Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Dooie mussen door kippenvoer??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Dooie mussen door kippenvoer???
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2007-01-31 - 12:27:21

Ik vind de laatste tijd vaak dooie mussen in de buurt waar ik de kippen voer. Eerst zijn ze sloom en zitten dik. Later zijn ze dood.

Kan dat komen doordat ze van het kippenvoer snoepen? Ik voer m'n kippen standaard legkorrel.

Heeft iemand van jullie dat wel eens gehad?

Groet'n,
Dirk Jan


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2007-01-31 - 13:01:55

Waarom zouden je kippen dan niet sterven moest het aan jouw graan liggen? Het doet de mussen zelfs goed dat ze een graantje kunnen meepikken...

Misschien ligt er rattenvergif in de buurt...


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2007-01-31 - 14:28:41

Er is geen rattengif in de buurt. Dat weet ik zeker.
Ik geloof ook niet dat het aan de kwaliteit van het voer ligt.
Ik vermoed zelf dat het komt doordat er in de standaard legkorrel teveel eiwit o.i.d zit óf dat de korrels in het kleine musse-kropje opzwellen en dat ze a.h.w. stikkken??

Iemand enig idee?


robbin
Website Member
Posts :19

Website Member
2007-01-31 - 14:51:18

dat zou weleens kunnen


ROCIO
Website Member
Posts :111

Website Member
2007-01-31 - 18:01:45

Bij ons halen de mussen ook hun porsie gebruik foktoom heeft het hoogste eiwit maar heb hier geen problemen ook de roodborst en merels lijsters halen hun deel


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2007-01-31 - 18:42:58

kun je snel achter komen door er een open te maken


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-01-31 - 18:50:41

Ik heb een kolonie van een dertigtal mussen die al enkele jaren me opwachten in de tuin wanneer ik twee keer per dag de kippen voer met tarwe, hele mais en I/5 van het geheel legkorrel. De mussen eten niet van de legkorrel want die is te groot, ze verkiezen de tarwe, terwijl de tortelduiven de hele mais lusten. Als je alleen maar legkorrel aan je kippen geeft, zou het kunnen zijn dat de mussen in je buurt daar stukjes van afeten. Dat ze er van zouden sterven vind ik nogal raar omdat mussen wel keuzes kunnen maken. Ik ben ooit met een kip bij een vogelveearts geweest en die raadde me legkorrel aan en verzekerde mij dat er alleen ondersteunende voedingsmiddelen in zaten, geen medicatie of vitaminesupplementen. Misschien kan je het nagaan door tarwe tussendoor te gooien en als ze dat eten en de sterfte verdwijnt... Maar er is misschien een andere oorzaak die niet meteen aan het licht komt. Ik wil het vervolg wel blijven volgen daar ik de mussen ondanks hun drukte en 'gulzigheid' graag heb.


xela
Website Member
Posts :79

Website Member
2007-01-31 - 22:10:47

Beste dat u kan doen 1 van deze mussen laten onderzoeken door een dierenarts


erik
Website Member
Posts :141

Website Member
2007-02-01 - 00:52:13

vogelgriepshocked 8Oshocked 8Oshocked 8O

Zonder gekheid ,Je moet dit overigens wel melden omdat het over aantallen gaat en geen enkel geval op zich.


ZGHKIL
Oud Lid
Posts :279

Oud Lid
2007-02-04 - 11:57:41

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hier een tweetal stukken uit een officieel document:
quote
Bij mezen, mussen, merels, en andere kleine vogels is het virus nooit gevonden.

Dit wil niet zeggen dat ze er ongevoelig voor zijn, maar de kans is zeer klein dat ze het virus dragen.

quote
Hoe raakt pluimvee besmet?
Met vogelpest besmette vogels scheiden het virus uit via de luchtwegen, oogvocht en via de mest. Verspreiding van de ziekte kan plaatsvinden via direct contact tussen vogels of indirect via de lucht of door blootstelling aan besmet materiaal, zoals mest, voer, kratten en andere transportmiddelen.

Als we op dit laatste afgaan is het wel heel frapant dat de kippen allemaal nog in leven zijn, terwijl de mussen bij wijze van dood uit de lucht komen vallen.

Naar mijn idee is het zeer zeer onwaarschijnlijk dat het hier gaat om een besmetting met het vogelgriepvirus. De beste oplossing lijkt mij inderdaad om een van de mussen te laten onderzoeken. Wees daarbij wel voorzichtig en neem de (misschien overbodig doch veilig) vogel alleen vast met handschoenen (en een mondkapje). Veiligheid boven alles, ook als het om een andere ziekte zou gaan is het goed jezelf van bescherming te voorzien.

Groeten,
Wouter.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 184 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede