Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Veren-plukken bij jongen door ouders Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Veren-plukken bij jongen door ouders
bloemisterij
Website Member
Posts :2

Website Member
2021-08-05 - 16:51:15 send message to bloemisterij

Ik heb 6 kweekkoppels halsbanden . 2koppels brengen hun jongen normaal groot maar 4koppels beginnen hun jongen te plukken als ze ongeveer 4 weken oud zijn hiervan is 1 koppel dat de eerste 4 jaar niet plukte maar de laatste 2jaar wel . Wat kan de oorzaak zijn van het plukken . Ze hebben allemaal al jaren dezelfde verzorging . Ik zet de jongen nu in een kooi met tralies zo vlug als ik zie dat ze geplukt worden zodat de ouders ze door de tralies kunnen voeren . Weet iemand de oorzaak van het plukken . En hoe ik het kan verhelpen ?


jaikishan301
Website Member
Posts :11

Website Member
2021-08-06 - 10:59:41 send message to jaikishan301

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2021-08-10 - 01:27:25 send message to KeesdeJongh

Beste mede liefhebber, een directe oorzaak is niet zo eenvoudig te geven omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Ik kan er wel een paar noemen waar je aan denken kan. Het eerste waar ik aan denk is dat de vogels aan een nieuwe ronde willen beginnen en dat ze hun jonge die in de weg liggen zo snel mogelijk uit het nest willen werken. Als het hier aan ligt dan zou het kunnen helpen als je het deksel van het nest haalt, dit helpt niet altijd maar het is te proberen. Het blok met de jongen zonder deksel op de grond zetten kan ook helpen. Een andere rede zou ook nog kunnen is dat je erg veel dierlijke eiwitten geeft zodat de drift om weer aan een nieuwe ronde te beginnen erg groot is. Een andere rede is eigenlijk het omgekeerde als de vogels een tekort hebben maar dit komt minder voor als je de vogels nast een goed zaadmengsel en een goed eivoer en op tijd groenvoer en wat vers fruit geeft. Verse wilgentakken geven kan ook helpen tegen plukken. Het geeft de vogels wat te doen en het is gewoon erg goed voor ze. Erfelijkheid kan ook meespelen, in de ene lijn komt het vaker voor dan bij de andere. Ik hoop dat je er iets aan hebt en heel veel succes en plezier met je hobby. MVG Kees de Jongh


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2021-08-10 - 11:16:33 send message to Esselink

De precieze oorzaak weet ik ook niet maar als meer dan 1 koppel het doet is het wel zeker de voeding. Ik heb het in het verleden ook bij een paar stellen gehad maar sinds ik ben overgestapt op Psittacus pellets is het probleem vanzelf verdwenen. Zie ook het topic over dat merk hier in het forum. Succes.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2021-08-14 - 00:30:42 send message to mreyder

Oorzaak weet ik niet. Echter: je hoeft ze niet in een traliekooi te zetten. Als je dettol oplost in water (in een bloemenspuit) en je sproeit ff iedere dag wat van deze oplossing op de veren van de jongen stoppen de ouders met plukken. Ze hoeden zeker niet van de smaak. Vandaar ook dat je het elke dag even moet doen. Als ze wat ouder zijn kun je evt naar 1 keer per 2 dagen gaan, maar ik doe het elke dag.


bloemisterij
Website Member
Posts :2

Website Member
2021-08-19 - 14:33:23 send message to bloemisterij

Hartelijk dank voor je advies , ik ga het zeker proberen , kan het geen kwaad als het in de ogen komt ? In welke concentratie gebruik je het ?
Groeten Guy



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 225 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede