Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Advies gevraagd,soort parkieten en herrie in voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Advies gevraagd,soort parkieten en herrie in voliere
Rimo73
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-04-05 - 07:16:08 send message to Rimo73

Hallo,

Zoals sommige van jullie misschien al weten ben ik bezig met het bouwen van mijn voliere.
De bedoeling is dat ik 2 vluchten naast elkaar wil maken met in iedere vlucht een koppel Pyrrhura's.
Nu sprak ik gisteren weer iemand en die vertelde mij dat ie zijn of haar Pyrrhura's heeft weggedan vanwege de herrie.
Ik kan het natuurlijk gaan proberen ,maar zou een enorm schuldgevoel hebben als ik ze na een aantal weken weg moet doen vanwege het lawaai dat ze maken.
De bedoeling is dat ik ook ga kweken,het blijkt dat ze tijdens de broedperiode nog meer herrie kunnen maken en wat als er straks ook nog eens jongen bij de koppels zitten??
Ik woon in een gewoon rijtjeshuis met aan alle kanten buren,dus iedereen zou dan kunnen meegenieten...van de herrie...

Een 2e optie is kiezen voor andere soorten parkieten,ik vind catharina parkieten ook leuke vogels,en dan zou ik gewoon 1 grote voliere kunnen houden van 160x400x190cm en daar een aantal koppels catharina parkieten kunnen houden en kweken,of is het zo dat meerdere catharina parkieten met jongen ook veel lawaai kunnen maken ondanks dat catharina parkieten rustige vogels zijn?

Ik zou graag een eerlijk advies en tips willen hebben van mensen die hier ervaring mee hebben.

Voorkomen is beter dan genezen en ik wil het beste voor de vogels,maar ook voor mezelf en de buren uiteraard.

Hartelijk dank alvast.

Richard


gboom
Website Member
Posts :67

Website Member
2012-04-05 - 07:51:56 send message to gboom

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

"Herrie" is een relatief begrip. Wat voor de een nog prima te doen is, is voor de ander al te veel. E.e.a. is ook sterk afhankelijk van de specifieke situatie thuis(zit je redelijk vrij met je tuin en kunnen de geluidsgolven makkelijk weg, of worden ze tig-keer weerkaatst).
Zelf heb ik in het verleden met 2 soorten pyrrhura's gekweekt (p.perlata en rodocephala) en ik heb ze uiteindelijk weg gedaan juist vanwege hun geluidsproduktie. Mijn (!!!) ervaring is dat het erg actieve vogels zijn die de omgeving erg goed in de gaten houden. Zo gauw ze iets zien/horen reageren ze erop. Wanneer ze jongen hebben is dat nog sterker.
Het geluid dat ze voortbrengen is qua volume niet eens zo heel sterk, maar het type geluid (schel en scherp) en het feit dat ze zo vaak "aansloegen" is de reden dat wij met de pyrrhura's gestopt zijn; ze waren gewoon te nadrukkelijk aanwezig. Ter vergelijk: we hebben nu grijze roodstaarten, rosé kaketoes en ducorps kaketoes in onze buitenvolieres en dat gaat prima.
Maar het blijft een hele persoonlijke keuze!!! Je vroeg om ervaringen, dus dit is de mijne. Het beste kun je eens bij kwekers gaan kijken en zelf gaan horen hoe het klinkt.
Succes met de keuze, want qua gedrag zijn pyrrhura's erg leuk en vermakelijk!
gr. Gerben


Rimo73
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-04-05 - 08:34:08 send message to Rimo73

Hallo Gerben,

Hartelijk dank voor je reactie en je "eigen" mening.
Het zijn zeer zeker hele leuke vogels,maar ik vind niet dat dit ten koste moet gaan van mijn omgeving.
Wel apart om te horen dat dat je nu grijze hebt en kaketoes en dat je de Pyrrhura's heb weggedaan vanwege het geluid,dat blijkt wel weer hoe vervelend het geluid van een Pyrrhura kan zijn.
Ik heb het zeker weleens van dichtbij meegemaakt,maar dat was van 1 koppel en het geluid was niet hard,maar soms best irritant.
Nu kan ik niet oordelen omdat ik het maar van 1 koppel heb gehoord,maar het blijkt dat meerdere mensen dit toegeven.
Het is en blijft een moeilijke keuze die ik goed moet overwegen.
Misschien moet ik maar gewoon accepteren dat ze een vervelend geluid maken en bekijken of ik dit wel wil in de buurt.

Groeten,
Richard


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2012-04-05 - 12:26:50 send message to arjandaf

Richard,


als ik al je stukken zo lees denk ik dat het voor jouw vooral zaak is eerst rustig je voliere af te maken qua bouw . en ondertussen rustig rond kijken en bij andere kwekers op bezoek gaan ,ben bang dat dit van de hak op de tak gespring enkel teleurstelling teweeg zal brengen

succes ,groeten : arjan


Rimo73
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-04-05 - 12:58:25 send message to Rimo73

Hallo Arjan,

Daar heb je helemaal gelijk in,ik ben inderdaad wat onzeker met bepaalde zaken.
Het probleem is dat ik met de bouw dan wel rekening wil gaan houden of het 1 voliere wordt of 2 vluchten en nog wat andere zaken waar ik rekening mee moet houden met de keuze van het soort vogels.

Groeten,
Richard


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2012-04-05 - 13:27:30 send message to Karel

Je zou inderdaad, zoals Arjan schrijft, wat kwekers moeten bezoeken om de vogels "in actie" te zien en te horen. Dan kun je een idee krijgen van het geluid dat ze produceren.
Toch is dat geen garantie omdat iedere individuele vogel anders is en het gedrag (en het geluid) tijdens de broedtijd anders kan zijn dan in de winter.

Je noemt Catherina's als alternatief, wat inderdaad een mogelijkhied is, maar kijk ook eens naar de Australische soorten. Met name de Psephotus-soorten hebben vaak ook levendig gedrag zonder de bijbehorende herrie.
Ik heb vroeger veel plezier gehad aan Veelkleuren, Blue Bonnetten en Roodruggen.
Vooral de Red vented blue bonnet is een sieraad in de voliere!

Succes gewenst.(en een beetje geluk natuurlijk)


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-04-05 - 14:41:13 send message to Max Weijers

Helemaal mee eens. Pyrrhura's kunnen zeker nog al wat geluid produceren. dit is toch bij elke vogel anders(zoals al gezegd door Karel) misschien is het dus een idee om andere soorten te houden.

Soorten waar ikzelf ervaring me heb die eigenlijk weinig tot geen herrie maken zijn de rosella's, veelkleuren en roodrugparkieten, deze soorten zingen nog meer dan dat ze herrie maken

Max


Max Weijers
Website Member
Posts :253

Website Member
2012-04-05 - 14:41:52 send message to Max Weijers

dit sluit trouwens niet uit dat er ook pyrrhura's zijn die geen herrie maken, mijn koppel steenparkieten maken namelijk totaal geen herrie.


pepingse dog
Website Member
Posts :2

Website Member
2012-04-05 - 16:21:58 send message to pepingse dog

Ben zelf kweker van catharina parkieten en kan je vertellen dat zo lang ze per koppel in een kooi zitten ze heel rustig zijn, alle jongen zitten buiten in een grote voliere en dan is het een ander verhaal voor het ogenblik zitten daar ongeveer 40 catharinas samen en ik kan je vertellen dat het lawaai dat ze maken heel luid is wel een geluk dat dit enkel is wanneer er iemand de voliere nadert


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2012-04-05 - 17:38:06 send message to Daniel

Zoals Hans al aangeeft kan je het beste zelf bij kwekers gaan kijken. Dan kan je zelf zien en horen of het geluid van pyrrhura's acceptabel is voor jou. Bij pyrrhuras varieert het nogal van soort tot soort maar ook van individu tot individu of ze veel lawaai maken.
Zo zul je bijvoorbeeld Pyrrhura roseifrons amper horen. Dit geldt voor meer soorten uit het picta-leucotis complex zoals griseipectus of emma. Dit zijn wel weer iets lastigere soorten om mee te beginnen dan frontalis, perlata, rupicola of molinea.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2012-04-05 - 17:58:10 send message to Rik

Eén nadeel als je bij de kweker gaat kijken.

Soms kweken ze ook aratinga's of bijvoorbeeld andere zuidamerikanen zoals caiques. Het geluid dat de pyrrhura's maken is dan eigenlijk niet meer in te schatten.

Gelukkig zijn er genoeg mooie vogels met een bescheiden geluid.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2012-04-05 - 20:25:12 send message to marti

Ik heb twee koppels goudkaparatinga's.. en verdomt sinds ik die heb hoor ik de pyrrhura's niet meer..laugh :D

Ik heb overigens vergelijkbare ervaringen als Daniel met picta's en leucotis soorten, ze hebben een scherper geluid dan bijvoorbeeld perlata en rhodocephala, maar je hoort ze minder vaak.


Rimo73
Website Member
Posts :131

Website Member
2012-04-05 - 21:04:07 send message to Rimo73

Hallo,

Iedereen hartelijk dank voor de reacties.
1 ding is me goed duidelijk geworden,de éne vogel is de andere niet,net als bij mensen,de 1 is rustig en de ander maakt herrie,dat wil dus niet zeggen dat alle mensen rustig zijn of dat alle mensen herrie maken.
Ik kan weleens bij een kweker gaan kijken,maar dat is denk ik ook niet echt een eerlijk beeld,een koppel wat daar rustig is hoeft bij mij misschien niet rustig te zijn of andersom.
Het ligt misschien ook aan de leeftijd,als ik nu een jonge man en vrouw neem,die kunnen dan meer aan mijn omgeving en geluiden wennen dan een ouder koppel of heb ik dat mis?
En zouden 2 koppels naast elkaar in 2 aparte vluchten een verschil maken als er alleen maar gaas tussen de vluchten zit?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 233 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede