Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wevers houden/kweken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Wevers houden/kweken
Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-12-29 - 01:20:36

Binnenkort begin ik aan de bouw van een nieuwe volière, met een ren van +/- 5x2x2 en een nachthok van 2x2x2 (onverwarmd weliswaar).
Wevers leken mij wel interessante vogels om te houden. Nu heb ik al een en ander hier op het forum gelezen maar echt veel is er niet te vinden.
Welke wevers raden jullie mij aan om in combinatie te houden met tropische vinken (zebravinken, rijstvogels, spitsstaarten, binsen etc.) Ik dacht zelf aan roodbek- of napoleonwevers, misschien wel textorwevers? Met de ruimte die ik ter beschikking stel moet het denk ik wel lukken maar ik heb er natuurlijk geen ervaring mee. Zijn dit ook de beste soorten om mee te kweken? Ok, uiteraard is er met iedere wever te kweken, maar voor beginners zeg maar.. ik ga mijn volière goed beplanten en ik zal zorgen dat de kweek zo positief mogelijk beinvloed wordt en wie weet!? happy :)
Trouwens hoe moet je wevers eigenlijk ringen als ze in zo'n nestkorf zitten, volgens mij kan je de jongen moeilijk uit het nest halen zonder dat leeg te halen! wink ;)


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-12-29 - 01:24:04

quote
volgens mij kan je de jongen moeilijk uit het nest halen zonder dat leeg te halen!


Foutje! Ik bedoelde zonder dat je het nest heel laat wink ;)


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2005-12-29 - 09:11:10

Zo'n volière lijkt mij ideaal voor Oranjewevers, Napoleonwevers, Roodbekwevers,... en andere kleine weversoorten. Textorwevers zijn wat groter maar ook te houden samen met exoten. Kies dan misschien de Kleine Textorwever. Ikzelf heb ervaring met de Napoleon en Oranjewever in een gemengde volière samen met exoten (blauwfazant, binzen, goudbuikje, zebravink, ...). In zomerkleed hebben de mannen en prachtige kleur. Deze vogels zijn winterhard en weven prachtige nesten in de beplanting (gebruik makend van gedroogd gras en sisal). De exoten maken er graag gebruik van om te nestelen, zo kweken mijn goudbuikjes in komvormige nesten gemaakt door de wevers. Om te ringen haal ik ze (de exoten)uit het nest met een plastieken lepeltje zonder het nest te vernielen (de nesten zijn zeer stevig). Kweek van de wevers zelf heb ik nooit gehad, het was nogal druk in de volière. Kies misschien voor één bepaalde soort, bv. Oranjewever en schaf hiervan één man en twee of drie popjes aan, dan maak je het meest kans op kweek. De mannen onderling kunnen gedurende het kweekseizoen nogal opdringerig en agressief zijn waardoor er van kweken niet veel in huis komt. Let op dat de poppen die je aanschaft wel degelijk poppen van die specifieke weversoort zijn. In de handel worden soms 'koppels' aangeboden waarvan de pop van een totaal andere soort is. Zo is het onderscheid tussen de pop van de Oranjewever en Napoleonwever miniem, de pop van de Oranjewever is iets kleiner en donkerder op de borst dan de pop van de Napoleonwever.
Hans


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-12-29 - 09:16:48

Hey Toine,



zowel zwartmasker roodbek als napoleonwevers zijn goed te combineren met tropen. Textor wevers (met name de grote) kunnen wel wat aggressief zijn.

Ook de andere euplectes soorten en dan met name de oranje wevers kun je goed met tropen combineren.

Zo makkelijk als de verzorging is zo lastig is de kweek. Met grote textor wordt wel gekweekt (maar dan met name in dierentuinen) met de andere soorten zie je zelden nakweek. Zo ben ik de laatste jaren maar 1 ek zwartmasker roodbek tegengekomen, van de verschillende euplectes soorten geen.

Ik had voor mijn napoleon wevers goede hoop dit jaar maar toen bleken een deel van mijn poppen mannen te zijn en 1 pop en 5 mannen is geen goede combinatie. Helaas is er ook heel moeilijk aan poppen te komen (ben al een jaar op zoek en nog niks gevonden).

Ik hoop dat je er iets aan hebt en ik kan je zeggen dat wevers je veel plezier zullen geven.


hansbuffel
Website Member
Posts :116

Website Member
2005-12-29 - 10:28:06

Als je op zoek bent naar Oranje- of Napoleonwevers, stuur mij een mail, dan geef ik een paar adressen (in West-Vlaanderen!) door waar de kans groot is er te vinden.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-12-29 - 11:25:02

Ik heb napoleon wevers in een gemengde voliere. Helaas ook drie mannen! Toch gaat dat goed (buitenvoliere is 12,5 m"2), je ziet ze wel eens fel achter elkaar aan vliegen maar niks ernstigers.


Cardinalis
Website Member
Posts :48

Website Member
2005-12-29 - 15:02:35

Hey Toine!

Wij hebben zelf vorig jaar gekweekt met de Vlammenwever (ook wel Roodvoorhoofdwever genoemd)!
Deze soort kweekt in paren en niet zoals de meeste andere soorten in een groep.
Het mannetje weefde wel nesten in de coniferen en in de bamboe maar het popje trok zich daar niets van aan en legde 2 eieren in een nestmandje, dat eigenlijk voor de duifjes of nachtegalen bestemd was. Na het leggen van de eieren ging ze nog een nest eromheen bouwen (er was de hele tijd gewoon voldoende nestmateriaal aanwezig!) en een enkele dagen later begon ze met broeden. Na twaalf/dertien dagen kwamen de jongen uit en twee weken later vlogen ze uit. Ringen deden we al op de vierde dag, ze groeiden als kool.

Roodbekwevers hebben we in het begin ook nog gehad, maar deze waren agressiever dan de Vlammenwevers en hebben we dan ook weggedaan.

Grote Textorwevers zou ik niet doen, deze hebben de naam vrij agressief te zijn. Verder is het zeker belangrijk dat het niet te druk is in de volière.

Bij ons hebben ze het afgelopen jaar niets gedaan. Waarschijnlijk vanwege de vele jongen van de Loodbekjes. We deden er twee koppeltjes in en we hebben er aan het eind van het seizoen 28 uitgevangen. Nesten van 5 of 6 jongen tegelijk waren geen uitzondering.

Waar je op moet letten als de wevers jongen zouden krijgen is dat ze voldoende levend voer en gekiemd zaad hebben. Bij ons voerden ze de jongen de eerste dagen alleen buffelowormpjes en pinkies. Daarna gingen ze langzaam over op gekiemd zaad en gekiemd trosgierst.

Het verschil bij de weverpoppen is zoals Hans al zei erg moeilijk te zien!!
Geloof niet altijd de verkoper! Wij zoeken al een tijdje twee Vlammenweverpoppen, diverse handelaren zeiden ze te hebben zitten, maar tot nog toe hebben we er geen kunnen vinden!
sad :(

Dus als iemand een 0-2 Vlammenwever (liefst EK) - Euplectus Hordeacea Hordeacea te koop heeft? mail effe!

grtz Cardinalis


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-12-29 - 15:18:43

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bedankt allemaal voor jullie nuttige tips en weetjes. Ik zal de topic zeker in de gaten houden!
En dat rust belangrijk is heb ik wel ondervonden, dit geldt wel voor meerdere vogels. Afgelopen seizoen hebben alleen mijn zebravinken jongen gekregen. De Bourke's parkieten gingen wel broeden, maar hiervan waren de jongen afgestorven, de zilverbekjes gingen ook broeden maar daar waren de eieren na een week opeens weg. De diamantduifjes hebben ook drie nestjes gehad, maar ook hier waren de eitjes al snel verdwenen en lag het nestje uit elkaar! De Japanse meeuwen sleurden alleen maar met wat trosgiersthalmen, maar broeden hebben ze nog nooit gedaan!


Cardinalis
Website Member
Posts :48

Website Member
2005-12-29 - 15:34:41

We hadden eerst ook Rijstvogels in de volière en die aten de eieren van de Loodbekjes en de Binzenastrilden op!!

Misschien zijn bij jou de Rijstvogels ook wel het probleem..


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-12-29 - 17:01:06

Ik heb nog geen rijstvogels razz :p
Zelf vermoed ik dat de zebravinken de schuldige waren, want die waren nogal overheersend tegenover de andere vogels.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-12-29 - 18:10:46

Bij (textor) wevers is het raadzaam om 5 poppen op 2 mannen te houden. Dit omdat de mannen bij verveling de nesten gaan slopen waar broedende poppen in zitten. Als je voldoende poppen hebt, blijven de mannen altijd druk met bouwen voor de over gebleven poppen, en laten de de nesten en jongen met rust. Mits je er wel voldoende nestmateriaal in legd.

Grote textor wevers zijn moeilijk aan te komen, als je nog iemand weet hoor ik het graag.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2005-12-31 - 18:56:53

Volgens mij kan je best wachten tot er bij een grote importeur enkele honderden van een bepaalde soort binnenkomen, om daaruit je keuze te maken.De kans is dan ook véél groter dat je poppen van de juiste soort en niet van een ondersoort hebt, daar het dan ook meestal over één deel van een vangst gaat.De grote textorwever is de agressiefste.


thomas2
Website Member
Posts :1

Website Member
2015-06-08 - 22:53:36

ik heb hier een groepje kleine textorwevers. 1 man en 6 poppen. Er waren 3 poppen aan het broeden, had 6 jongen, nu nog 1 jong, maar die groeit hard. Komend weekend kan ik hem waarschijnlijk ringen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2015-06-08 - 22:59:37

Dat is goed nieuws Thomas, ook al is dit topic bijna 10 jaar oud. wink ;)

Succes met het jong.


Thomas1
Website Member
Posts :2

Website Member
2015-06-12 - 22:35:45

drie dagen geleden geringd. Vanochtend uit het nest op de grond. Dood gepikt door de zebravinken. Die zaten er nog omheen. Baal als een stekker. Inmiddels weer twee nestjes met elk 3 eitjes. Maar even afwachten. Had ik misschien de ring moeten camoufleren ?


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2015-06-12 - 23:49:45

Thomas.

Ik kweek Goudvinken en Putters , altijd bij de jongen de ringen afdekken met stukje ventiel slang.

Anders liggen ze binnen een minuut op de grond.

De ouders willen het nest schoon houden en zien de ring als vuil en deze word met jong over boord gekiept.

suc6.

Grt.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 139 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede