Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > wie weet hier een goede naam voor Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2011-07-23 - 07:42:51

Combineren met ino zou daar het beste zicht op geven. Ofwel kweek je zuiver witte albino's (in geval van echte blauwe) ofwel kweek je ino's die nog wat psittacine tonen ( in geval van parbluevorm).


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-23 - 09:08:51

Je kan simpel te weten komen of het blauw of Parblue is. Paar een blauwe vogel aan een homozygote wildkleur. Komen er alleen wildkleuren uit (split voor blauw) dan is het een mutant. Komen er vogels met blauw uit dat tussen de beiden ouders ligt dan is het selectiekweek. In dit geval is het het tweede want deze blauwe bourkes zijn geselecteerd op steeds meer blauw tekening. Het is dus geen mutant. (vergeet niet dat bij de bourke de blauw mutant niet blauw zal tonen. Hoeveel groen heeft een wildkleur bourke?)


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-07-23 - 09:26:45

zo als jij denk daniel ga je uit dat een blauwe vogel geen sponse zone heeft wat in houd dat een blauwe vogel eigelijk een witfactor is en de sponse zone die witfactor ons blauw laat zien,maar als ik nu op de plaatsen een veerstructuur verandering kan selecteren en we zien blauw is het dan niet zo dat de witfactor er onderzit,zelfs bij de witborsten splendids kan ik witfactor selecteren in de vogel en ook sponsezone ook al is dit al wel een blauwmutant.

dus ik weet niet zeker of de blauwe bourks wel grijs wit zal zijn want dit komt ook al aardig in in de beurt dan



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-23 - 09:54:59

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Eric,


Indien er enkel sprake is van een blauwfactor verdwijnt al het psitacine in de vogel. Dus om te voorspellen hoe een blauwe bourke eruit ziet neem je de wildkleur en stel je jezelf voor hoe de vogel eruitziet zonder deze kleuren. Alles tussen rood en geel (dus ook roze) wordt wit. Blauw blijft blauw en groen wordt ook blauw (want is niets anders dan geel + blauw).
Een bourke heeft voor een groot gedeelte geen sponszone. Als je inderdaad selecteerd op blauw breidt je inderdaad de spons zone uit en krijg je dus waar eerst witte of grijze veren zaten nu blauwe. Of dit een blauw mutant is zou ik de resultaten van proefparingen moeten zien. Een mogelijk lastigheid bij het vaststellen van de mutatie hier zou kunnen zijn dat er zowel een mutant als van selectiekweek sprake is maar dit is puur speculatie van mijn kant.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-07-23 - 12:12:36

het blauw in de bourks ook de wildkleur vererft dominant ook hier zijn er vogels bij die weldegelijk veel sponse zone laten zien bij de gezoomde mutant is dit bij jonge vogels zelfs heel goed waar tenemen maar als zoon vogel op kleur gaat komen word dit overklast door het rose dit wil niet zeggen dat er geen sponse zone zou zijn hier door word het echt moelijk om de goede vogels te selecteren als je de tijd van het op kleur komen niet heb mee gemaakt helemaal want dan kun je niet meer zien wat er in zit



Hans van Rooijen
Website Member
Posts :41

Website Member
2011-07-24 - 21:04:59

quote
het blauw in de bourks ook de wildkleur vererft dominant

Dit heb ik ook altijd gedacht omdat het bij mij ook zo vererfd, maar ik begreep van Willem Kaspers dat zijn selectie blauwe, deze komen van Fregeres recensief vererven. Dus er zijn meerdere selectie vormen naast elkaar. de dominant verervende van jou en mij en de recensieve die bij Fregers vandaan komen.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-07-24 - 21:42:30

hans dat zou inhouden dat willem NSL heeft en volgens mijn heb jij de enige bewezen NSL die van mijn zijn gestolen dat weet je dus ik weet niet of dit klop m.v.g eric


Hans van Rooijen
Website Member
Posts :41

Website Member
2011-07-24 - 21:48:57

quote
hans dat zou inhouden dat willem NSL heeft en volgens mijn heb jij de enige bewezen NSL die van mijn zijn gestolen dat weet je dus ik weet niet of dit klop m.v.g eric


Gooien we nu niet twee dingen door elkaar ??
Ik heb het ver de selectie blauwe bourke en jij ??


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-24 - 22:03:26

Eric,


Ik denk dat je inderdaad twee dingen door elkaar gooit. Je hebt de blauwe selectie kweek bourke. Deze is dus inderdaad blauw van kleur. Dit is vergelijkbaar met de roodbuik turqoisine of de roodbuik swift. Dit is dus geen mutatie.

En je hebt de blauw mutant bij bourkes. Dit is een autosomaal recessieve mutatie welke voornamelijk grijs en wit is (en blauw waar de wildkleur ook blauw is).

Dit zijn dus 2 compleet verschillende zaken die toevallig allebei blauw zijn.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-07-24 - 22:05:22

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Heren Eric en Hans, deze discussie dreigt een beetje teveel een onderonsje te worden. Willen jullie het svp zo algemeen houden dat iedereen er iets aan heeft of anders de discussie per PB of telefoon voortzetten?


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-07-24 - 22:06:36

ik ook hans maar een opaline vereft geslachtsgebonden kan nooit geen splitten geven of die nu rose ,geel ,groen of blauw is dat kan alleen als de opaline NSL zijn .waar de kwekers tegen aanlopen is dat er in de opalinelijn verschillende split vormen zijn in gekweekt die dit beeld kunnen geven denk daar bij aan pale en brons fallow hier uit krijg je weer opaline,s met veel blauw bezit omdat ze daar weer split voor kunnen zijn maar die kunnen nooit rec vereven wel de fallows met veel blauw bezit
m.v.g eric


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-07-24 - 22:09:59

Eric,


Mannen kunnen wel degelijk split zijn voor geslachtsgebonden mutaties. En opaline kan nooit Non-Sexed Linked zijn. Dan is het geen opaline.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-07-24 - 22:10:25

oke karel zal er rekening mee houden.
daniel heb je van de rec blauwe bourks mischien foto,s?
want ik heb ze nog niet gezien in nederland
b.v.d. m.v.groet eric


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-07-24 - 22:14:19

hoe kan ik dan uit wildkleur x opaline opaline ino,s kweken waar zowel mannen als poppen zijn uit geboren en met de zelfde man en een wildkleur zuster ook ?


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2011-07-25 - 12:57:15

wat dachten jullie van BB
staat voor blauwbezit bourks kan ook gelijk gelden voor de blauwenselectie turq en je kunt het 100%vergelijken met rood buik RB

M.V.G ERIC




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede