Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Turquoisine/Splendid kaal plekje op hoofd! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Turquoisine/Splendid kaal plekje op hoofd!
RaoulB
Website Member
Posts :1

Website Member
2020-06-07 - 12:29:58 send message to RaoulB

Goedemiddag allemaal,
Ik heb de volgende vraag.
Mijn Turquoisine parkieten en 2 splendid parkieten krijgen in een keer een kaal plekje in de breedte van hun hoofd. Waar kan dit aan liggen?
heb allen in koppel in broedkooien van 1m20 breedt.
pikken ze elkaar of zitten ze in de rui zijn van 2019.
ik verneem graag je reactie, ben benieuwd.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2020-07-29 - 09:15:21 send message to marc1

Vedermijt


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2020-07-30 - 07:14:21 send message to Esselink

Geen vedermijt


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2020-07-30 - 15:50:55 send message to marc1

Bij een enkeling kan het vh paren komen, maar hebben de mannen het ook is het luis of vedermijt, maar misschien weet Esselink het wel...

Heb ook eens een splendid gehad die ik aangekocht had, behandelt en was binnen een paar weken weer dicht


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2020-07-31 - 17:36:07 send message to Esselink

Vedermijt bij kromsnavels is zeer zeldzaam. Bovendien gaan die vooral in de slagpennen zitten en boren daar kleine gangetjes in, ze grazen niet een voorhoofd kaal. Wat het wel is weet ik ook niet, misschien zijn ze wel ergens tegenaan gevlogen maar dat lijkt me in een kweekkooi ook sterk.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2020-08-01 - 10:41:10 send message to marc1

En bloedluis?

Heb ook wel eens gehoord dat dit een schimmelinfectie kan zijn..en dan duid dat op verminderde weerstand..

Dan zou je moeten zorgen voor een betere darmflora


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2020-08-01 - 15:37:21 send message to mreyder

Heb dit vroeger ook wel eens gehad bij een Turq. Ik weet niet wat het was, maar een oude kweker zei: insmeren met Jenever. Heb ik gedaan en hielp. Waarschijnlijk dat de alcohol zn werk toen heeft gedaan.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-08-02 - 12:59:12 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is algemeen geweten dat alcohol ontsmet.
Zie handgel coronavirus.

Het is wel opmerkelijk dat dit voorkomt bij verschillende vogels in verschillende omgeving, kooien, en met zelfde hoedanigheid, aard, eigenschappen.
Denk dat er dan moet gezocht worden richting verblijf, omgevingsomstandigheden, en of voeding.

Een "steriel" verblijf:
Gebrek aan frisse lucht, ventilatie.

Voeding-voer:
Pigmentgebrek vederverlies.
Komen doorgaans vooral voor in dwarse strepen vederverlies.
Lysine, methionine, pantotheenzuur.
Dan heeft het hoofdzakelijk te maken met Vitamine B complex.

Als het zich blijvend blijft voordoen, en in slechtste geval, zich uitbreid.
Is het aan te raden dieren-vogelarts.
Zelfs als iets dergelijks zich voordoet bij verschillende vogels, is dieren-vogelarts aan te raden, nodig.

Voer, pellets kan de oorzaak zijn.
Zie regelmatig terugroepen voer-pellets.
Dit vanwege onjuiste, verkeerde, verhoudingen.
Calcium ratio, ijzergehalte, Vitamine A, Vitamine B complex, etc.
Vooral pellets-voer.

Dat terugroepen niet of bijna niet in Europa gebeurd, voorkomt, heeft te maken met EU maatregelen pet-voeding.

http://sites.google.com/site/kleineparkiet/voeding/avian-vitamine-bijbel


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2020-08-02 - 18:27:00 send message to Antonia

Een steriel verblijf.....ja dat is gezond.....NOT.

Dat alcohol ontsmet weet vrijwel iedereen, hoeft het corona virus niet voor bijgehaald te worden.

Ik heb nog nooit gehoord dat er een pellet is teruggehaald. Elke producent heeft zo zijn eigen kijk en mening over wat erin moet zitten.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2020-08-02 - 19:02:23 send message to henkdelaat

RaoulB,

Voordat hier weer begonnen wordt om elkaar af te kraken en de Topic naar hun eigen hand te zetten zijn hierboven verschillende opties aangedragen om de kale plekken op de kopjes te verhelpen.

Wat in mijn tijd veel gebruikt werd is ZUURVRIJE VASELINE één keer per week dun op de kopjes smeren en dan is het na enige tijd over,dit kan verschillen van enkele weken tot wel enige maanden.

Hiermee heb ik eens een grote Geelkuif Kaketoe genezen die jaren een kale kop had en waar de eigenaar vele guldens voor naar een dierenarts gebracht had die hem allerlei middeltjes had aangesmeerd.

Ook werd er wel eens gewoon BABY SHAMPOO gebruikt wat ook onschuldig is en helpt.



J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-08-02 - 21:20:44 send message to J. Elsen

Klopt wat henkdelaat aanhaalt, dat er meerdere opties zijn om de kale plekjes te verhelpen.
Meermaals is het ook belangrijk om oorzaak "kale plekjes" te achterhalen. En zeker wanneer het voorkomt bij meerdere vogels in verschillende ruimtes, kooien.
En nog meer als die "kale plekjes" zich veelvuldig, regelmatig, voordoen.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-08-02 - 22:04:18 send message to J. Elsen

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Beste Antonia.
Snap wel wat je bedoeld.
Steriel kan ook te maken hebben met ongeschikt.
Steriele ruimte:
Ongeschikte ruimte bacterien (steriel).
Ongeschikte ruimte vogels (verluchting).
Of witte keukens, zoals in het verleden, die tegenwoordig worden beschouwd als steriel.
Omdat keukens steeds meer en meer worden ingewerkt, worden geintegreerd leef-keukenruimte.

Bij steriele ruimte, zoals U bedoeld, komt er daar dan al of niet verluchting aan te pas.
En is die verluchting dan al of niet voldoende voor/bij vogels.

Waarom coronavirus erbij betrekken.
Omdat verluchten, ventileren, een belangrijk onderdeel is om het virus te bestrijden. En zeker binnen de vogelhobby.

Wat terugroepen vogelvoer, pellets, aangaat.

Bekijk informaties "bird food recall".
Bird food archives.

www.poisonedpets.com/category/pet-product-recalls-alerts/pet-bird-food-recalls/

PS. Meermaals komen een deel van die loten ook in Europa terecht.
Opmerkelijk is dat het deel van die loten die in Europa terecht komen, niet, of bijna niet, worden teruggeroepen.
Zoals al aangehaald hebben dit te maken met EU maatregelen pet voer, en de daaraan verbonden schadeclaims. Die op sommige plaatsen (Amerika) "enorm" zijn.
Schadeclaims die in Europa stilaan hun intrede doen. Geleidelijk aan steeds meer en meer voorkomen in Europa.



J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-08-02 - 23:54:06 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@ henkdelaat.

Kreeg die grote geelkuif kaketoe bij U het zelfde voer als bij vorige eigenaar?
Was die grote geelkuif kaketoe bij U op de zelfde manier gehuisvest als bij vorige eigenaar?
En zo zijn er over het algemeen verschillende opties, mogelijkheden, om één of ander probleem, voorval op te lossen.
Maar niets bevestigd om welke optie(s) het nu precies gaat, en die al of niet de beste is, zonder voorafgaande oorzaak te kennen.
Het kan zelfs te maken hebben met genetisch defect, en die al of niet erfelijk is.

Maar aangezien het hier gaat om verschillende vogelsoorten, denk ik persoonlijk dat het maken hebben met voeding-voer (allergie).
Ook eenzijdige voeding kan oorzaak, of mede oorzaak, zijn.
Zelfs onvoldoende verluchting in de kooien, kan mede oorzaak zijn.
Want verluchting, ventileren, vogelruimte, betekent nog niet dat die de zelfde is in de kooien.
Dus de opstelling van de kooien in vogelruimte kan ook mede oorzaak zijn.

Zoals al aangehaald, zijn er, bestaan er, verschillende opties, mogelijkheden om kaal plekje op te lossen.
De éne optie al of niet belangrijker dan andere optie.
Wanneer producten met alcohol worden gebruikt, zorgen voor uitstekende verluchting. Of op zijn minst betere verluchting, dan "normaal" nodig voor/bij vogels. En zeker niet in vol zonlicht, volle zon (brandgevaar, brandwonden).



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2020-08-03 - 18:08:22 send message to henkdelaat

Kooien zijn nooit hetzelfde,ook de omgeving en geluiden van de kooien is nooit hetzelfde.

Ook de verzorging en voeding zijn nooit hetzelfde.

Deze vogel zat alleen en was tam en na observatie zag ik dat zij regelmatig met één pootje op haar kop zat te krabben zodat ook haar hele kuif weg was.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 237 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede