Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > say no more Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-02-11 - 17:32:47 send message to Rik

Deze dode vogels zijn beter af dan hun landgenoten die de rest van hun leven in kweekkooi van 1mx1mx1m doorbrengen.

quote
Natuurlijk ben ik ook tegen wildvang.
Wellicht tegen het zere been van sommige maar toch: wat ik wel jammer vindt dat vele liefhebbers vaak kiezen om hun eigen jongen met de hand groot te brengen en deze vervolgens voor de hoogste prijs verkopen voor in de huiskamer. Hierdoor verdwijnen vele goede vogels welke voor de kweek konden worden ingezet zodat import op langere termijn niet nodig is.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Onverwante en geringde koppels roodstaarten en poicephalussen zijn vreselijk schaars.
Een optie is om met deze handopfok vogels te kweken. Het verschil in prijs tussen handopfok en natuurbroed is toch niet vreselijk groot?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-02-11 - 18:21:37 send message to rupicola

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

In de rubriek volières heb ik onder 'slot' al een opmerking staan over wildvang.

Ik ben groot voorstander van het verkrijgen van nakweek, of het nu gaat om zeldzame en kostbare soorten of de wat meer voorkomende soorten.
Vrijwel alle gangbare soorten kunnen door middel van nakweek binnen avicultuur behouden blijven, waardoor wildvang zoveel mogelijk ,het liefst volledig, overbodig gemaakt kan worden!


Met name t.a.v. papegaaiachtigen ben ik, uit welzijnsoverweging, een groot voorstander van het huisvesten in sociaal verband, dus in groepen of op z'n minst met een soortgenoot. Sterker nog, wat mij betreft mag het solitair houden van papegaaiachtigen worden verboden.


Morris
Website Member
Posts :31

Website Member
2005-02-11 - 20:33:25 send message to Morris

Blijkbaar is deze foto dus al langer in omloop. Ik kwam deze tegen op de site van World Parrot Trust. Zoiets is niet nieuw voor me, maar het blijft gewoon misselijk om te blijven zien. Ik weet dat van alle wildvang slechts een klein gedeelte de consument bereikt. Mijn idee is dat het in bijna alle gevallen mogelijk is om met een gezond bestand in gevangenschap levende vogels een dusdanige nakweek te verkrijgen dat wildvang dan niet meer nodig is. De allereerste vogel is en blijft naturlijk wildvang, maar op een gegeven moment is dit dus niet meer nodig. Met een betere onderlinge samenwerking tussen verenigingen en kwekers en met stamboeken voor de zeldzame soorten moet dit toch mogelijk zijn.
Hoop doet even zeg maar.......


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-11 - 20:47:25 send message to thuis

Wildvang hoeft voor mij ook niet zo maar als het toch gebeurt...neem dan ook verantwoordelijkheid voor hetgeen je vangt en zorg dat het in leven blijft door optimale huisvesting, voeding en transport want jasad :( van deze situaties kan je alleen maar heel verdrietig worden en het gebeurt vandaag de dag nog veel te veel, dat gesol met levende dieren (en planten).


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-11 - 23:13:46 send message to oranjekuif

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote

Wildvang hoeft voor mij ook niet zo maar als het toch gebeurt.

Dat is de reden dat het blijft(als ik ze niet koop,koopt het iemand anders,is geen reden om te kopen)
Daarbij komt dat 9 van de 10 grijze schandalig gehuisvest zijn(daarom waarschijnlijk ook weinig reacties)1 maal 1 maal 1 meter is in het algemeen het maximale wat de grijze bij de ,,liefhebber,, krijgt



p.s



Ik heb geen grijze maar volgens mij verdiend zon mooie vogel meer respect!

Zijn er wel natuurbroed kwekers(uit principe)van grijze in Europa?

(sorry maar ik kan hier echt boos over worden puur omdat ik liefhebber ben,van deze mooie dieren)


bluebird
Website Member
Posts :65

Website Member
2005-02-11 - 23:46:51 send message to bluebird

Iedereen heeft het altijd maar over dat ze tegen wildvang zijn maar 9 van de 10 mensen hebben zelf ook wel importvogels zitten.

Ga eens een kijkje nemen bij Love-bird Export Company in Meppel.
De vogels worden daar uitermate goed verzorgd. Er word gelet op kwaliteid en als de vogels worden verzonden naar de klant worden alle vogels apart in de kisten geplaatst ( geen gevechten onderling dus ).

Er word nooit gekeken naar de goede kant altijd de slechte kant.

En dan wil men met handopfokvogels gaan kweken?
Die vogels weten niet eens wat ze met een nestkast moeten! Dat weten ze niet doordat men zo graag wil dat ze zo tam en zo lief moeten worden. Deze vogels zijn 3 keer zo zwak als de gewone natuurbroedvogels en kunnen tegen een "stootje".



oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-12 - 00:13:50 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd


Sorry van het wissen ,maar ik kan op dit onderwerp beter niet reageren



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-12 - 01:20:33 send message to tonnl

In elk geval één.happy :)
Ik geniet elke dag van mijn vogels waarvan een flink deel import / wildvang is. Ik houd tropische vogels, van de meeste soorten is simpelweg nauwelijks of helemaal geen nakweek te krijgen.

Ik ben lid van een speciaalclub met als doel de import op termijn overbodig te maken. Helaas gaat dat nog heel wat jaren duren, de vraag is simpelweg veel te groot, daar valt niet tegen te kweken.

Ook ik zou willen dat wildvang niet nodig was maar ik heb toch heel graag mooie vogels.
Ton.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-02-12 - 01:56:04 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
dus als de jongen er zijn haal ik nog een import koppel en dan heb ik mooi 2 koppels


Dit is een stukje tekst uit een ander topic. Geplaatst door een beginnend 'liefhebber'. Jammer dat dit door niemand weersproken wordt in dit topic. Deze foto had in dit topic geplaats moeten worden.

Waarom zijn mensen niet bereid om iets meer te betalen voor een koppel met vaste voetringen?
Stel een koppel gaat 20 jaar mee en kost 500 euro meer dan een import-koppel.
Dit kost dan 25 euro per jaar extra.
12,50 per vogel.

Het is denk ik wat Oranjekuif zegt......
Import aanschaffen, snel je geld eruit door uit te melken, door handopfok ook nog eens je koppels de lol van het grootbrengen ontnemen. Binnen 5 jaar afschrijven en als broedkoppel doorverkopen.

En daarna zeggen: Handopfok weet de weg naar het
naar het broedblok niet te vinden. Pas op dat je vogels niet tam worden. Import is eigenlijk het beste.....

Hoevaak wordt er op deze site aangeboden:
1-1 EK grijze roodstaart vaste voetring,
natuurbroed.
Helemaal nooit.sad :(


Triton
Website Member
Posts :140

Website Member
2005-02-12 - 09:23:57 send message to Triton

Hoezo willen jullie dan natuurbroed. Ik ben bezig om me eigen koppels grijze en bonte boertjes te creeeren. Met handopfok vogels zodat ze mak blijven. EN kom niet aan met dat gaat niet met handopfok vogels want ze weten niet wat ze met het blok moeten. Ik ken iemand die heeft het ook gedaan bij grijze met handopfok vogels geen probleen. Zelf heb ik twee koppels meijer papegaaien handopfok. En ze brengen gewoon de jongen groot happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-12 - 09:59:46 send message to johanblok

Het is zeer betreurenswaardig dat het heel lastig is om natuurbroed grijzen te kopen terwijl er meer dan voldoende grijzen gekweekt worden. Ook voor amazones zie je dit steeds meer, als je er heel vroeg bij bent, en gelukt hebt, heb je nog de keus tussen door de ouders groot laten brengen en handopfok. Dit is mede debet aan kwekers die kiezen voor een makkelijke verkoop, alle handopfok vogels kunnen zo doorgeschoven worden naar een handelaar. Het geld is snel binnen, geen ruimte nodig voor de jongen. Als de jongen niet een poos bij de ouders laat, begrijp ik uberhaupt niet waarom je vogels kweekt, net als dat je grijze roodstaarten of bonte boeren in een klein hokje wegstopt waar je ook nooit iets van ze ziet.
Zogenaamde liefhebbers denken veel te veel aan 'productie', 'verzamelen van bepaalde (geld opbrengende) soorten', 'verkoop' e.d.

Vogels die hier niet in leven kunnen worden gehouden, of met veel moeite, dienen helemaal niet geimporteerd te worden, dat is geen liefhebberij meer, maar dierenmishandeling!

Het wordt hoog tijd dat de overheid de import van wildvang verbiedt.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-12 - 10:02:36 send message to ParkietenPeter

Nu is het natuurlijk zo dat zovele kwekers zovele methoden. Ieder zogeltje zingt zoals het gebekt is.

Natuurbroed kwekers hebben er plezier aan om de vogels, zo geod mogelijk, als in de natuur hun gang te laten gaan. Leuk. De ander wilt graag interacteren met zijn vogels en er handopfok van maken.

De ruime ervaringen hebben reeds gebleken dat het niets uit maakt of je met hndopfok doorkweekt of met natuurbroed. Beide vogelparen kunnen voortreffelijke ouders zijn. En biede hebben ze hun voordelen.

Waar het hier echte om ging is de niet aflatende drang om vogels uit de natuur te vangen en te verkloppen. (Ja, ben ik het ook niet mee eens zoals je merkt) Als je de veratwoording wilt nemen om vogels te im- of exporteren houdt de verantwoordlijkheid niet op bij het afscheid nemen bij transport.

Er werd al geimpliceerd dat een exporthandel in Meppel de zaken goed voor lekaar heeft. En dat kan ook heel goed. Zoals uit de praktijk blijkt is er voor de liefhebber veel te veel uitval tijdens transport (voor een handelaar wellicht ingecalculeerd), en daar gaat het om dat dit onnodig gemaakt moet worden.

Als vogels hier op een van de luchthavens aankomen en zijn dood, komt het in het nieuws. Maar hoevelen komen er dood aan die van hieruit geexporteerd worden, hoor je niks van?

Geeft nog heel veel om over na te denken voordat we het voor elaar hebben.

Groetjes
Peterwink ;)


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-12 - 10:20:34 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote

Natuurbroed kwekers hebben er plezier aan om de vogels, zo geod mogelijk, als in de natuur hun gang te laten gaan. Leuk. De ander wilt graag interacteren met zijn vogels en er handopfok van maken.
-------------------------------------------
Maar dit vinden er vele dan maar heel kort leuk,want de,, meeste,, gaan onder de 6 weken de handel in.
Voor sommige hoe jonger hoe liever (2 A 3 Weken)
En sommige vinden het zelfs al hobby om de eieren te verkopen

De mensen die het leuk vinden om ze tot zelfstandig zijn groot te brengen (en dan pas verkopen) ,zijn er volgens mij niet veel.

Volgens mij is er ook een verschil tussen im/export van wildvang of nakweek vogels

Ik denk dat er van nakweek vogels minder zullen sterven tijdens transport,omdat de stress van deze vogels in het algemeen minder is

Het rondsturen van papagaaien babys over de wereld(vanaf 4 A 5 weken) zou ook niet moeten mogen(maar wordt ook niks tegen gedaan,zal ook wel met financiele belangen van de overheid te maken hebben)

Al met al triestsad :(sad :(


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-12 - 10:33:05 send message to ParkietenPeter

En dat ben IK helemaal met je eens.

In en In triest.

Maar hoe wil je het veranderen anders dan door bij jezelf te beginnen? Van de overheid is nog niet zo veel steun te verwachten blijkbaar.

We zullen zelf het voorbeeld meoten geven. Zelf gat er bij mij nooit een onzelfstandige (natuurbroed)vogel weg. Mijn vaste voornemen waar ikn iet vanaf wijk.

Peterwink ;)


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-02-12 - 10:49:49 send message to Hawkeye_NL

Waarom zouden handopfok vogels niet kunnen kweken? Ik ken idd genoeg mensen die zeer veel succes hebben of hadden met het kweken met deze groep vogels. Mijn oom haalde ook al jaren jongen van een paar koppels amazones en grijzen die allemaal uit de huiskamer afkomstig waren.

Erwin




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede