Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Beginnen met kweek Grijze roodstaart Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



pielie
Website Member
Posts :10

Website Member
2014-01-06 - 20:59:53 send message to pielie

@duune74

Arjan... Ik herken het helemaal wat je zegt, maar daar was je waarschijnlijk wel al achter...

Wat betreft de pellets.. en voer dat is me allemaal wel duidelijk, heb hier een "huiskamer" papegaai zitten die alle aandacht maar zeker de beste voeding krijgt die ze verdient. en Daarbij dus pellets, groente, fruit, zadenmix (met mate), noten, en af en toe wat palmnoten of olie. Extra calcium niet meer sinds de pellets helemaal goed gaan.

Testen op ziektes is voor mij een must, op het begin zal ik willen starten met 1 koppel, maar mijn "huiskamer" papegaai is mijn maatje en mijn grootste vriend en ga die echt niet verliezen aan een onoverwinnelijke ziekte die door een simpele test te voorkomen is.

Je voliere ga ik zeker even bekijken en PB krijg je ook nog even.

Groet Davy


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2014-01-06 - 21:34:22 send message to jaap van de pol

Hallo,

Ikzelf ben geen voorstander om een grijze roodstaart helemaal op pallets te zetten. Pielie heeft dan nog een beter idee om een aantal dagen per week toch zaad te geven. Grijzen zijn echte zaadeters zoals de meeste afrikanen. Alleen pallets is te eentonig voor de maag. De maag moet werken door verschillende zaden van verschillende groottes te verwerken. Om dit te stimuleren kun je weer maagkiezel geven.

Wat voedingsstoffen betreft kun je bijna aan alles voldoen met voldoende variatie. Hier krijgen de vogels fruit, groente, kiemzaad, kalk, notenmix, extra walnoten en noten in de winter en natuurlijk een goede zaadmengeling. Eivoer maak ik tegenwoordig zelf door gekookte eieren met panneermeel te mengen. Hier gaat dan weer kalk doorheen en geraspte wortel met paprika. Dit wordt goed opgenomen. Maagkiezel en grit is er altijd.

Misschien hebben andere kwekers nog meningen over pallets. Naar mijn mening is alleen pallets te eentonig voor grijze roodstaarten.

Groet,
Jaap


pielie
Website Member
Posts :10

Website Member
2014-01-06 - 22:28:56 send message to pielie

Jaap,

Mijn huiskamer grijze krijgt als hoofdvoeding dagelijks:

50% Pellets
30% Zaden mix
20% Groenten, fruit, Eivoer (Kant en Klaar)

In middag en avond een 2 a 3 tal grote noten bv walnoten.

1 a 2x maak kook ik zelf 1 ei hard en maak hier zelf vers eivoer van met een beetje paneermeel.
de TIP met wortel etc.. is een GOEDE.. BEDANKT!

Daarnaast, nog wat lekkere voedzame dingen, zoals palmolie en noten. Ook de fruitcupjes van Zoofaria vind ze fantastisch, en gaan beter dan gewoon vers fruit, en zijn "bijna" net zo voedzaam.

Verder bak ik 1x per maand een zogeheten papegaaienbrood, als zaden vervanger, deze bevat de zaden die ik normaal dagelijks geef, alleen dan in een brood achtige vorm, en ze zijn er gek op.

Ook het eten op de pellets na geef ik niet altijd in de bakjes, maar probeer haar ernaar te laten zoeken dit om ze bezig te houden....

Naast de voeding geef ik eigenlijk geen calcium meer omdat dit voldoende in de pellets zit. Ook grit schijnt dan niet meer nodig te zijn, maar ook daar zijn de meningen weer over verdeeld.

Verder eet onze huiskamer papegaai wel eens mee van de tafel op de gezonde manier dan wel, dus zonder kruiden etc.. en dus apart gekookte groente...

Groet, davy


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2014-01-07 - 19:23:25 send message to henkdelaat

Fruitkuipjes ingrediënten:

R.O. Water, suiker, fructose, zeewier extract, Aminozuren, citroenzuur, fruit sap, natriumcitraat, natuurlijke smaak.

Even Google
www.gezondheidenco.nl/fructose-gevaarlijke-dikmaker

Henk.




pielie
Website Member
Posts :10

Website Member
2014-01-07 - 23:33:41 send message to pielie

Henk,

Klopt wat je zegt, maar er staat ook niet dat fructose slecht is wink ;) Er staat alleen dat "TE VEEL" fructose slecht is, biologisch kan ik dit wel uitleggen, maar is wat lang om dit hier te doen.
Fructose is juiste woord voor fruitsuiker. Dus als je fruit geeft, geef je uiteindelijk ook fructose, alleen een ongecontroleerde hoeveelheid.

En alles waar "te" voor staat is niet goed...
Zaden mix is theoretisch ook een dik maker, althans de zonnebloem pitten die erin zitten... Die ga ik er ook niet uit vissen...

Ze krijgt er ook niet elke dag 1, maar een x of 2 per week..

Uiteindelijk ben ik persoonlijk van gedachte dat niks perfect gaat zijn, maar dat je een balans moet vinden, tussen het beste voor je vogel willen en datgene dat ook af toe wel eens lekker mag zijn.

Wij eten ook wel eens dingen die niet geheel gezond zijn maar wel lekker wink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-01-08 - 14:16:29 send message to Karel

Let er svp op, dat wat slecht of goed is voor mensen niet hoeft te betekenen dat dit slecht of goed zou zijn voor vogels en omgekeerd.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2014-01-08 - 20:16:21 send message to henkdelaat

@pielie,

lees eens even de ingredienten van je fruitcupjes,daar staat niet alleen dat er frutose inzit,maar ook dat er extra suiker in zit en zoals je weet is suiker zééér slecht is voor vogels.

@pielie:
Zaden mix is theoretisch ook een dik maker, althans de zonnebloem pitten die erin zitten.

En wat denk je dat als je dagelijks 2 á 3 walnoten geeft dat noten geen dik makers zijn??

Ik denk pielie dat het verstandig is als je eens bij enkele kwekers gaat kijken hoe zij het doen met de voeding en huisvesting voordat je aan grijze begint want het zijn nu niet de makkelijkste vogels om mee te beginnen.


Klopt 100% wat karel zegt.

Henk.




Erik D.
Website Member
Posts :185

Website Member
2014-01-09 - 17:16:50 send message to Erik D.

goedenavond pielie ik zelf heb voor het moment 2 koppels grijze zitten ze krijgen bij mij een mix van 4 verschillende soorten papegaaien voer en daarbij meng ik op 16 kg voer nog eens 1 kilo gedroogd fruit bij regelmaat geef ik calcium bij in het water daar een grijze dit wel nodig heeft daarbij krijgen ze bij mij nog eens eivoer voor wildzang met spirilina en afwisselend knoflookpoeder in het water ongeveer 1 maal in de maand daarbij vers fruit en verse groente wilgentakken en okkernoten met mate en ook nog eens per dag 1 a 2 palmnoten dus pielie is een hele boterham maar mijn vogels zijn wel kerngezond kijk maar eens op mijn voliere en indien laat even een reactie na mvg erik d ps nu van andere kun je veel leren zo zijn we met zen allen begonnen


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2014-01-09 - 20:15:00 send message to jaap van de pol

Hoi Erik,

Ik denk dat je het goed doet. De voeding die je opnoemt is gevarieerd en veelzijdig, net wat papegaaien nodig hebben. Vooral kalk is belangrijk bij grijzen, bij alle afrikaantjes eigenlijk.

Wel zag ik op je voliere dat de panelen tussen de kooien open zijn dus dat ze elkaar kunnen zien. Zelf heb ik tussen de koppels in dichte panelen zodat ze geen afleiding hebben aan elkaar.

Ervaring leert dat contact tussen de koppels averechts werkt als je wil kweken. Niet altijd natuurlijk, dat hangt een beetje van de vogels af.

Groet,
Jaap


pielie
Website Member
Posts :10

Website Member
2014-01-09 - 21:27:56 send message to pielie

@henk

Ik begrijp dat nuances uit tekst erg lastig zijn, maar wat ik altijd erg typerend vind op forums is dat mensen zo selectief lezen...
Waar staat er dat ik mijn grijze 1 a 2 walnoten voer?? precies nergens... er staat bv, wat betekent bijvoorbeeld... er zijn 1001 verschillende soorten noten...

Ingredienten lezen.... tja ook dat heb ik gedaan, echter heb je ook het soortelijk gewicht van suiker uitgemeten? hoeveel suiker zit erin? de naam suiker zegt namelijk helemaal niks, het gaat om het type suiker, en dan nog gaat het om de hoeveelheid... Wat denk je dat er gebeurt als je jouw vogels op een volledig "suiker" vrij dieet zet? precies binnen 24 uur dood... die hebben ze gewoon heel hard nodig voor hun energie behoeftes..
Het woord suiker is een verzameling van: Fructose, sucrose, glucose etc...

Om precies gebeurt er met "suiker" het volgende:
100 Calorieen sucrose "jouw zogenoemde suiker"

bestaat B.V. uit 50% uit Glucose en 50% uit fructose dus beide 50 calorieen.
Van de glucose gaat er 80% dus 40 calorieen direct naar het lichaam als DIRECTE energie en 20%/ 12 calorieen naar de lever voor uitscheiding.
Van de fructose 50 calorieen gaat de volle 100% procent naar de lever voor uitscheiding.

Het gaat hier om een aanname van een gemiddelde "tafelsuiker", met het metabolisme van een MENS. Het metabolisme van een papegaai werkt vele male sneller maar ook vele malen efficienter! en daardoor word er optimaler gebruikt gemaakt van de glucose.
Tevens zorgt de glucose voor de aanmaak voor insuline welke ervoor zorgt dat de suiker spiegels in het bloed geregeld blijven.

Fructose word dus 100% uitgescheiden en geeft dus eigenlijk geen energie. Ik voel dus al een opmerking aankomen. Dus eigenlijk heeft het dus geen zin?
Nee, dat heeft het wel, een bijverschijnsel van fructose is dat het een glucose remming met zich meebrengt, eigenlijk zorgt fructose voor een verzadigd gevoel waardoor er geen extra glucose en andere stoffen meer worden opgenomen, en een lichaam dus geen overconcentraties aan glucose binnen krijgt en daardoor dus ook gelijk de insuline productie optimaliseert en resulteert in een betere bloedsuikerspiegel.

Dus je stelling dat suiker ZEEER Slecht is voor vogel vind VEEL te kort door de bocht, zeker als je niet weet over welke concentraties je praat, en nog veel belangrijker over welk type suiker praten we.
Ik begrijp wel dat het een waarschuwing is, alleen het is wat kort geformuleerd.

@Erid d.

Mijn vogel nu. krijgt ook zaden mix met 3 verschillende merken en pellets 2 verschillende merken afgewisseld.
Persoonlijk vind ik 1 maal per maand fruit wat weinig, maar als daar redenen voor zijn, en zoals je aangeeft er zit fruit tussen de zaden kan dat voldoende zijn.
Calcium geef ik niet meer in het water gezien het al extra in de pellets zitten.. een overdosering aan calcium is nou ook niet bepaald gezond...

Wilgentakken heeft ze hier ook altijd om aan te knagen.

Okkernoten heb ik nog nooit gehad, ik zal ze eens proberen, ken ze verder niet, een tip misschien waar ik die kan verkrijgen?


@alle anderen...
Ik ben hier om te leren, zeker niet om de beterweter uit te hangen, maar soms worden dingen te selectief eruit gehaald, en voel ik me toch genoodzaakt om mezelf enigszins te verdedigen.
Uiteindelijk probeer ook ik het beste met mijn, nu nog enige papegaai voor te hebben.






Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-01-10 - 00:39:50 send message to Karel

Jezelf verdedigen mag, maar is niet altijd nodig. Men bedoelt het niet kwaad of aanvallend. Soms kun je beter even tot 10 tellen voordat je begint te typen.
Een reactie als hieronder is dan ook tamelijk generaliserend en komt niet erg vriendelijk over.


quote

Ik begrijp dat nuances uit tekst erg lastig zijn, maar wat ik altijd erg typerend vind op forums is dat mensen zo selectief lezen...


Bedenk dat men je hier alleen maar probeert te helpen en bereid is deze moeite voor je te nemen!

Verder weer on-topic svp....


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2014-01-10 - 07:22:33 send message to Vogelen

4 verschillende merken zadenmix? Dan hebben onze vogels het wel heel slecht.. Ik voer maar 1 soort zadenmix..


Erik D.
Website Member
Posts :185

Website Member
2014-01-10 - 18:29:07 send message to Erik D.

vogele waarom zouden jou vogels het slechter hebben dan bij de rest ik heb nu het toeval dat mijn zaadhandelaar 4 verschillende soorten aanbied en daar neem ik dan van ieder 4 kg van en laat deze mengen daarbij doe ik nog gedroogde vruchten en extra gedroogde appel schijven bij en naar pielie toe calcieum in het water is wel een stuk beter nu ik ben niet zo voor pellets daar de vogels geen bezigheid hebben met het pellen van het zaad en okkernoten kun je wel overal krijgen heb hier bepaalde mensen die in hun tuin een notenboom hebben staan en daar krijg ik deze van ik doe deze gewoon in 2 en geef ze dan ze zijn er verzot op mvg erik d


dirkp106
Website Member
Posts :84

Website Member
2014-01-10 - 19:47:44 send message to dirkp106

Wat zijn jullie ervaringen of gedachten van afmeting van de volieres?
Ik heb zelf 1 koppel zitten. Heb deze overgenomen van een kennis en zijn bewezen bij hem. Ik geef de zelfde voeding als hij gaf .
Toen ze pas hier waren hebben ze een nestje gehad maar onbevrucht. Vorig jaar hebben ze niks gelegd.
Nu bij hem zaten ze in volieres van 1 op 2 m buiten en nachthok van 1 op 1 m.
Ik heb ze in een voliere van 3 op 4 m buiten en nachthok van 1 op 2 m. Sommige mensen hebben me al gezegd als je ze zo groot laat zitten zullen ze nooit kweken. Ik zou denken hoe groter hoe beter.


Erik D.
Website Member
Posts :185

Website Member
2014-01-11 - 09:52:31 send message to Erik D.

beste mijn ding is hoe groter hoe beter in de wilde natuur zitten ze toch ook niet in kooitjes en daar kweken ze ook het is niet dat ze bij de ander hebben gekweekt dat dit bij jou ook zal lukken ze moeten ook weer wennen aan de nieuwe omgeving en aan jou dus laat ze even de tijd en het zal wel lukken




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 101 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede