Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Betrouwbaarheid DNA-test Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Betrouwbaarheid DNA-test
Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2015-05-11 - 13:27:28 send message to Papegaaienhulp

Weer wat geleerd, in 2009 hebben we een Venezuela amazone waarvan ik het vermoeden had dat het een pop was DNA laten seksen. Helaas bleek uit de DNA test dat het een man was en de vogel heeft daarna al die tijd in een mannengroep geleefd.

Helaas is hij vorige week na een korte inzinking plots overleden, bij de sectie bleek dat de vogel overleden is aan een ontstoken eileider!!!!
Vandaar dat we geen juiste therapie om hem te redden konden vinden.

Ik twijfel nog of ik het destijds gebruikte laboratorium hier zal noemen, we zijn al een tijdje overgestapt op een andere.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-05-11 - 15:00:11 send message to Karel

De betrouwbaarheid van DNA-testen is zeer groot, maar nooit 100%. Het kan daarom altijd gebeuren dat je nét het ene geval bent, waarbij een foutje is gemaakt.

Jammer, maar helaas nooit helemaal te voorkomen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2015-05-13 - 14:35:04 send message to P.Rooth

ken je ook twijfels hebben over endoscopisch onderzoek , endoscopisch onderzoek was mijn pionus max een man maar na 3 jaar legde deze man eieren bij de vleet toch geen man ?


marti
Website Member
Posts :302

Website Member
2015-05-13 - 14:52:29 send message to marti

van alle vogels die bij mij in de afgelopen jaren verkeerd gesekst bleken was er slechts 1 met DNA geslachtsbepaling, alle overige ( een stuk of 8) waren endoscopisch gesekst. Vooral bij kleinere vogels heb ik de indruk dat het foutpercentage bij endoscopische geslachtsbepaling toch relatief vrij hoog is, zeker als ze vrij jong gesekst worden. niets is echter 100% betrouwbaar.


Papegaaienhulp
Website Member
Posts :63

Website Member
2015-05-13 - 17:27:36 send message to Papegaaienhulp

Klopt, ik heb het in het verleden ook wel eens meegemaakt met endoscopisch seksen maar dit lag vooral aan de onervarenheid van de dierenarts. Helaas zijn er tegenwoordig steeds minder dierenartsen die nog (veel) ervaring hebben met endoscopie.
We zullen er mee moeten leren leven.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 126 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede