Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Kleurenleer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-22 - 19:08:34

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hoi dirken
inderdaad ik bekijk het met de ogen van een schilder. en wil graag meer begrijpen wat nu anders is in de veer wat met kleur te maken heeft. eumelanine is zwart onderzoeken hebben dit bewezen nog niet zolang geleden van de bourks ook .dit is wat er dus in de kern van de cel zit. mijn logica zeg wat anders over hoe blauw ontstaat bij een vogel als er nu gepredikt word.
schets van hoe ik het zie.
licht valt door de sponse zone resultaat een spectrum wat weer samensmelt en het licht terugkaatst op een zwarte ondergrond resuultaat weerkaatsing van al het licht de hoek bepaalt wat er van de tweede uiteenvaling van het uit tredende licht voor kleur laat zien violet of blauw dan kunnen we nog nadenken van is het violet het violet uit het licht of is dit een menging van de twee primiare kleuren rood en blauw .
tijdens de terug kaatsing vind het samen smelten van de 7 kleuren plaats naar wit dit maak het wat duidelijker
ps.
ik ga er altijd van uit dat alleen licht de drie primiare kleuren heeft in voltoon.

graag jullie reacties over mijn denk wijzen of ik het goed zie of niet. m.v.g eric


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-03-22 - 19:21:11

De primaire en secundaire kleuren (bijv. verf) worden zien er zo uit:



De rgb-primaire en secundaire kleuren (licht, beeldscherm) zien er zo uit:



eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-22 - 19:28:03

karel is het wit ,licht, in het midden van je voorbeeld nu een tertiére kleur of is het geen kleur?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-03-22 - 19:29:21

quote
licht valt door de sponse zone resultaat een spectrum wat weer samensmelt en het licht terugkaatst op een zwarte ondergrond resuultaat weerkaatsing van al het licht de hoek bepaalt wat er van de tweede uiteenvaling van het uit tredende licht voor kleur laat zien violet of blauw


Ik denk niet dat deze redenering juist is, Eric. Er is nmm geen weerkaatsing op de "zwarte ondergrond" maar juist absorbering van alle kleuren, waardoor het door de sponszone "gecreeerde" blauwe licht als enige zichtbaar is.
Dat verklaart immers ook waarom een veer bij ontbreken van melanine wit is; dan worden namelijk álle kleuren door de "kern" weerkaatst en zien we deze weerkaatsing (inclusief blauw uit de sponszone) in totaal als wit.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-22 - 19:32:40

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

er valt geen licht op een zwarte ondergrond maar,
rood
geel
oranje
groen
blauw
indigo
violet kaatst ieder arpart op de zwarte ondergrond ,eumelanine,
bij de weerkaatsing word het weer 1
de test is het zelfde als met wit papier alleen de uitkomst is anders


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-03-22 - 19:35:46

quote
karel is het wit ,licht, in het midden van je voorbeeld nu een tertiére kleur of is het geen kleur?



Vanuit een lichtperspectief is zwart het ontbreken van kleur en wit een combinatie van álle kleuren.

Merk overigens op dat de secundaire kleuren uit het licht-voorbeeld cyaan, megenta en geel zijn!
Dat zijn precies de drie filterkleuren die in de fotografie worden/werden gebruikt om kleuren te corrigeren.



Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-03-22 - 19:49:48

Lichtgolven hebben net als geluid een bepaalde frequentie. Wanneer wit licht op een blauwstructuurveer valt dan wordt dit gereflecteerd als wit. Een deel van het wit licht dringt door tot in de sponszone. Dit bestaat uit een netwerk van holle cylindertjes. In combinatie met eumelanine dat zich daar achter bevind gaan er bepaalde lichtgolven geabsorbeerd en/of weerkaatst worden. En nu komt het belangrijkste. Aangezien lichtgolven een frequentie hebben, hebben ze ook een fase. Dit is het op en neer gaan van een golf. Aan de oppervlakte van de veer gaan teruggekaatste golven uit de sponszone samenkomen met de teruggekaatste golven van de oppervlakte(interferentie). Bepaalde kleuren(lees frequenties) gaan elkaar ontmoeten in tegenfase en heffen mekaar op. Andere gaan in fase elkaar ontmoeten en versterken elkaar. Dit gebeurd met de golven uit het blauwgebied.
Hetzelfde principe gebeurd ook bij een basreflex in een luidspreker.

Groetjes
Peter


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-22 - 20:02:09

wat voor kleur heeft dan het weerkaatsing vlak ? fonje


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-03-22 - 20:05:56

Eric, je bedoeld de oppervlakte van de veer? Wit.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-22 - 20:11:35

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

de weerkaatsing vind toch in de kern van de cel plaats waar eumelanine zit .dat zit achter de sponsezone anders ook geen twee pieken in de toon


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2012-03-22 - 20:15:13

Er vind zowel weerkaatsing plaats aan de oppervlakte van de veer als in de sponszone. Het zijn de blauwe frequenties die met elkaar op een positieve wijze interfereren.


eric 008
Geroyeerd
Posts :932

Geroyeerd
2012-03-22 - 20:21:20

hmmm, ik moet nu eerst naar de vogels zo heb ik het nog niet bekeken peter moet ik even laten bezinken.
m.v.g eric ps. kom er zeker op terug.


DirkD
Website Member
Posts :408

Website Member
2012-03-22 - 21:18:10

Hallo eric:
Je zal toch even je borstels aan de kant moeten leggen en kleuren enkel zien als een weerkaatsing van licht op een oppervlak.
Kleur is het waarnemen van weerkaatste electro magnetische golven aanwezig in licht. De frequentie van deze golven bepaald de kleur. Deze golven gaan verder in een vacuum. Dus ook in een veer.
Wit is een weerkaatsing van alle kleuren , zwart is een absorptie van alle kleuren.
Licht moet eerst door de sponszone voor het de kern bereikt. In de sponszone wordt door de structuur van de veer enkel de golven weerkaatst die verantwoordelijk zijn voor het blauwe licht al de andere golven(kleuren) gaan door de sponszone en worden door de eumaline geabsorbeerd (worden dus niet weerkaatst) . Indien dan geen geel aanwezig is in de buitenste laag wordt enkel blauw zichtbaar. Indien dit blauw samenkomt met geel wordt het groen.
Tussen blauw en violet is er ook nog een tussenkleur indigo, deze vind ik bij bepaalde neophema’s terug maar ik ben dan ook kleurgestoord ( geslachtsgebonden recessief )
Mvg
Dirk


freddy321
Website Member
Posts :377

Website Member
2012-03-22 - 22:31:35

Dirk duidelijk verhaal,maar hoe zit het dan als er geen sponszone is en wel geel pistacina waarom zie je dan wel geel,tewijl het licht word geabosbeert in de kern


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-03-22 - 22:55:37

Het geel zie je direct doordat het licht weerkaatst op de (gele) pigmentkorrels. Dit deel van de licht dringt dus niet verder door in de veer.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 195 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede