Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Site nieuws > verkoop van eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-04-14 - 02:25:16 send message to Karel

Stand tot nu toe:

5-3 vóór verbieden van eierverkoop op VA.

Dat zijn 8 stemmen van leden en dat is niet veel. Laat je horen svp!


Gust1
Website Member
Posts :24

Website Member
2015-04-14 - 13:59:12 send message to Gust1

Ik heb vogels als HOBBY en het mooie er aan is het zien opgroeien van de zelf gekweekte jongen.

En als je eieren verkoopt zijn deze dan bevrucht of onbevrucht en daar begint het.
Vogels zijn geen legkippen


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-04-14 - 16:36:36 send message to henkdelaat

@ Karel 5-3 vóór verbieden van eierverkoop op VA.

Karel ik ben ook geen voorstander dat eieren verkocht worden,maar het kan ooit voorkomen dat iemand door omstandigheden een oplossing moet zoeken en als dit een redmiddel is heb ik er geen problemen mee.

Niet iedereen heeft pleegouders om ze onder te leggen.

Ik ben reuze benieuwd naar de tegenstanders van eieren verkoop wat die zelf voor vogels hebben zitten??

Henk.




molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2015-04-14 - 18:39:46 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



Ik denk dat vele problemen met kapotte eieren,en het niet voeren en plukken van jongen voor een grootdeel met te kleine en verkeerde huisvesting te maken heeft.

Vaak lees je wel over de eventuele kweekproblemen,maar lees je weinig over de huisvesting,voeding en broedblokken.





Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-04-14 - 19:49:46 send message to Karel

quote
Karel ik ben ook geen voorstander dat eieren verkocht worden, maar het kan ooit voorkomen dat iemand door omstandigheden een oplossing moet zoeken en als dit een redmiddel is heb ik er geen problemen mee.



Dat is duidelijk, maar we gaan niet steeds discussies aan met individuele adverteerders. Het is nu tijd om te beslissen. Dus wel of niet toestaan, Henk? Meer keuzes zijn er niet. happy :)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2015-04-14 - 21:08:59 send message to Daniel

En Henk er zijn meer opties dan verkopen. De hulp inschakelen van een bevriende kweker (al dan niet met een broedmachine) heeft al een veel minder commercieel karakter dan verkoop.


Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2015-04-14 - 21:27:51 send message to Fredje15

Hallo, hetgeen wat gebeurd is dat kwekers van dure vogels de eitjes van deze vogels uit laten broeden door bijvoorbeeld halsbandparkieten.
En dan de eitjes van de halsbanden aanbieden om uit te broeden in een broedmachine.
Alléén om zoveel mogelijk dure vogels te kweken ,en voor veel geld te verkopen.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2015-04-14 - 21:31:49 send message to henkdelaat

@ Karel,
Het is nu tijd om te beslissen.
Dus wel of niet toestaan Henk?.
Meer keuzes zijn er niet.

Karel, volgens mij is de keuze aan jullie wat je wel of niet toestaat,en ik zal deze keuze ook respecteren.

@ Daniel,
En Henk er zijn meer opties dan verkopen.
De hulp inschakelen van een bevriende kweker (al dan niet met een broedmachine) heeft al een veel minder commercieel karakter dan verkoop.

Daniel ik ben ook geen voorstander dat eieren verkocht worden,maar het kan ooit voorkomen dat iemand door omstandigheden een oplossing moet zoeken en als dit een redmiddel is heb ik er geen problemen mee.

Ik heb zelf nog nooit een ei verkocht en zal dit ook nooit doen maar heb wel de mogelijkheid om ze zelf uit te broeden indien dit nodig mocht zijn.

Henk.


pietsus
Website Member
Posts :198

Website Member
2015-04-14 - 22:20:07 send message to pietsus

Prima, ik verkoop eieren!
De volgende vraag zal zijn: ik wil uw eieren uitbroeden voor zoveel...
Laat je dit dan ook toe, want je kan het ene niet vermijden met het andere.
Geen probleem mee he, maar die vraag zal er ook komen.

Mvg Pieter


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2015-04-19 - 21:33:22 send message to agabird

Van de week iemand gehad die een advertentie plaatst en daarin eieren te koop vraagt. Ik moet zeggen dat ik daar erg veel moeite mee heb. Het gaat dan wel heel erg richting omzeilen van bestaande regels.

Als een stel geen jongen groot brengt, en standaard de jonge laat doodgaan direct na het uitkomen, dan kan ik me voorstellen dat je de eieren wil verkopen.

Maar om eieren te koop te vragen, dan zit me dat niet lekker. Ook al doet zo'n persoon dat al jaren, met de de huidige wetgeving kan dat voor sommige kwekers een reden zijn om niet een baby papegaai te verkopen, maar alvast de eieren.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2015-04-21 - 20:11:52 send message to dundieje

als ik een advertentie lees waarin eieren gevraagd of aangeboden worden, krijg ik het zelfde gevoel als dat er in een advertentie 7 verschillende hondenrassen aangeboden worden.
ik weet het , het is niet per definitie slecht.
Maar toch......eigenlijk zie ik het liever niet.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2015-05-21 - 16:00:56 send message to agabird

Ik heb van de week bericht ontvangen van de NVWA, zie hieronder.

Bij de NVWA zijn ze duidelijk dat bevruchte eieren gelijk gesteld worden aan jonge vogels.

Daarmee lijkt me het ook duidelijk dat we verder niet meer toestaan dat er eieren te koop worden gevraagd of te koop worden aangeboden op VogelArena.

==================================
Geachte Jan Brinkers,

Ik wou u bji deze op de hoogte brengen van het feit dat er bij het NVWA-Klantcontactcentrum enkele klachten zijn binnengekomen aangaande advertenties op de website Vogelarena.com. Aangezien u de webmaster van betreffende website bent, richt ik deze mail aan u.

De klachten gaan over het uitbroeden en de handopfok van papegaaien.

Zoals u waarschijnlijk weet, is het sinds 01 juli 2014 verboden om papegaaien groot te brengen via handopfok of een broedmachine.
Het besluit 'Houders van dieren' geeft de leeftijd in dagen waarop de papegaai-jong van het ouderdier mag worden gescheiden.
Bevruchte eieren worden gelijk gesteld met kuikens. Uitbroeden van eieren in een broedmachine is hiermee niet meer toegestaan.
De wetgeving geldt alleen voor papegaaien, niet voor andere vogelsoorten. Bestuursrechtelijke handhaving vindt plaats door de NVWA.

De klager doet melding van het feit dat er op de website Vogelarena.com een vraag en aanbod is van handopfokpapegaaien en bevruchte eieren van papegaaien

Relevante wetgeving:

Wet dieren:
Artikel 2.2. lid 7
Het is verboden dieren behorende tot bij algemene maatregel van bestuur aangewezen diersoorten of diercategorieën van het ouderdier te scheiden voordat die dieren een bij die maatregel vastgestelde leeftijd hebben bereikt.

Besluit houders van dieren:

Artikel 1.19. Reikwijdte scheiden dieren van ouderdier
Als diercategorieën als bedoeld in artikel 2.2, zevende lid, van de wet<http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/geldigheidsdatum_23-07-2014>; worden aangewezen ..........papegaaiachtigen..........

Artikel 1.20. Scheiden van .....papegaaiachtigen,......
............
d. papegaaiachtigen: de voor de desbetreffende soort papegaaiachtigen in bijlage I<http://wetten.overheid.nl/BWBR0035217/geldigheidsdatum_23-07-2014>; bij dit besluit vermelde leeftijd;
........

Artikel 1.20, lid 4
Artikel 2.2, zevende lid, van de wet<http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/geldigheidsdatum_23-07-2014>, is niet van toepassing indien de houder aannemelijk kan maken dat het scheiden van een dier van het ouderdier noodzakelijk is met het oog op de gezondheid en het welzijn van het dier of het ouderdier.

Ik kan me voorstellen dat u als webmaster van de website niet alle advertenties onder de loep neemt, echter ik acht het wenselijk dat u op de hoogte bent van het feit dat bepaalde advertenties geplaatst worden op Vogelarena.com, waar de adverteerder mogelijk een overtreding mee begaat.


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2015-05-21 - 16:06:40 send message to agabird

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Door Karel is de volgende richtlijn opgesteld die we vanaf nu volgen op VogelArena:

- Vragen en aanbieden van eieren van nestvlieders zoals kippen,fazanten, kwartels enz. blijft toegestaan.
- Vragen en aanbieden van papegaaien- en parkieteneieren niet toegestaan, dit in het verlengde van het wettelijk verbod op de handel in papegaaien- en parkietkuikens.
- Vragen en aanbieden van eieren van alle andere, hierboven niet genoemde soorten niet toegestaan.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2015-05-21 - 20:57:34 send message to P.Rooth

Gelukkig duidelijkheid ben zowiezo tegen dergelijke 'handel ' ken je nog makkelijker vragers afpoeieren .


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2015-05-22 - 17:39:49 send message to Ubernoob

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Niet dat ik zo'n groot voorstander ben van de handel in eieren maar die mail van de NVWA slaat mijns inziens nergens op.

De wettelijke basis voor de in de mail gemaakte opmerkingen ontbreekt totaal. Nergens in de wet wordt gezegd dat eieren gelijk worden gesteld aan kuikens. Sterker nog het hele woord ei komt niet voor.

De rechter maakt korte metten denk ik met deze wel erg ruime interpretatie.

Overigens staat ook het woord handopfok nergens in de wet. Dus waarom de verkoop van handopfokvogels hier niet meer zou mogen is mij ook een raadsel. Als ik om een legitieme reden een vogel met de handopfok groot breng dan mag ik het toch gewoon verkopen zodra hij zelfstandig is?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede