Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > dwangvoeding blauwvoorhoofd amazone Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-01-01 - 13:32:18

Rik,
Regelmatig kleine beetjes eten is beter voor een vogel die sterk vermagerd is,want ook zijn krop wordt kleiner en als hij plotseling veel gaat eten en het zaad zet uit als het vochtig wordt in de krop dan heb je kans dat de krop scheurt met vaak dodelijke gevolgen.

Vermageren gaat vaak ook gepaard met vocht verlies,dus moet je goed in de gaten houden dat hij voldoende drinkt en er ook wit in de ontlasting zit want dat is de urine van de vogel.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-01-01 - 22:03:23

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dank je Henk!

De vogel drinkt inderdaad behoorlijk veel. Deze avond heb ik hem wat gekookt duivenvoer gegeven dat daarvoor twee dagen heeft geweekt. Dat wordt door de vogel heel goed gegeten.

Ik ben erg blij met jullie adviezen op dit forum!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2017-01-02 - 12:50:35

Als ik het zo lees gaat het al de goede kant op.
Mijn indruk is dat de vogel ook weinig conservatief is voor wat betreft voedselopname van verschillende componenten, hij neemt hooguit misschien wat weinig.
Dit geeft niets, beter langzaam opknappen dan snel verkeerd gaan.
Wees uiteraard wel even voorzichtig met 'een bakje zonnepitten', want voor je het weet . . . happy :)

daarnaast nog even een niet zozeer voedsel gerelateerde tip:

Amazones zijn stapeldol op een regenbui, dus een rondje onder een lauwwarme douche kan zo'n ´indoor' vogel enorm van opknappen.
Daarnaast zijn ze tamelijk hoog ontwikkeld en DUS gevoelig voor zaken als verveling.
Kijk even of deze rakker misschien interesse heeft voor wat knaagtakken etc.

Succes.




Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-01-10 - 19:51:48

De vogel gaat nog steeds stapje voor stapje voorruit. Dat is ongelooflijk aangezien ik had gedacht dat hij de eerste ochtend niet zou halen.

De vogel is nu ruim vier weken behandeld met Itradrops tegen aspergillose. Iedere dag heb ik deze medicatie met een kropnaald toegediend.

De vogels hijgt niet meer, geen piepende ademhaling en het pompen is zo goed als over. Verder begint de vogel zo langzamerhand steeds beter te eten en ontwaakt hij steeds verder uit zijn comateuze toestand. Ook het stemgeluid wordt steeds harder en helderder.

Écht geweldig!

Nogmaals, hartelijk dank voor jullie adviezen en pep-talks! Ook het gekookte duivenvoer was een gouden greep. Hierdoor is zijn eetlust flink toegenomen. Hij vind het heerlijk.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-01-10 - 20:23:11

Rik,

Plaats eens een nieuwe foto als je tijd hebt.

Want op de eerste foto kijk hij maar triest uit zijn ogen en er was ook geen glans in te zien.

Als een vogel opknapt dan is de glans en helderheid in de ogen het eerste te zien,hoe is het met het gewicht.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-01-10 - 22:56:44

Fijn dat het beter gaat happy :)

Toch moet je me iets uitleggen.....comateuze toestand ? Is ie niet gewoon depressief ?


parkietje1
Website Member
Posts :87

Website Member
2017-01-11 - 17:38:43

Dag Rick, fijn om te horen dat het goed gaat met je vogel. Een compliment voor jouw inzet is ook wel een vermelding waard. Succes.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2017-01-12 - 00:05:19

👍👍


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-01-14 - 16:08:32

@Antonia

Nee, de vogel stond in een soort 'waakstand' omdat de energie op was. Slapen, piepende ademhaling en pompen. Zo langzamerhand begint hij steeds meer eten, het piepen en pompen is over en begint ook meer te bewegen. Als hij eten krijgt roept hij: LEKKER! happy :)

Hij gaat alle voerbakken af, wat zaad, wat pellets, wat zonnebloempitten, wat gekookt duivenvoer, appel, stukje biscuit.

Ook het vangen voor de medicatie wordt met de dag lastiger. De vogel heeft nu de energie om agressief te worden als ik langs de kooi loop. Hij heeft hekel aan mij gekregen! happy :)

Maar we gaan een goede band opbouwen als hij er weer helemaal bovenop is.

Binnenkort zal ik een foto plaatsen...als ik de deur van de kooi open doe valt hij aan...dus ik wacht nog even met fotograferen!


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-01-14 - 16:51:09

Rik,

Kan je vanaf nu misschien beter de Itradrops in het drinkwater of over het kiemzaad doen.

Ik weet wel dat papegaaien weinig drinken maar dan hoef je hem niets steeds in de hand te nemen waarvan hij zo te lezen niet erg van gediend is.

Je bent nu ruim 14 dagen verder is het nog noodzakelijk om die drops te geven,en is het misschien beter om hem extra vitaminen te geven hetzij door het voer of door een spuitje in de borst spier door een erkende (vogel)dierenarts.

Opletten met te veel noten geven want daar kunnen ze van aan de diaree raken,het zijn geen ara's die kunnen daar schijnbaar beter tegen.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-01-14 - 18:22:43

Dank je wel Henk.

De kuur met Itradrops moet minimaal 21 dagen zijn. Ik heb het nu ruim 28 dagen gedaan. Ik ga het inderdaad afbouwen (stoppen).

Wat ik me afvraag: kun je een broodmagere vogel waar geen vlees aan zit injecteren met een vitamine-injectie?

Zo ja....dan ga ik dat op korte termijn doen.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-01-14 - 18:34:24

Als er helemaal geen vlees op de borst zit weet ik het niet,maar een vogelarts(dan denk ik aan H vd Horst) kan je daar wel raad over geven als je haar telefonisch benadert en uitlegt hoe het met de amazone gesteld is.

Misschien dat een injectie op een andere plaats waar wat meer vlees zit ook mogelijk is.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-01-14 - 23:34:27

Jammer dat ie wat agressief naar je doet, maar dat komt wel goed hoor.
Ik heb ooit een amazone maanden lang medicatie moeten geven voor schimmel (Aspergilose) maar door veel liefde en geduld te tonen kwam het weer goed met de band.

Toch als ik je foto zie, is ie niet flink maar broodmager wil ik het ook niet noemen hoor.
Mijn muller was (hij is verhuisd) ook vrij mager, al wat ik hem ook gaf aan extra voeding, hij kwam niet aan. Sommigen zijn net als bij mensen steviger dan anderen.
Ik ken zulke amazones van 365gr en ook van boven 400, gewicht is niet alles wink ;)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2017-01-15 - 00:22:52

Als je hem op de foto ziet lijkt het mee te vallen maar in het echt valt het tegen. Zeker als je hem in handdoek hebt steekt het borstbeen bijna door de veren heen.

Negen maanden geleden zie de dierenarts dat hij iets te dik was. Daar is nu niets meer van over.

Hij doet agressief maar het komt voort uit 'angst'. Zo lang ik voorzichtig en er geen ongelukken gebeuren vind ik het best. Het komt vast wel goed.

Uitgangspunt is dat hij hier blijft. Monogame dieren moet je niet te vaak verhuizen. Hij heeft een aangenaam stemgeluid, is lief en mooi.

En Antonia: jouw advies voor een panama-amazone in de huiskamer was een schot in de roos. Dat is elke dag genieten. Ook een mooi stemgeluid. Het is maar een klein vogeltje. Heel erg jammer dat er nog maar zo weinig van zijn.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-01-15 - 22:22:49

Mooi dat het me de Panama goed gaat happy :)




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede