Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Huis-schildraaf? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Huis-schildraaf?
O. Dijkstra
Website Member
Posts :3

Website Member
2014-12-17 - 14:49:19 send message to O. Dijkstra

Hallo vogelliefhebbers,

Ik heb zelf geen tot weinig kennis (nog) van vogels houden of kweken. Ik ben echter gefascineerd geraakt met de slimheid van kraaien en raven en het lijkt dat schildraven een rustigere soort zijn en zelfs als hond met vleugels kunnen worden beschouwd.
Ik ben zeker bereid om meer te leren en vroeg me daarom af of mensen hier ervaring hebben met deze vogelsoort. Het gaat me dus niet zozeer om het hebben van een hokje met vogels, maar meer om een vogel met persoonlijkheid die ook wat aandacht nodig heeft. Is dit een slim idee als iemand met weinig kennis of is de kans groot dat het niks zal worden? razz :p

Groetjes,

-Oscar


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2014-12-17 - 18:47:57 send message to medaar

schild en vriend raaf ???


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2014-12-17 - 20:16:22 send message to gerrit1950

Medaar, ik vrees dat de Nederlanders jouw bijdrage niet zullen begrijpen.

even uitleg: de guldensporenslag van 1302 te Kortrijk (Frans proleratiaat tegen Vlaamse steden en boeren) werd voorafgegaan door de Brugse metten waarbij Fransen 's nachts vermoord werden. Zij dienden "schild en vriend " foutloos na te zeggen. Fransen slagen er niet in de "sch " te zeggen en werden dus "opgeruimd"(ze zeggen sk)

Wat de schildraaf betreft. Ik ken die niet maar vrees dat zo'n vogel een trapje te hoog gegrepen is voor een starter.


O. Dijkstra
Website Member
Posts :3

Website Member
2014-12-17 - 23:55:39 send message to O. Dijkstra

Ah thanks for the uitleg Gerrit.
Ik begrijp dat 't misschien hoog gegrepen is maar ik weet wel dat ik geen-weinig behoefte heb aan een kooitje met een vogeltje die 'alleen' maar zit, eet en fluit. razz :p


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-12-18 - 13:09:11 send message to Karel

Maak je geen zorgen Gerrit. Ook in Nederland leren we al vroeg van de Gulden sporenslag, dus we kunnen Medaar wel volgen wat dat betreft. Voor de Belgen wellicht aardig om te weten dat in de tweede wereldoorlog er werd "getest" op Nederlanderschap door onbekenden de plaatsnaam "Scheveningen" te laten uitspreken.

Maar nu weer on-topic:

Schildraven zijn niet rustiger of wilder dan andere kraaien of ravensoorten. Ik heb diverse soorten gehouden en gekweekt. Tamme en rustige kraaien en raven zijn helaas vrijwel altijd vogels die op jonge leeftijd uit het nest zijn genomen en verder met de hand zijn opgevoed. Ze herkennen zichzelf daardoor niet in soortgenoten en hechten zich onnatuurlijk aan de mens.
In de praktijk betekent dit helaas dat de nieuwe eigenaar, zonder te beseffen dat kraaien en raven tamelijk oud kunnen worden, een tijdje veel plezier heeft aan en met de vogel, maar dat de vogel na korte tijd zit weg te kwijnen in zijn kooi, zonder de mogelijkheid te krijgen een zo normaal mogelijk ravenleven te leiden.

Als je een dier zoekt dat zich als een hond gedraagt, kun je het best een hond nemen.


O. Dijkstra
Website Member
Posts :3

Website Member
2014-12-18 - 13:41:46 send message to O. Dijkstra

Ik heb hier nooit les over gehad volgens mij razz :p

Maar dit betekent dus dat alle 'pet raven / crow / pied crow' dingen die ik langs heb zien komen onnatuurlijk zijn en misschien onbedoelde dierenmishandeling?


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-12-18 - 14:37:54 send message to Karel

Als er "pet" bij staat, kun je daar wel vanuit gaan. Gelukkig worden er nog veel raven en kraaien gekweekt die gewoon door de ouders zijn grootgebracht. Die kun je prima houden met een soortgenoot samen. Vergeet niet dat het hier om actieve en intelligente vogels gaat die constant behoefte hebben aan beweging en gezelschap, en nmm dat laatste dan liefst van een soortgenoot van het andere geslacht.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2014-12-18 - 16:04:22 send message to rupicola

Daarnaast kent deze categorie vogels qua ontwikkelingsniveau nogal wat overeenkomsten met bijvoorbeeld papegaaiachtigen, reden waarom dergelijke vogels ook een verhoogde behoefte hebben aan allerlei vormen van verrijking (afleiding-tijdverdrijf) om ongewenst afwijkend gedrag en voornoemde problemen te voorkomen.

Mijn ervaring is bovendien ook dat vrijwel alle soorten corvidae ruim gehuisvest dienen te worden.
Niet alleen in verband met bovenstaande, maar ook om ze echt netjes in de bevedering en conditie te houden.

#



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 223 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede