Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > problemen met bonteboer jongen in de winter Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-12-30 - 10:02:18 send message to meyer

Hallo Meyersam,

Ik kweek zelf al +/- 25 jaar met Poicephalussen en mijn eerste jongen liggen er meestal in december. Ik verwarm niet bij maar heb broedblokken met dubbele bodem en 2cm dikke wanden zodat daar de kou moeilijker langs naar binnen komt en een dikke laag (min.10cm)met droog houthaksel. Door de kou blijven de oudervogels vaster op het nest zitten dus jonge vogels gaan niet dood aan de kou als hun ouders goed hun best doen. Ik denk dat jou probleem niet de kou is maar eerder het aantal lichturen. Ik laat in de winter mijn verlichting om 6.00 uur aan gaan en dit gaat pas savonds om 22.00 uur weer uit. Je hebt zo korte nachten en lange dagen waardoor de ouders ook langer doorgaan met voeren. Jou probleem is dat de jongen te lang zonder brandstof komen te zitten omdat je nachten te lang zijn in de winter.
Poicephalussen zijn nu eenmaal vogels welke in zomer en winter broeden waardoor ze ook zomer en winter dezelfde lichtlengte nodig hebben.

Succes.

Groeten Meyerwink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2010-12-30 - 10:03:32 send message to johanblok

Dat bevestigt dat het de temperatuur is die voor problemen zorgt.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-12-30 - 10:15:05 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De temperatuur maakt het broeden alleen anders dan in de zomer maar hoeft geen probleem te zijn als je normale broedblokken voor papegaaien gebruikt. Ik bedoel dan, geen spaanplaat blok of pvc blok waar de kou makkelijk doorheen komt.
Er veranderd verder weinig. Maar je ziet dikwijls dat er met de lichturen fouten worden gemaakt. Te korte dagen in de winter terwijl er dan net extra brandstof nodig is, is niet bevordelijk voor de jonge vogels en zal je regelmatig een dood jong in het nest vinden wat de morgen net niet gehaald heeft.

Degelijke broedblokken en voldoende lichturen zou hier voldoende moeten zijn.

Groeten Meyerwink ;)


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2010-12-30 - 10:58:12 send message to meyersam

Ik zou mijn schakelklokken inderdaad eens van 06 tot 22h kunnen zetten, maar zou ik dit nog kunnen doen nu tijdens de broed, zou het veranderen van lichtcyclus op dit moment niet meer slecht dan goed doen?


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-12-30 - 11:39:26 send message to meyer

Dit kan een probleem opleveren ,bv dat je vogels in de rui kunnen vallen. Maar wat valt voor jou het zwaarste , je kunt er je jonge vogels misschien mee redden. Als er geen jongen geweest waren kun je de tijd beter tussen de broedtijden door veranderen.

Groeten Meyer wink ;)


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2010-12-30 - 12:05:58 send message to meyersam

de vogels in de rui is alleszins beter dan misschien alle jongen dood.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-12-30 - 12:22:46 send message to meyer

Als je de tijden aanpast hou er dan wel rekening mee dat je probleem morgen niet gelijk is opgelost. Vogels wennen erg aan tijden ,jou vogels zullen dus de eerste tijd nog op de oude tijd gaan slapen. Voor dit nest komt de verandering misschien te laat maar pas de tijd wel aan zodat je dit probleem bij evt. volgende nesten niet of minder hebt. Als je deze tijd hebt aangepast verander deze dan nooit meer, ook niet meegaan met zomer en winter tijden.

Succes.

Groeten Meyerwink ;)


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2010-12-30 - 12:42:49 send message to meyersam

Als er licht binnenvalt vie een raam, dan is het in de zomer toch vroeger klaar en later donker dan 06-22h


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2010-12-30 - 12:56:06 send message to meyer

In de zomer zijn de dagen inderdaad langer, dat kan geen kwaad. Het gaat om de winter, dan zijn de dagen veel te kort om te broeden en dan is het zaak om ze voldoende extra bij te verlichten.
Ik heb in elk nachthok daglicht zo ook in de zomer maar laat toch de verlichting branden(gebruik spaarlampen)zodat er ook op minder mooie dagen genoeg licht in het nachthok is waar bij mij de broedblokken hangen en waar ook gevoerd wordt.

Groeten Meyerwink ;)


chiwa
Website Member
Posts :15

Website Member
2010-12-30 - 18:13:06 send message to chiwa

ben in het bezit van 1 koppel bonte boeren zou ze op de kweek willen zetten zou het nu niet te vroeg er voor zijn en hoe stimuleer ik de vogels om te paren ze zijn bijde 5 j oud


edou
Website Member
Posts :159

Website Member
2010-12-30 - 18:56:28 send message to edou

@offtopic,

wat gebruiken jullie als nestmateriaal en vooral hoeveel???


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2010-12-30 - 19:03:49 send message to Jan van Dessel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Chiwa,
broedblok geven .
goed verzorgen.
en geduld hebben !!!
gr Jan.


meyersam
Website Member
Posts :215

Website Member
2010-12-30 - 21:57:56 send message to meyersam

ik geef vingerdikke wilgentakken van een goeje 10cm lang, en deze worden tot fijne reepjes gemmakt door de vogels en als nestmateriaal gebruuikt


chiwa
Website Member
Posts :15

Website Member
2010-12-31 - 10:26:16 send message to chiwa

ik heb me laten zeggen dat de bonte boer donker moet zitten voor de kweek ik heb ze nu in een kweekkooi zitten van 1.10 hoog 90 breed 40 diep met alleen de voorkant open heb er wilgen takken in liggen maar daar kijken ze niet naar om ook geef ik ze groente en fruit daar eten ze ook al niet van wat ze dan wel graag hebben is banaan gedroogt ps graag had ik wat meer uitleg over de kweek er van hoe groot moet de broedblok zijn en wat voor een vorm moet deze hebben alle informatie is welkom


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2010-12-31 - 11:03:05 send message to Rik

Hoi Chiwa,

Hoe lang heb je de Bonte Boeren al?

De ttukken wilgentak kun je in het broedblok leggen...die knagen ze zelf fijn als ze zich voort willen planten.

Eén probleempje: volgens mij zitten in een kooi van 40 cm diep aan de krappe kant. Misschien wel te krap.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede