Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wildzangzaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2011-06-16 - 20:09:46 send message to medaar

klopt wat je zegt man. medaar.


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-16 - 20:12:45 send message to De Prachtvink

Hoi,Paintm en Medaar

we hebben het over tropische vogels. happy :)laugh :D


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-16 - 21:01:00 send message to Karel

Jawel, we hebben het over tropen, maar het geldt in feite voor alle vogelssoorten.

Ik lees wel steeds dat het om "af en toe" gaat.

Ander voorbeeld:
Als je iedere dag een halve appel in de voliere legt. Is dat dan goed of niet?


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-16 - 21:49:05 send message to De Prachtvink

Dacht het niet!! happy :)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-16 - 22:13:16 send message to Karel

Enne.....eens per week een halve appel? Of liever iedere dag een klein stukje? Of..? happy :)


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-16 - 22:49:32 send message to De Prachtvink

dan kom je al in de buurt , denk ik , maar 1 keer er week 1 klein stukje. lijkt me het bestehappy :)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-17 - 01:23:10 send message to Ton Koek

Dat "tropenzaad" een uitgekiend volledig voedsel zou zijn waag ik te betwijfelen. Simpel het woord "tropen" zegt al heel wat. Is het dan volledig voedsel voor alle vogels ter wereld uit tropische gebieden?
Afrikaanse vogels bijvoorbeeld kennen van nature geen zaden die alleen in Amerika groeien. Toch worden zaden van over de hele wereld in het zogenaamde tropenzaad gedaan. Leuk voor ze, maar dus geen natuurlijk voer.
Daarnaast eten kleine vogels soms andere zaden dan wat grotere, toch worden beide vogelsoorten tropen genoemd.

Ofwel, het is niet zo eenvoudig uit te vinden wat een vogel precies nodig heeft.
Nog lastiger, wat is "nodig" in deze? Voldoende om in leven te blijven, is dat genoeg?


andre22
Website Member
Posts :68

Website Member
2011-06-17 - 10:04:28 send message to andre22

Daarnaast kan afwisseling ook zorgen voor verrijking en dus weer actievere vogels.

Je kan ook nog anders zien: Wie zou 3 keer per dag hetzelfde prakje eten nemen als "bewezen" is dat er alle vitaminen en mineralen inzitten die je nodig hebt?

Ik zie een "volledig" zaadmengsel als een basis en vul het aan met wat ik denk dat een aanvulling is en wat de vogels lekker vinden.

Groeten,
Andre


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-17 - 10:22:27 send message to De Prachtvink

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

zo als ik ook al schreef,dat variatie in het voedingspatroon,. is alleen maar goed. heb ik geleerd
dat geld niet alleen voor vogels , maar wij zelf(mensen)ook

vroeger kregen de scheeplui alleen scheepsbeschuit, met het gevolg dat ze een scheurbuik opliepen.shocked 8O


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2011-06-17 - 15:45:03 send message to paintim

Prachtvink: "We hebben het over tropische vogels".
Nou en?
De mix van wilde zaden is ook niet speciaal
bestemd voor Spaanse Timbrado's, maar er staat ook niet vermeld : Verboden voor zangkanaries,Tropische Vogels enz.

Ach die Tropische Vogels zullen tussen de mix van meer dan 30 zaden hoogstwaarschijnlijk ook wel iets van hun gading vinden.
Vr.groeten
ANTONI


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-17 - 16:11:52 send message to Karel

Dat ze het lekker vinden en dat het niet verboden is lijkt me ook wel, Antoni, maar aan de andere kant: waarom zou je het geven als het basisvoer al compleet is? Wat voeg je dan eigenlijk toe?

Ik vind overigens het genoemde argument "ter afwisseling" niet zo sterk. OK, als je het ene goede afwisselt met het andere goede, maar waarom afwisselen met iets wat niet voor de soort bedoeld is en dus niet compleet?

@Peter
Het scheurbuikverhaal houdt geen stand. Door alleen scheepsbeschuit te eten ontstond een vit.c tekort, waardoor scheurbuik ontstond. M.a.w. scheepsbeschuit is geen complete voeding (geen vit.c) terwijl tropenzaad van een goed merk wél compleet is.


De Prachtvink
Website Member
Posts :345

Website Member
2011-06-17 - 16:21:36 send message to De Prachtvink

oke, dat zal best , maar het kwam in een keer in me op.laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dhappy :)


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2011-06-17 - 16:57:04 send message to Ton Koek

quote
... terwijl tropenzaad van een goed merk wél compleet is.
Waar maakje dat uit op? Uit het feit dat ze er op in leven blijven?


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2011-06-17 - 17:03:52 send message to digipeet58

Karel of Hans,
het ligt eraan hoe je afwisselt.
ik geef altijd tropenzaad als basisvoer.
daarnaast: gierstkorrels, klein parkietenzaad, onkruidzaad (of vers onkruid) kanariezaad, eivoer, snoepzaad, groente en/of fruit, enz.
en dat wissel ik af (en toe)
ik wissel mijn eten ook af, dus mogen mijn vogels dat ook, iki wil vogels, die kiezen mij niet, dus MOET ik er goed voor zorgen.wink ;)razz :p


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-06-17 - 17:33:19 send message to Karel

quote
Waar maakje dat uit op? Uit het feit dat ze er op in leven blijven?



Nee, uit het feit dat goede voeders worden samengesteld op basis van dmv onderzoek vastgestelde hoeveelheden noodzakelijke bouw- en brandstoffen. Neem bijv. het boekje "Vogels die vragen.." van Jos van Himbergen. Daarin wordt op basis van voedingstabellen samenstellingen gegeven van bijv. graan/zaadmengels voor bepaalde vogelsoorten. Daar vanuit gaande mag een aldus samengesteld tropenmengsel toch wel compleet geacht worden, zodat alleen de behoefte aan kalk en mineralen nog hoeft te worden aangevuld.(?)

Maar, laten we het anders stellen: Als ik denk of vind dat het basismengsel niet compleet is, hoe stel ik dan vast wat er aan ontbreekt? Op grond waarvan kun je bijv. concluderen dat de vogels meer (tros)gierst of een ander zaad nodig hebben?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 102 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede