Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > papegaaienziekte? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : papegaaienziekte?
wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2004-11-10 - 10:15:12 send message to wiechmann

wie heeft gisteren hart van nederland gezien over de kweker die vogels op een beurs gekocht had en zijn bestand nu een ziekte heeft ik heb het helaas niet gezien maar ik zou een zondag een ara in het noorden moeten halen is dat veilig of niet? en wie kan er meer over vertellen waar het precies over ging.


angelique
Website Member
Posts :124

Website Member
2004-11-10 - 10:25:40 send message to angelique

Hoi Wiechman,

De papegaaienziekte op een beurs oplopen is niets nieuws. Voor mij ook niet, want ik heb hierdoor ook een keer de papegaaienziekte opgelopen. Niet alleen mijn vogels waren besmet, maar ikzelf ook.
Ik heb nu 2 keer deze ziekte meegemaakt, en het is verschrikkelijk om mee te maken. Ik houd verschrikkelijk veel van mijn vogels, maar je kan helemaal niets doen voor ze. Er zullen er veel sterven, ookal ben je er op tijd bij.
Daarom is quarantaine ook zo belangrijk.
Daar ben ik nu heel strikt in, ze gaan minimaal 6 weken in quarantaine, en dan in een kooi in het binnenhok. Zo kunnen ze wennen aan de nieuwe omgeving.
Maar om even op het punt zelf uit te komen...
Heel veel vogels op een beurs zijn besmet. En het nadeel is dat je het niet kan zien. Je merkt het na ong 2 weken bij je andere vogels. Zij krijgen de ziekteverschijnselen en overlijden, maar de nieuwe hoeft nog niet eens ergens last van te hebben.
De ziekte gaat ontzettend snel. Hier een voorbeeld:
Deze foto is smorgens genomen:
[img]http://www.valkparkiet.org/forumupload/valkje2-27704.JPG[/img]
En deze foto een paar uur later:
[img]http://www.valkparkiet.org/forumupload/valkje1-28704.JPG[/img]

Deze valk heeft het gelukkig wel overleefd, maar vele anderen niet.
Iedereen, laat dit een leer zijn voor jullie allemaal. Leer van mijn fouten, want het maakt je droom kapot.

groetjes Angelique


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-11-10 - 12:55:22 send message to parkietenpeter

Beste Wiechman,

1 - Laat je vogel dezelfde dag of de dag erna door je eigen vogelarts controleren op de meest voorkomende ziekten.

2- Spreek ook met de verkoper af dat de vogel 'gezond'-verklaard moet worden om de koop te sluiten.(Wees niet tevreden met een gezondheidsverklaring van enkele maanden geleden)

3- Spreek duidelijk af wie het gezondheidsonderzoek betaalt. Praat neit over gezond-'maken' als er een ziekte geconstateerd wordt maar spreek duidelijk af, als de vogel ziek is koop ik hem niet!

4- Last but not least!!! Quarantaine !!!

Veel plezier met je nieuwe ara, laat maar ens en foto zien. Zijn we altijd voor.

Succes
wink ;) Peter


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2004-11-10 - 13:30:58 send message to wiechmann

wat jij zeg peter doe ik altijd .het ging er mij over waar her precies over ging bij hart van nederland en wat voor soort beurs de vogels gekocht zijn was dat bij een tentoonsteling of op een markt.en wat voor ziekte het is bij de kweker .

ps.
ik leef erg mee met de kweker .


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-10 - 15:54:07 send message to Hawkeye_NL

Ik heb het niet gezien maar had al wel een dergelijk verhaal opgevangen. Zelf ben ik van mening dat je als koper zelf de verantwoordelijkheid hebt over de vogels die je al bezit. Dat betekend dus dat je ook niet zomaar andere vogel moet bijplaatsen als je vogels koopt op risico plaatsen. Zoals Peter al schreef is een goede Quarantaine de eerste stap van bijplaatsing. Daarbij hoort dus ook een onderzoek van een vogelarts.

Dit was dus ook een blunder van de koper en niet alleen van de verkoper.

Erwin



parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-11-10 - 19:47:43 send message to parkietenpeter

Heb ik verder ook niet gezien. Dus het precieze waar en hoe?, sorry.

Maar zo te horen houd je je verstand er wel bij.

Succes
wink ;)Peter


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2004-11-10 - 20:01:21 send message to wiechmann

aan de reactie's te zien zijn er helaas wienig mensen die het gezien hebben. helaas


leekgloster
Website Member
Posts :249

Website Member
2004-11-10 - 22:46:01 send message to leekgloster

Het is geconstateerd in Musselkanaal bij een kweker.
Hij had een vogel welke besmet was gekocht op een markt(volgens horen en zeggen in Meppel).
Deze had gelukkig nog geen vogels ingebracht op de tt.
Verder is er hier in het noorden geen grote ongerustheid ontstaan en gaan de tt's dan allemaal ook gewoon door.

Marcel


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2004-11-10 - 23:08:37 send message to thuis

Ook ik heb even het laatste stukje gezien en gehoord maar kan je inhoudelijk geen antwoord geven. Waarom kijk je niet even op www.sbs6.nl, daar krijg je ook een historie van onderwerpen en als dat niet voldoende info geeft waarom vraag je dan niet via de mail of ze de dit stukje willen toelichten of wellicht de tekst kunnen mailen. Succes


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2004-11-11 - 08:52:56 send message to wiechmann

bedankt iedereen voor de reactie's


reijnenfr
Website Member
Posts :40

Website Member
2004-11-11 - 20:56:54 send message to reijnenfr

ik heb het stukje wel gezien op t.v
en mijn mening is dat mensen die zieke vogels onbewust of bewust verkopen de hobby van veel liefhebbers kapot maken
ik weet zeker dat er mensen bij zijn die weten dat hun dure vogels wat mankeren ze snel te koop aanbieden en het klopt je moet ze 6 weken of langer apart zetten [quarantaine]maar vaak is het uit goed vertrouwen dat je denkt dit overkomt mij niet de verkoper is vriendelijk en dus wel te vertrouwen maar achter af blijkt dit dus niet te zijn
misschien zijn wij vogelliefhebbers te naief en denken dit overkomt mij niet maar de praktijk wijs het tegendeel uit
en nu kunnen we wel weer een discussie aanhalen over wie er nu schuld is de verkoper of koper
als ik die man op tv zag de eigenaar van de vogels kreeg ik een brok in de keel je zou je collectie van je papagaaien en parkieten maar eens moeten laten inslapen door een verkoper van een zieke vogel bewust of onbewust
ik vind dat wij als liefhebbers nooit en te nimmer zieke of besmette vogels mogen aanbieden
het leed wat je andere aandoet is met geen geld goed te maken en al de andere middelen met gezondsheids verklaringen en dergelijke dat moet toch eigenlijk niet nodig zijn en wat voor een garantie geeft een gezondsheid verklaring?
als heel je collectie naar de verdommenis is
het zal wel altijd een heet hangijzer blijven de verhalen in dit forum van mensen die pech hebben met aankoop van papagaaien \parkieten
sommige hebben een heel harde mening dat de schuld ook bij de koper ligt maar ja het zal je maar eens overkomen al je vrolijke vogels laten inslapen een nachtmerrie voor iedere liefhebber
ik in ieder geval gun het helemaal niemand
al dan niet wel of geen eigenschuld
en ik weet dat 99 procent van de liefhebbers niet in hun hoofd halen om zieke vogels te verkopen en laten we hopen dat die 1 procent van de a-sociale verkopers ooit hun ogen open gaan en stoppen met deze onmenselijke handel
groeten frans


duif5
Oud Lid
Posts :127

Oud Lid
2004-11-11 - 22:28:40 send message to duif5

quote

en laten we hopen dat die 1 procent van de a-sociale verkopers ooit hun ogen open gaan en stoppen met deze onmenselijke handel
Ben ik het helemaal mee eens! Doet me trouwens aan iemand denken...angry


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-12 - 11:04:31 send message to Hawkeye_NL

Ik heb die "harde uitspraak" gedaan maar niet om de koper de schuld in de schoenen te schuiven of om hem uit te lachen! sad :( Ik wil alleen maar aangeven dat wij als liefhebbers een keer moeten leren van de fouten van anderen. Dit is natuurlijk niet de eerste en zal waarschijnlijk ook niet de laatste zijn die in een dergelijk probleem valt. Er wordt dan elke keer zwaar afgegeven op de verkoper in zinnen als "de oplichter wist ervan", "A-sociale oplichter" en nog veel meer. Soms blijkt die a-sociaal een heel sociaal persoon te zijn die echt nergens van af wist. LET OP! Ik heb het dus niet over dit incident omdat ik dit niet heb gezien. Maar ik spreek mijn algemene mening uit over het onderwerp op zich. En dan moet ik gewoon eerlijk zijn en blijf ik erbij dat wij als kopers ook net zo verantwoordelijk zijn als een verkoper. Juist als je dus al vogels hebt weet je dat een nieuwe vogel een groot risico kan zijn dus hoor je eigenlijk zelf voorzorgsmaatregelen te treffen.

Erwin


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-11-12 - 16:51:42 send message to goffini

Klopt Erwin,
Het is dus mogelijk dat vogels al jaren in een bestand zitten en zich gezond gedragen zonder zelf ziek te zijn, maar wel drager zijn van éen of ander virus. De verkoper heeft dan ook geen reden om aan te nemen dat zijn vogels ziek zijn. De koper daarentegen moet wel de vogel laten controleren omdat de ziekte zich in zijn bestand wel eens zou kunnen openbaren.
Heb het gelukkig nog niet meegemaakt.


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2004-11-22 - 08:13:42 send message to Ramon

Voor mij geldt al jaren: KOOP NOOIT OP EEN VOGELMARKT. Als je toch vogels ziet staan waar je in geinteressseert bent, makkt dan een afspraak met de eigenaar om evt. deze thuis te bezoeken. Als je bij iemand in de hokken bent, hebt je A een betere indruk van de kwaliteit zijn vogels en B de verkoper is niet meer anoniem. Maakt hem hierdoor kwetsbaarder.


johan t w
Oud Lid
Posts :36

Oud Lid
2004-11-22 - 09:05:27 send message to johan t w

Daarom is het maken van goede afspraken o zo belangrijk wie de kosten opzich neemt om een parkiet/papegaai en kaketoe's te laat testen en hoelang een vogel in carantaine moet blijven .
Laat je parkiet/papegaai en kaketoe's testen en met 1 test ben je er niet dat zal 2x gebeuren en dat zal een goede vogelarts ook zeggen.
En nu zullen er mensen zijn die zeggen een parkiet van 4 a 5 euro laten testen die is gek dan kost z'n vogel meer dan waar ik hem voor gekocht heb nee een bestand die je moet laten inslapen dat is fijn.
Hier zijn de verkoper en de koper zelf schuld met een nadeel dat de koper helaas met de brokken zit.
We hebben het al eens vaker over een persoon gehad hier en toch gaan de ogen van ons liefhebbers van vogels niet open.
Ik weet ook wel dat z'n test duur is maar mensen wees verstandig doe het je kunt beter voorkomen dan genezen.
En op een vogelmarkt niet kopen is onzin zolang je maar afspraken maakt betreft het testen carantaine en wie wat voor zijn rekening neemt en ga niet over 1 nacht ijs overleg met de particuliere verkoper of handelaar dat hij die desbetreffende vogel appart zit en weer meeneemt en die vogel laat testen.
Spreek dan wel af bij welke vogelarts die word getest waar en wanneer dus de dag de tijd en de datumen dat de arts beide partijen op de hoogte steld van de uitkomst en daar kan een aantal weken overheen gaan.
En dan zal z'n vogel toch ongeveer een 6 maanden in carantaine moeten vertoeven alvoren men de vogel plaatst waar wij hem/haar willen hebben en dat is ook een punt het wachten want de kweek staat voor de deur en zetten we de pas gekochte vogel niet direkt bij de pop of man ja dan moet er weer een jaar gewacht worden en dat kost nog meer want dan ben je 2 jaar kwijt voordat je er iets van de vogel weer ziet.
Ik hoop dat ik hier een goede bijdrage aangeleverd heb en dat nu wel de ogen eens open gaan bij ons vogelliefhebbers zoniet ja jammer dan

gr happy :) Johan



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 190 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede