Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > verervingdominant of resessief Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : verervingdominant of resessief
buck
Website Member
Posts :3

Website Member
2011-10-07 - 21:24:17 send message to buck

ik heb een liefhebber uit duitsland groene 28 verkocht in 2010,split blauw en olijf, of de benaming olijf klopt weet ik niet,in elk geval wordt deze afwijking zo al decennia's benoemd.
in 2009 heb ik uit groen split bl x olijf spl.bl
19 jongen gekweekt allen nomale groene vogels,tot
mijn verwondering ook geen olijf dit kon niet omdat olijf,volgens mijn mening dominant vererfd.
dit jaar heb ik uit 2 groene split blauw enn olijf kleurige vogel gekweekt????????? die kans split blauw is 66,66%,moet er nog bij vertellen dat de oude olijf pop duidelijk van een wildkleur
te onderscheiden is als deze mutatie donkergroen
zou zijn kunnen er naar mijn mening alleen blauwe
vallen onder de naam kobald en geen grijze.
wie weet hier meer vanaf en kan duidelijkheid verschaffen. groeten ben huijs baarlo.


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2011-10-07 - 22:40:24 send message to freddy321

de donker faktor vererft incompleet dominant,dus groen keer olijf dan zijn alle jongen donker groen als de ouders ook nog split blauw zijn heb je ook nog kans op kobalt blauw(donkerblauw)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2011-10-07 - 23:11:52 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Allereerst welkom op het forum, Ben.

quote
in 2009 heb ik uit groen split bl x olijf spl.bl
19 jongen gekweekt allen nomale groene vogels,tot
mijn verwondering ook geen olijf dit kon niet omdat olijf,volgens mijn mening dominant vererfd.



Op basis van alleen dit verhaal, zou je om te beginnen kunnen gaan twijfelen of beide vogels inderdaad split zijn voor blauw. Na 19 jongen zou je toch zo'n 25%, ofwel ca.4 blauwen mogen verwachten.

Maar nu de olijf. Het klopt dat olijf (tegenwoordig DD genaamd) incompleet dominant vererft. Dat betekent dat je uit de paring wildkleur x olijf 100% donkergroene vogels (D)kunt verwachten! Weet je zeker dat de 19 jongen allemaal wildkleur zijn? Ik denk namelijk dat ze allemaal donkergroen(D) moeten zijn.

quote
dit jaar heb ik uit 2 groene split blauw enn olijf kleurige vogel gekweekt?????????



Dat is alleen mogelijk als beide "groene" ouders beide eigenlijk donkergroen (D) zijn.


buck
Website Member
Posts :3

Website Member
2011-10-08 - 22:02:01 send message to buck

donkergroen 28.
uit het paar wildkl spl.bl. xx olijf ? spl.blauw.
ik weet 100% zeker dat het allemaal dezelfde kleur [jongen ]hadden .m.i.z.wildkleur de moeder die ik als olijf genoemd heb ,is duidelijk veel anders van kleur.
er was wel verschil tussen zowel de olijven als de grijze ,de een was veel donkerder als de andere. ben


buck
Website Member
Posts :3

Website Member
2011-10-12 - 10:56:49 send message to buck

het valt me tegen dat er zo weinig gereageerd is op mijn vraagover de vererving,van de twenty 8.
er moeten toch meer kwekers zijn,die een andere uitkomst hebben, ondervonden als verwacht.
groet ben.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2011-10-12 - 11:38:09 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Buck op basis van de informatie die jij ons geeft zouden de uitkomsten moeten zijn zoals Karel het aangeeft.

25 % van de jongen D groen
50% van de jongen D groen split voor blauw
25% van de jongen D blauw

Bij 19 jongen kan je al gaan twijfelen of beide oudervogels wel split blauw zijn. En indien de pop DD groen is dan zijn al je jongen D groen zoals al eerder aangegeven. Probeer ze eens nauwkeurig te vergelijken met een wildkleur.



parkietvoer.nl
Website Member
Posts :23

Website Member
2011-10-12 - 17:21:23 send message to parkietvoer.nl

Ik heb zelf geen twenty eights!

Indenk dat uit het koppel

Olijf maal groen alle jongen donkergroen zijn

En uit koppel wat u zegt

Groen/bl maal groen/bl eigenlijk alle twee donker groene vogels zijn!

Want donkergroen maal donkergroen geeft voor 25% olijf vogels!


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2011-10-14 - 11:05:25 send message to mreyder

Ik denk, dat jullie je teveel richten op de naam. Ben geeft aan, dat deze kleur olijf genoemd wordt,maar niet zeker is of dat ook werkelijk een olijf is. Naar mijn info is deze mutant een grijsgroene, geen olijf. Veel grijsgroene mutanten vererven dominant, maar bij de Alexander schijnt een recessief verervende grijsgroene voor te komen. Ik heb er zelf niet mee gekweekt, weet dus niet of deze grijsgroene 28 recessief of dominent vererft.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede