigenlijk het probleem niet zoals jij het beschrijft. Het oogsten is wel even werk maar de opbrengst vind ik zelf erg hoog. Daarbij kun je oogsten naar gelang je jongen groot zijn. Dus de kleine larven als ze klein zijn en de grote larven als de jongen groot zijn. Ideaal en beter als de gekochte larven.

Misschien wacht je te lang of ligt het aan je kweekbakjes?


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2010-08-22 - 16:22:53 send message to tropic

Ik maak gebruik van grote glazen bokalen (augurken vanuit de frituur). Hierin gaat de kweek zeer goed, maar na zeer korte periode is de volledige bokaal van onder tot boven dicht met een soort witgrijs rag. Lijkt op spinneweb maar is veel vaster (dichter).
Om ze hieruit te peuteren is een zeer vervelende klus.
Dat is mijn probleem. Ik hoop het hiermee zo een beetje duidelijk geschets te hebben.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-31 - 09:38:19 send message to Rogert

Ik snap wat je bedoeld.

Ik denk dat het eerste probleem is dat je niet goed je hand in de pot kan krijgen om goed te kunnen oogsten.
Het tweede probleem is dat je de inhoud van de pot erg moeilijk uit de pot kan krijgen om los te scheuren. Hierdoor oogst je te laat je wasmotten waardoor ze zich al te ver hebben ingekapseld. Hierdoor moet je meer meer moeite doen deze kapsel er af te halen.

Maar glas is wel een ideaal product om in te kweken. Kun je op zoek gaan naar potten die geen taps toelopende hals hebben waardoor je de inhoud gemakkelijk er uit kan halen?

Niet te veel voeren in de beginfase scheelt ook met oogsten. De wasmotten gaan in de voeding zitten en hoe meer jij toevoegd hoe versprijder ze gaan zitten. Als je minder voert zitten ze dichter op elkaar en is het oogsten ook makkelijker. Als het voer zo goed als op is dan kruipen de meeste grote larven naar de luchtgaten. Omdat ze honger hebben gaan ze op zoek en ze ruiken dan de voeding in de andere potten. Maar let wel dat ze altijd voer hebben.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-31 - 09:40:06 send message to Rogert

Nog even een foto toegevoegd gemaakt met de microscoop:



Wasmot eieren, kakelvers!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2010-08-31 - 10:20:07 send message to Karel

Mooie foto Rogert. Je bent duidelijk zeer ingenomen met je nieuwe microscoop. Bedankt dat wij mogen meegenieten.happy :)


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2010-08-31 - 20:28:06 send message to tropic

Rogert, bedankt voor je duidelijk antwoord;
Volgend seizoen ga ik zeker proberen een nieuwe kweek op te zetten. Mocht het dan beter lukken zal ik het zeker laten horen.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-08-31 - 20:31:19 send message to Rogert

Dank je Karel. Ben wel blij met deze investering.

We zien je berichtje vanzelf verschijnen Tropic.


michiel_1992
Website Member
Posts :326

Website Member
2010-09-02 - 16:12:07 send message to michiel_1992

kan je wasmotten ook aan goulds, binsen en zebravinken voeren


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-09-03 - 09:02:16 send message to Rogert

Als deze dieren insecten eten om hun jongen groot te brengen dan kun je wasmotten voeren. Alleen zul je dan eerdere moeten oogsten om kleinere larven te kunnen voeren.

Denk dat de volledig uitgegroeide wasmotlarve te groot is voor deze vogels.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2012-01-10 - 13:03:19 send message to Rogert

Ik ga van de week of in de loop van volgende week weer een nieuwe kweek op zetten. Als er mensen zijn die willen zien hoe ik dat doe dan ben je van harte welkom.


kolderzipken
Website Member
Posts :1

Website Member
2014-12-29 - 01:02:13 send message to kolderzipken

Dat van die electriciteitsprijs is wel overdreven hoor. Eenmaal een goedlopende kweek in een goed geďsoleerde kweekkast verwarmt practisch de hele kast. Begrijp dus absoluut niet waar het probleem kan zitten betreffende die te hoge kosten.
Wat mij ook opvalt op internet is dat uitgezonderd
een paar goede verslagen de meeste bevindingen mogelijk wel plagiaat zijn van andere kweekverslagen. Ik verdenk sommigen er zelfs van
dat ze nooit zelf wasmotten hebben gekweekt.
Wat ik vooral alle kweekverslagen verwijt is het feit dat vele ervan zijn samengesteld uit dure producten. De prijs van sommige mengsels verantwoorden zelfs niet dat men een kweek opstart.
Het is heel eigenaardig dat al die zogezegde kwekers niet de moeite doen of hebben gedaan om meer beterkope producten te vinden en dus ook te vermelden waar dergelijke producten kunnen worden aangekocht.
Ik gebruik voor mijn kweken een weinig gist (heel weinig zelfs), oude bijenraat (verkrijgbaar bij imkers (als ze zelf hun raten niet smelten) en tarwe-kiemen. (verkrijgbaar bij kleine maalderijen) Ook glycerine wordt ingevoerd in grote hoeveelheden uit China en kost dan maar een prikje tegenover de prijzen die men betaald in de detail-handel of bij apotheken.
Maar daarvoor moet men zich wel de moeite getroosten om er wat zoekwerk tegenover te plaatsen. En dat ontbreekt bij bijna alle liefhebbers die hun zogezegde wetenschap posten op internet. Het eindresultaat wordt dan soms wel dat men wasmotlarven kan kweken maar dat de geldbeugel wordt geplunderd.
Het risico bestaat dat ik nu mogelijk heel wat kandidaat-kwekers op mijn dak krijg die de korte weg kiezen en dus denken dat ik wel de adressen zou moeten doorgeven van mijn leveranciers.
Maar heel Nederland en België van goedkope grondstoffen gaan voorzien kan eenvoudig niet.
Want dan val ikzelf zonder. Imkers hebben immers niet altijd een onuitputtelijke voorraad die ze willen verkopen. Ik weet zelf hoeveel moeite mij al dat opzoekingswerk heeft gekost.
Groetjes nog.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2014-12-29 - 09:37:32 send message to tropic

Dat is zo een reactie van ik weet het, ik weet het zelfs beter, maar ik zeg ik toch niet. Erg, heel erg, zeker als je dan zonder reden of vraag nog andere posters aanvalt


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2014-12-30 - 09:00:47 send message to Rogert

Quote: Wat ik vooral alle kweekverslagen verwijt is het feit dat vele ervan zijn samengesteld uit dure producten

Quote: Het is heel eigenaardig dat al die zogezegde kwekers niet de moeite doen of hebben gedaan om meer beterkope producten te vinden en dus ook te vermelden waar dergelijke producten kunnen worden aangekocht.

De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet!

Jammer dat je dit dus zelf ook niet vermeld. Als we elkaar de tips en tricks leren om onze hobby nog beter te kunnen uitvoeren dan geeft dat ook meer vreugde. Daar is immers het forum voor en daarom heb ik dit kweekverslag ook openbaar gemaakt.

Jammer dat verwijten maakt, door te zeggen dat je "alle kweekverslagen verwijt" dat het om dure producten draait. Dan heb je mijn verslag niet goed gelezen! En als jij goedkopere producten weet aan te brengen die dezelfde opbrengsten geven waarom maak je dat dan niet openbaar?

Ik wens je in ieder geval goede resultaten met de wasmottenkweek en hoop dat je uit mijn verslag nog wat nuttige tips kan gebruiken.


Ameloekie
Website Member
Posts :1

Website Member
2015-11-09 - 15:38:40 send message to Ameloekie

heb zelf ook een kweek opgezet en het gaat redelijk moet wel zeggen dat ik zonder deze handleiding nergens was gebleven,mooi en duidelijke handleiding.


albertina1943
Website Member
Posts :1

Website Member
2022-10-21 - 15:52:37 send message to albertina1943

graag wat maten van de kweek kast en de apparatuur die er voor nodig is , het is voor de kweek van was motten

vrgr martien



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 230 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede