Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jongen willen niet eten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jongen willen niet eten
Younes Lamin
Website Member
Posts :112

Website Member
2011-10-30 - 12:06:33 send message to Younes Lamin

Beste lezers,

ik heb 2 valken van bijna 5 weken oud.
Ze willen alleen gevoerd worden door de ouders
maar die doen dat niet. Het popje plukt ze de hele dag door, ze hebben nu geen rug en wang -veren.
erg jammer. Dit doet het popje als de jongen volledig in de veren zitten. ze knaagt aan de stoppeltjes waar nieuwe veertjes uitkomen. 9 op de 10x gaat het dan bloeden. Ik heb ze nu binnen in een ruime kooi, ik heb ze meerdere malen proberen te voeren maar ze eten het echt niet. Als ik het pap naar binnen prop schudden ze en maken ze alles onder de pap. Af entoe een paar kleine hapjes, ik heb zaad en eivoer op de grond gestrooid maar eten doen ze niet. De kroppen zijn helemaal leeg, als ik ze bij de ouders zet beginnen ze te bedelen.
Tegelijkertijd worden ze geplukt, is dit iets erfelijks? is dit te stoppen of blijft het een gewoonte? Ik heb dubbeltjes gaas geprobeerd maar de jongen komen het nest uit en anders komt de moeder het nest niet in.


Ik ben radeloos.



Gr.


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2011-10-30 - 12:18:05 send message to Dennis Fr.

dit zijn altijd vervelende dingen. ik zou het koppel volgende keer uitsluiten voor de kweek.wt betrefd de jongen verder voeren. voer je met de lepel of met spuit? want zo te horen doe je het ook niet goed. als ik jongen zelf moet voeren voer ik met een 3 ml spuitje en kun je rechtstreeks achter in de bek spuiten klinkt kru. maar als ze het na een paar dagen gewend zijn door jou gevoerd te worden kun je ze van zowel de lepel als met spuitje gewoon in de bek voeren.

Groeten Dennis


Younes Lamin
Website Member
Posts :112

Website Member
2011-10-30 - 12:48:34 send message to Younes Lamin

Ja, het ligt meer aan het popje.
de man is echt een topvader.
Is het mogelijk om het vrouwtje apart te doen? of
is dit niet verstandig. Ik voer ze met een plastic lepel, het pap gaat naar 1 punt zodat ze het in een keer inslikken. Ik heb het vorige nestje ook zelf grootgebracht ivm plukken. zal het erin proberen te werken. Hoe dan ook,


Groetjes en bedankt


manvan
Website Member
Posts :120

Website Member
2011-10-30 - 12:50:11 send message to manvan

ik had hetzelfde
maar natwee dagen ging het
harstikke goeddoe het ook met een spuitje
maar ze wil geen zaad eten ze is nu 6weken
is daar ook een opplosing voor om haar zaad te laten eten
mvg jan venema


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2011-10-30 - 13:09:32 send message to Dennis Fr.

ik heb ook hetzelfde met 2 koppels valken. maar ik heb het geluk dat het de mannen waren die het plukken deden .deze ving ik uit en zette de mannen in een voliere ernaast. en de pop voed de jongen netjes verder op.maar om te gokken om mama weg te halen!! .als je zegt van het is een goede vader kun je het proberen..

over het feit dat het jong van 6 weken nog niet zaad eet vind ik is niet zo raar. nadat jongen uitgevlogen zijn worden ze ook nog enkele weken gevoerd door mama en papa en geleidelijk eten ze ook zaad. dus gewoon een bakje zaad bij in de kooi. en het jong af en toe wat zaden geven uit de hand dat ie het spelende wijs leerd dat ie het kan eten


berepret
Website Member
Posts :80

Website Member
2011-10-30 - 13:12:54 send message to berepret

Als ik jonge forpussen met de hand groot breng en ze zitten goed in de veren, dan gaan ze bij soortgenoten in de kooi. In het begin zul je dan nog even moeten doorvoeren en langzaam gaan ze dan het voorbeeldgedrag volgen. Veelal beginnende met trosgierst. Ze zijn heel nieuwsgierig en pakken het vrij snel op. De vogels blijven tam omdat je ze toch iedere dag nog in de hand bijvoert. Na verloop van een tot twee weken zie je ze zaad eten en dan kunnen ze eventueel weer apart. Het beste voorbeeld is nog altijd van hun eigen soortgenoten. Succes bij dit leuke geburen.


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

manvan
Website Member
Posts :120

Website Member
2011-10-30 - 13:54:08 send message to manvan

dennis fr
bedankt voor deze informatie
ze zit nu nog op vier voedingen per dag
ik geef haar nutribird a 21
ik hoop dat dat goed is
mvg jan venema
















Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2011-10-30 - 14:19:04 send message to Dennis Fr.

zou nu terug gaan naar 3 voedingen en dan over een week 2 voedingen . want dat had ie nu moeten zitten . doordat je veel papa voert word de vogel gemakzuchtig en gaat ie ook niet proberen te eten.

Groeten Dennis


yaro
Website Member
Posts :177

Website Member
2011-10-30 - 15:14:44 send message to yaro

plukken is altijd vervelend ,maar ook de man kan de jongen opvoeden .
ik heb een koppel halsbanden waar de pop van plukt als ze 10 dagen zijn haal ik de pop weg en de man brengt de jongen keurig groot meeste jaren 4 stuks
dus ja kan het proberen om de jongen bij de man te zetten en de pop weg te halen .
als de jongen gaan bedelen zie je snel genoeg of de man ze voerd .
en anders toch de spuit, maar het is het proberen waard
mvg alber schuitemaker



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 135 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede