Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > jaloezie? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : jaloezie?
pulli
Website Member
Posts :18

Website Member
2005-11-30 - 21:30:47 send message to pulli

Wij hebben een valkparkiet man van 16 jaar en een dwergpapegaai man van 12 jaar. beiden zitten al hun hele leven samen zonder enig probleem en zijn hartstikke tam. Nu is er een maand of 3 geleden een koppeltje parkieten bij gekomen, wel apart in een kooi. Het gekke is dat nu de dwergpapegaai zich begint te plukken, kan dit jaloezie zijn naar de parkieten man toe? Tussen de valkpakiet en de dwergpapegaai onderling gaat het nog steeds perfect. Wat is nu het beste: de parkieten weg doen en hopen dat het dan weer beter gaat, of ook voor de valkparkiet en de dwerpapegaai zorgen voor een geschikte partner.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-11-30 - 22:21:18 send message to Swaas

Ik zou de parkietjes een tijdje wegnemen en zien wat het "plukkertje" doet.
Als het jaloezie is zou het aut.
moeten stoppen met plukken, maar het kan ook van ouderdom zijn dat het pluimpjes verliest (moeilijke rui misschien)
Ik weet niet hoe oud die dwergjes worden maar ik denk dat het ver aan zijn maximum zit, een valk (dacht ik) haalt zo'n 18 jaar happy :)


charon
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-12-01 - 11:54:28 send message to charon

hoi het dwergje hoeft nog lang niet aan zijn einde te zijn ze kunnen indien goede verzorging en voeding zo'n 30 jaar worden er zijn trouwens ook uitschieters die het nog langer vol houden


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-12-01 - 12:10:10 send message to ParkietenPeter

Dwergpapegaaien kunnen met gemak 20-25 jaar oud worden, zonder problemen.
Als de dwerg en de valk goede maatjes zijn zou ik hier zeker geen andere partner voor halen. Grote kans dat die gewoon afgemaakt wordt hoor. Een hecht paar duldt geen indringer.

Is het plukken vrijwel direct begonnen nadat de parkietjes kwamen of enige of hele tijd later?

Gaat het plukken door tot op het vlees of zijn het enkele veertjes?

Stonden de kooien naast elkaar of verder van elkaar af?

Kun je er een foto van plaatsen, hoe geplukt de vogel is?

Ik denk dat het meehelpt naar het zoeken van een antwoordt.

wink ;) Peter


pulli
Website Member
Posts :18

Website Member
2005-12-01 - 20:53:45 send message to pulli

Alvast bedankt voor jullie reacties.
De kooien staan bij elkaar op de kamer, en als wij thuis zijn mogen de valk en het dwergje gewoon los door het huis vliegen, dus dan gaat vooral het dwergje wel eens naar de kooi van de parkieten.
Ik kan helaas geen foto ervan maken maar ik kan het wel zo precies mogelijk proberen uit te leggen.
De dwergpapegaai kwam altijd al wat moeilijker door de rui, en dan vooral op zijn linkervleugel, waar ie ieder jaar wel een kleiner kaal plekje had voor ongeveer een week of 3. Dit jaar is het ongeveer 2 maanden geleden begonnen, 2 maanden na aankoop van de parkieten, en zoals altijd op zijn linkervleugel, maar nu tot bloedens toe. Hij trekt zich hele pennen uit zijn vleugel (schouder?) En nu is ie een week of 2 geleden ook begonnen met zijn borst, iets wat ie nog nooit gedaan heeft.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-12-02 - 00:12:47 send message to tonnl

Jaloers kan ook de reden zijn maar ik denk eerder aan een tekort. Juist omdat hij het ieder jaar al "een beetje" deed, zou het heel goed een vitaminegebrek kunnen zijn. De rui vraagt erg veel van een vogel, juist dan zijn alle bouwstoffen hard nodig. Ik zou zelf vitamine AD geven een tijdje, precies de dosering aanhouden en kijken of je in een week of 4, 5 verbetering ziet.
In elk geval, succes!
Ton.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede