Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Problemen met kweek Koningsparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Problemen met kweek Koningsparkieten
goudmantels
Website Member
Posts :3

Website Member
2019-06-10 - 23:31:56 send message to goudmantels

Beste vogelliefhebbers, Ik heb een vraag over Koningsparkieten. Ik heb eind vorig jaar een koppel koningsparkieten gekocht. Ik heb niet gezien dat de pop gevoerd werd ook geen paring gezien. Weinig interesse in elkaar, dus ik dacht dat het kweken niks zou worden. Ze hebben 2 blokken tot hun beschikking, maar ook daar geen belangstelling voor, totdat ik een ei vond in een kuiltje in de grond. De pop heeft zowaar 4 eieren gelegd op de grond, maar het was dus niet duidelijk of de eieren bevrucht waren. Ook dit bleek het geval, zodat ik erg blij was. Helaas heeft de man net het eerste jong gedood. Om te voorkomen dat nog meer jongen gedood zouden worden nadat ze geboren zouden zijn, heb ik de man apart gezet, maar nu heeft de pop haar nest verlaten, zodat er geen jongen meer geboren zijn. Weet iemand van jullie een oplossing voor... ten eerste het leggen van de eieren op de grond en ten tweede,,, het doden van de jongen door de man? Alvast bedankt voor jullie reacties. Groetjes Rudy


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2019-06-11 - 11:00:34 send message to Timon.feys

luister naar je vogels. als de pop op de grond wil leggen zou ik voorstellen om een klein kastje te maken in de hoek waar ze gelegd heeft. maar ik zou wel de nestkasten laten hangen in geval ze toch beslist daarin te leggen. het probleem van de man zou ik inderdaad exact hetzelfde aanpakken als wat jij deed. misschien is het een optie om de man al uit te vangen voordat de eieren uitkomen en in een naastgelegen vlucht te plaatsen.


goudmantels
Website Member
Posts :3

Website Member
2019-06-12 - 07:33:01 send message to goudmantels

Beste Timon, bedankt voor je reactie. Helaas was er nu geen tijd meer voor om de man in een naast gelegen vlucht te plaatsen, maar bij een volgende ronde zal ik zeker overwegen om een scheiding te maken


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2019-06-12 - 12:11:45 send message to mreyder

Ik weet niet hoe diep de blokken zijn die je hebt hangen, maar t lijkt erop dat ze niet diep genoeg zijn. Ik zou adviseren: een diep blok, minimaal 150 cm, liever nog 180 cm en evt het deksel van het blok laten. Dit omdat ze nu ook niet in het donker gaat zitten broeden. Agressie van de man naar de jongen heb ik met div koppels (ook groenvleugels) meegemaakt. T beste is een gaaspaneel maken zodat de de vlucht in 2-en kunt delen. Een transparant golfplaatje boven de stok zodat de man droog kan zitten. Op die manier heb ik heel wat jonge Groenvleugels uit meerdere paren op stok gekregen. Als ik dat niet gedaan had, hadden de mannen de jongen of de pop kapot gemaakt. Uiteindelijk is deze agressie er de reden van geweest dat ik alle konings heb verkocht en ook geen konings meer wil.


goudmantels
Website Member
Posts :3

Website Member
2019-06-12 - 13:26:29 send message to goudmantels

Beste M Reyder, Ik heb 2 verschillende blokken in de volière. Een van 120cm hoog en een van 170 cm hoog. Het bodem oppervlak is bij beide blokken hetzelfde namelijk 35 x 35 cm. Helaas is het voor het eerste broedsel van dit jaar (en het eerste voor mijn koppel Koningen) te laat. Hopelijk volgende ronde beter. Het kost wel wat moeite om de vlucht op te splitsen, maar ik zal niet anders kunnen vrees ik.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2019-06-14 - 23:29:04 send message to KeesdeJongh

Beste vogelliefhebber, wat in dit geval succesvol kan zijn is een hoog blok (1,20m tm 150 hoog) op de grond zetten op de plek waar de pop nu de eieren legt en het deksel van de bovenkant halen, sommige poppen willen het liefst langs de bovenkant het blok in. Je moet het maar eens proberen ,vaak lukt dit. De kans dat de man aan de jongen komt is kleiner wanneer deze in een diep blok liggen en niet op de kale grond. Veel succes, m.v.g. Kees de Jongh


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2019-06-14 - 23:43:48 send message to KeesdeJongh

Nog even een aanvulling, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar dit probleem ook gehad en is de agressie de rede geweest dat hij ze weg heeft gedaan.Koningen horen niet agressief tegen elkaar te zijn, zijn ze dit wel dan klikt het duidelijk niet en zou ik 1 van de 2 omwisselen. Het is ook belangrijk om te weten uit wat voor blok de pop zelf kwam, vaak trekken ze toch naar een zelfde type blok. Bij mij kweken de Koningen in een blok van nauwelijks 1 meter hoog en een bodem van 25 cm in het rond,dit lijkt krap maar er kruipen toch elk jaar 4 a 5 jongen uit het blok. Ik zeg wel eens gekscherend ,,een goed koppel doet het nog wel in een ouwe klomp'' als het moet. Een koppel moet klikken anders gaat het je echt niet lukken.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede