Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Beste nieuws van het jaar Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-08 - 22:49:37 send message to Karel

Dat is veel minder dan ik gedacht zou hebben. Als er dus minimaal 20 jongen voorhanden komen en er zich 10 koppels vormen en deze zich ook nog allemaal voortplanten........zou het goed komen.
Mochten er overigens geen 10 koppels ontstaan, dan nog kunnen er jongen van ouders die het wel deden, tzt (7 jaar begreep ik) alsnog aan de overgebleven oudere vogels kunnen worden gekoppeld.

Pas als dat allemaal niet lukt, kan alsnog aan inteeltcombinaties worden gedacht, die blijkbaar minder riskant zijn dan wordt aangenomen.

Klinkt toch wel hoopvolhappy :)

Overigens sprak ik zojuist een kweker die slechte ervaring had met een broer-zus combinatie (uit onverwante ouders) waarvan 2 van de 4 jongen verminkingen vertoonden (pootafwijkingen en zeer mager).



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-09-08 - 23:28:17 send message to oranjekuif

Volgens mij heefd de man uit Quatar OF EEN ANDER arabisch land de populatie van Dios(philipijnen) en de populatie van die Zwitser gekocht totaal een kleine 40 vogels met zeer veel de zelfde bloedlijnen(slechts enkele paren hebben voor nakweek gezorgd)wat onverwantschap betrefd zou het jong van alsrode wel zeer veel toevoegen,daar er van deze combinatie nog geen jongen waren(bron papageien)
Dat zon groot gedeelte van het aantal spix aras bij 1 ,,liefhebber ,,zit brengt natuurlijk weer een ander risico met zich mee n.l eventuele ziektes, besmettingen etc


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-09 - 09:18:30 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Overigens sprak ik zojuist een kweker die slechte ervaring had met een broer-zus combinatie (uit onverwante ouders) waarvan 2 van de 4 jongen verminkingen vertoonden (pootafwijkingen en zeer mager).
Broer keer zus is te nauw verwant (is de persoon er wel zeker van dat de afwijking door inteeld komt.
In het door mij eerder genoemde boek (Karel) staat vanaf welke graad van verwantschap het wel verantwoord is.

quote
Volgens mij heefd de man uit Quatar OF EEN ANDER arabisch land de populatie van Dios(philipijnen) en de populatie van die Zwitser gekocht totaal een kleine 40 vogels met zeer veel de zelfde bloedlijnen(slechts enkele paren hebben voor nakweek gezorgd)wat onverwantschap betrefd zou het jong van alsrode wel zeer veel toevoegen,daar er van deze combinatie nog geen jongen waren(bron papageien)
Dat zon groot gedeelte van het aantal spix aras bij 1 ,,liefhebber ,,zit brengt natuurlijk weer een ander risico met zich mee n.l eventuele ziektes, besmettingen etc

In Zwitserland (of een ander Duitstaligland) waren in ieder geval 2 personen die ze hadden. Een verzamelaar(geen kweker) en een kweker, heeft de verzamelaar ze niet verkocht?? Die was toch al kwaad over al het gedoe.
Dios(Filipijnen) heeft een aantal, niet zijn gehele collectie volgens mijn gegevens.
Dus dan hebben we in ieder geval 1 of meerdere vogels uit Zwitserland (verzamelaar) die naar Quatar zijn gegaan, de 3 onverwante vogels op Tenerife, het of de koppels van de Filipijnen en de "andere" Zwitser ook in ieder geval een koppel.
Dan kom ik minimaal op zeven onverwante vogels, daarnaast zijn er ook een aantal vogels nog in Brazilië (waaronder het "onvruchtbare" mannetje dat van Tenerife naar Brazilië is gevlogen). We hebben dus minimaal 8.
Als van een aantal het dna wordt ingevroren kan die later wellicht weer voor "vers" bloed zorgen.
Laten we er op hopen dat men wat meer wil samenwerken.
Misschien dat zakenmannen beter met elkaar kunnen samenwerken dan regeringen en instellingen.
De mannen hoeven het niet om het geld te doen maar wellicht vanwege de eer en geweten meer weten te bereiken.

Daniël; dat artikel, staat dat op internet? zou het graag willen lezen.

Niltava




Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-09 - 10:14:27 send message to Karel

quote
Broer keer zus is te nauw verwant (is de persoon er wel zeker van dat de afwijking door inteeld komt.

In hoeverre kun je daar zeker van zijn? Nooit natuurlijk. Om dat te weten zou je een 2e ronde moeten kweken en het zelfs volgend jaar nog eens moeten proberen. Als het dan steeds mis gaat, kun je met redelijke zekerheid aannemen dat inteelt de oorzaak is.

Maar je begrijpt dat deze kweker het koppel direct na de 1e ronde heeft gescheiden. Terecht, want dit zijn experimenten die in een gecontroleerde omgeving moeten worden uitgevoerd door wetenschappers.
Er wordt al veel te veel gerommeld door leken onder het mom van "wetenschappelijk experiment".



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-09-09 - 10:30:14 send message to Daniel

Hoi Niltava,


Het artikel komt vanuit Blijdorp en gaat over het opbouwen van een bosrendieren populatie in gevangenschap, ik ben aan het zoeken of ik een digitale versie kan vinden, maar tot nu geen succes


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-09 - 10:32:05 send message to Niltava

quote
In hoeverre kun je daar zeker van zijn? Nooit natuurlijk. Om dat te weten zou je een 2e ronde moeten kweken en het zelfs volgend jaar nog eens moeten proberen. Als het dan steeds mis gaat, kun je met redelijke zekerheid aannemen dat inteelt de oorzaak is.

Waarop ik duide is dat je(en/of de kweker) het verband legde, terwijl dat er niet hoeft te zijn.
(om zuiver te blijven)

Niltava


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-09 - 12:41:13 send message to Karel

quote
Waarop ik duide is dat je(en/of de kweker) het verband legde, terwijl dat er niet hoeft te zijn
Ja, dat begrijp ik. Als je mijn antwoord goed leest, dan zie je ook dat ik daar ook precies op reageer happy :).
Vandaar ook mijn opmerking over een 2e ronde enz. om op basis van meer gegevens wel een mogelijk verband te kunnen leggen.

"Waarnemingsgetallen", ken je ze nog uit de statistiekhappy :)?




Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-09 - 19:07:26 send message to Niltava

Ok Karel je hebt gelijk.

Ik zie dat ik ook het vermelde naar aanleiding van je stukje van 8 september, vandaar.

Niltava


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-11 - 22:35:51 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In de wetensch. bijlage van de Volkskrant van vandaag (11/9) staat een aardig artikel over inteelt. Het betreft een onderzoek gedaan door prof.dr. Bijlsma, met als titel:

"Soms is inteelt kerngezond"

In het kort komt het er op neer dat inteelt welliswaar zeer slecht uitpakt voor het individu maar juist goed is voor de totale populatie.

Eigenlijk precies waar we het hier over hebben.

Ik wil wel een samenvatting van het onderzoek maken en hier intypen, maar wellicht is dat niet nodig als jullie zelf de Volkskrant hebben of kunnen bemachtigen wink ;).


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-11 - 23:02:38 send message to Niltava

Ik zou het graag willen lezen, ging het ook over dieren??
Dit was ook wat ik bedoelde. In feite(want daar doelt men waarschijnlijk op) kun je het negatieve van een inteeld ook omdraaien. Als alle negatieve eigenschappen door inteeld bij elkaar komen dan kunnen natuurlijk ook alle positieve eigenschappen bij elkaar komen.

Je mag het stuk ook wel scannen en me mailen (het stuk staat toevallig niet ergens online? Heb al bij de volkskrant gezien maar kon het niet vinden.

Niltava


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-09-11 - 23:49:55 send message to Karel

quote
Als alle negatieve eigenschappen door inteeld bij elkaar komen dan kunnen natuurlijk ook alle positieve eigenschappen bij elkaar komen.

Ja, duidelijk. Alleen zit er nog een addertje onder het gras. Er is nog een deel 25+25=50% van de jongen dat gezond oogt, maar de "ziekte" wle vererft. Te vergelijken dus met "splitvogels" in de mutatiekweek.



Morris
Website Member
Posts :31

Website Member
2004-09-13 - 20:20:20 send message to Morris

Goed om te zien dat velen dit nieuws ook als iets moois zien en dat er nog vele mogelijkheden zijn om een zeer zeldzame vogelsoort in stand te houden. Ik hoop dat de eigenaren van de Spix ara wijs zijn en eindelijk met elkaar gaan samenwerken. De toekomst zal het leren....

**Blijkbaar is het uitbreiden van een diersoort mogelijk met een zeer klein aantal. Van de Hawai-gans waren er in 1949 minder dan 30 exemplaren wereldwijd. Inmiddels is dit aantal opgelopen tot boven de 1000.
**Is het overigens al mogelijk om vogels te klonen? Dat een schaap gekloond kan worden weten we, maar kan dit momenteel al met vogels? Men zal immers het ei open moeten maken om het genetisch materiaal te vervangen.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-13 - 21:29:02 send message to Niltava

Morris
Weet je zeker dat er niet meer nene's zijn, volgend mij kun je ze gewoon kopen (als je geld etc hebt)
Clonen kan niet en ook schapen nog niet echt goed.
Het slagingspercentage is zeer laag en de gecloonde dieren zijn niet altijd goed.
Ik meen dat Dolly ook heel snel oud werd, maar goed je weet niet waar ze mee aan het knoeien zijn op dit moment.
Het dna hoeven ze niet uit het ei te halen, de cel die trouwens aan de basis vanhet nieuwe individu staat is bij het leggen al 60.000 keer gedeeld heb ik ooit tijdens een (hbo) les geleerd

Niltava

Misschien nog een andere optie: bij kalkoenen schijnt 0,04% van de eieren door vegatatieve vermenigvuldiging voort te komen.


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2004-09-14 - 00:58:05 send message to Stefan Verhoeven

Het slagingspercentage is inderdaad erg laag. Maar het klonen kan gebeuren vanuit iedere cel (en van bijvoorbeeld huidcellen zijn er toch genoeg).
Het probleem bij dolly werd hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt doordat de cellen van een ouder dier zijn gebruikt. Cellen kunnen zich maar een bepaald aantal keren delen... Dit aantal is zo hoog dat het voor een dier van normale leeftijd ongeveer volstaat. Wanneer nu de cel van een oud dier gebruikt wordt om een nieuw dier te maken (klonen) gaat de cel nog een aantal jaar delen en loopt de levensduur op zijn einde.

Hopelijk is het klonen voor de Spix-ara niet nodig en kan er een goede populatie worden opgbouwd met de nog aanwezige dieren!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-09-14 - 07:17:50 send message to Niltava

Dolly werd geschapen uit de borstspiercellen(vandaar Dolly (Parton)) van een 6 jaar oude ooi, Dolly werd 6 jaar oud. En schapen kunnen (als ze niet voortijdig geslacht worden) zo'n 12 jaar worden.

Laten we inderdaad hopen dat het niet zover komt met de spix.

Niltava




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 114 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede