Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Beschuit met muisjes.! Spix ara geboren.!!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-09-06 - 19:58:33 send message to Daniel

Alleen zonde dat alle partijen niet tot elkaar kunnen komen. Daar zouden de Spix erg van kunnen profiteren.
Ik ben alleen benieuwd hoeveel onbekende vogels er nog in prive bezit zijn?


Tockus
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2004-09-29 - 13:27:39 send message to Tockus

In het Al Wabra Wildlife Preservation park in Qatar hebben ze ook de Spix Ara in de collectie. Deze hebben zelf met de vogels recente broedsuccessen. happy :)


Tockus
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2004-09-29 - 13:28:59 send message to Tockus

Ik ben overigens wel benieuwd waar de Spix Ara waar deze topc voor was opgezet is geboren. Ik kan het originele bericht niet meer lezen... sad :(


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-09-29 - 13:41:19 send message to Jacqueline

happy :)

Loro Park Tenerief.

wink ;)


Tockus
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2004-09-29 - 13:46:18 send message to Tockus

Ik lees het net in een andere topic laugh :D



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-09-29 - 14:59:46 send message to Daniel

Ik las net op www.bluemacaws.org dat Zowel Rios als Messer hun vogels aan het Al Wabra Wildlive preservation centre hebben verkocht (Messer houdt maar 1 koppel zelf). De Phillipijnse Spix ara's zitten al in quarantaine in Qatar, de Zwitserse vogels blijven in Zwitserland om de risico's te spreiden. Al Wabra gaat waarschijnlijk daar een extra afdeling opzetten, ze bezitten nu in totaal 42 Spix ara's en 1 bevrucht ei. (kijk verder op www.alwabra.com/awwp )


Tockus
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2005-03-17 - 14:44:00 send message to Tockus

De collectie van de sjeik zitten verdeeld over 2 locaties. Die in Qatar en een deel zit in Zwitserland. Ze hadden daar in 2004 twee jongen uit het ei.



bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-22 - 16:14:15 send message to bob_verhagen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

wij hebben het met biologie over erfelijkheid en evolutie. hierbij kwam ook het ongeslachtelijk voortplanten aan bod, namelijk klonen. is het niet mogelijk, om bijvoorbeeld van de Cubbaanse ara en andere (bijna) uitgestorven vogels een paar klonen te maken, die dan afkomstig zouden moeten zijn van verschillende vogels. ik weet dat het erg moeilijken duur is.
( naar ik begreep kloont een amerikaans bedrijf je huisdier dus ook vogel voor 30.000 dollar. ook de bijkomstige gevolgen van het klonen spelen natuurlijk een rol mee( worden meestal niet ouder dan 30 jaar ) maar dit zou misschien na twee generatie`s er uit gekweekt kunnen zijn.

of heb ik het mis en wordt dit al gedaan door rijke geldschieters? ( bijvoorbeeld de hiervoor genoemde sheijk )

groeten Bob


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-03-22 - 18:21:25 send message to Daniel

Klonen is ook vrij riskant. De cellen waaruit je het DNA wilt halen moeten in zeer goede kwaliteit zijn en dan nog is er een zeer grote kans dat het fout gaat.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-03-22 - 19:17:03 send message to johanblok

Klonen staat absoluut geheel in de kinderschoenen, voor zover ik mij herinner is bij soorten waarvoor dit enigzins gelukt is de levensduur gezondheid nogal beperkt.
Ander probleem is natuurlijk dat dit de genetische diversiteit niet bevorderd, integendeel.


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-22 - 19:32:33 send message to bob_verhagen

volgens mijn leraar biologie kunnen gekloonde dieren niet ouder worden dan 25 jaar. ook zou het moeilijk zijn een goeie cel te vinden en het delingsproces goed te laten verlopen. maar het kan al wel met je favoriete huisdier in Amerika. mensen klonen daar hun katten of honden als deze sterven en het bijvoorbeeld hele lieve huisdieren waren ( hoeven niet hetzelfde gedrag te hebben ) of mensen klonen katten als ze het bijvoorbeeld heel goed doen op show`s.

maar om nog even terug te komen op die 25 jaar. er is toch een (grote) kans dat in die tussentijd(0-25 jaar) de vogel zich kan voortplanten?

veel vragen en ik hoop dat iemand hier verstand van heeft, vriendleijke groet Bob


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2005-03-22 - 20:43:13 send message to rajar

lees het boek Spix macaw door Tony Juniper
daar staat de geschiedenis in van de ontdekking tot het kopen van de spix ara van al walbra


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-22 - 22:30:46 send message to Niltava

Hallo Bob, zou wel graag vernemen hoe mijn collega aan die 25 jaar komt. Lijkt me afhankelijk van de soort te zijn.
Anders is het een grote vooruitgang als een muis gekloont wordt wink :)
Wel is het zo dat sommige cellen beter zijn dan andere.

Overigens schijnt men erachter te zijn hoe cellen verouderen en dat in een normale setting bij elke deling iets minder oud kunnen worden. Men schijnt hier een "middel" tegen te hebben gevonden.
Verder is van belang, volgens mij, waar de kloon van is gemaakt. Van DNA uit een volwassen dier of bijvoorbeeld de bevruchte eicel
kloont.


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-24 - 07:41:17 send message to bob_verhagen

wat ik ook nog doorkreeg is dat als je een dier kloont met cellen van een vogel van 60 jaar dat de kloon ook veel sneller 'oud' wordt. wat betreft de stamcellen had ik ergens gelezen dan mensen onsterfelijk zijnwink ;) omdat ze tegenwoordig de stamcellen kunnen vervangen en als je ouder wordt verouderen de stamcellen

groeten Bob


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-03-24 - 15:53:31 send message to bob_verhagen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

om het even af te maken. we hadden vandaag geen biologie omdat dat uitviel, maar de invaller kon ook wel wat vertellen.

het zit zo: je hebt een zogenaamde donorvogel. dan is er nog een vogel (deze mag ook dood/uitgestorven zijn) die gekloond moet worden.
dan moet er nog een vogel zijn die het embryo bij zich draagt en die dus zal bevallen. dit kan ook de donorvogel zijn.

de donorvogel geeft een geslachtscel(eicel) waaruit de 23 enkele chromosomen worden weggehaald. de andere (eventuele dode) vogel geeft een normale cel, dus niet een geslachtscel. waarin 23 paar chromosomen zitten. deze cel wordt gescheiden van de celkern, en deze celkern wordt ingebracht in de eicel waar de 23 enkele chromosomen uit zijn verwijderd. zo worden de nakomelingen 46 van de 46 chromosomen is 100% genotype(erfelijke eigenschappen) van de vogel die geen geslachtscel gaf. na de bevruchting(die is heel moeiijk, want dit is nog moeilijk te doen met de microscoop, deze mislukt dus erg vaak) wordt de bevruchte eicel ingebracht bij een draagvogel, dit kan een geheel andere vogel zijn, maar ook de vogel die de eicel gaf en en ook de vogel die de cel gaf met 23 paar chromosomen. na de geboorte uit het ei van de draagvogel. (wij hadden het voorbeeld met koeien, hoe je zou moeten bevruchten bij vogels zou ik niet weten, je kan moeilijk een naald het ei in steken. dit ben ik vergeten te vragen) is het genotype 100% gelijk met die van de vogel die 23 paar chromosomen gaf. de gewenste vogel dus. het fenotype van deze geboren vogel (fenotype is uiterlijk) is nooit gelijk met de vogel van de 23 paar chromosomen (een van de biologische ouders dus) doordat deze wordt beinvloedt door de omgeving. de nakomeling is 100% vruchtbaar, maar wordt wel veel minder oud, omdat de cellen waaruit deze is gekloond niet meer vers zijn. en en het maken van een baby(vogel) is niets anders dan het delen van cellen. deze nakomleing de F1 wordt echter wel minder oud. hoe dat met de F2 zit weet ik niet, dit moet ondertussen wel bekend zijn, want met gekloonde muizen is al flink gekweekt.

het is dus ook mogelijk om een cel te nemen van ee pop en deze bij zichzelf op een eicel te zetten waardoor deze wat betreft genotype helemaal op haar lijkt. het genotype wordt wel beinvloedt, maar ze hebben wel allebei even grote oren, zelfde kleur ogen en kleur haar en zelfde aanleg voor het snel vervetten.

sommige vragen zich misschien af waarom ik dit allemaal opschrijf, maar de reden is dat ik van iemand een berichtje had gehad met de mededeling hoe dat klonen volgens mijn bio lerares in zijn werk gaat ( zeg ik dat zo goed of was het met andere bedoelingen? ) mijn vraag is, is het niet mogelijk om zo uitgestorven soorten weer terug te kunnen houden/kweken?

groeten Bob
p.s. of gebeurt dit al door bijvoorbeeld die sheijk van hierboven?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 131 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede