Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zaad van maggikruid of lavas. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2007-06-25 - 07:00:54 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Intelligentie hebben wil niet zeggen dat je altijd alles beter weet. Wie echt intelligent is luistert naar andere meningen en probeert die te toetsen aan de kennis die hij heeft en stelt die kennis daartoe bij.

Dat ontbreekt bij degenen die jij beweert intelligent te zijn. Ze zijn te zeer gaan geloven in hun eigen gelijk. Je ziet het regelmatig in het nieuws, mensen die denken het allemaal te weten en daarmee andere meeslepen in hun eigen geloof.

Christien heeft onderzocht en ondervonden, is wat wijzer geworden. Lester wauwelt maar wat vaags.
De foto's op zijn website geven mij niet de indruk dat hij een wonder heeft uitgevonden.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-06-25 - 08:44:21 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@Zebraonline;
Het is zeker zo dat de mensheid iedere dag opnieuw bewijst niet te beschikken over de capaciteit om over zichzelf te heersen in rechtvaardigheid. Maar hoeveel vormen van heerschappij zijn er al uitgeprobeert en wil je nog uitproberen? Zou de 'alternatieve' vorm wel verbetering kunnen brengen? Waar bewijst ze dat? (mensen hebben dit in het verleden al meer uitgeprobeert)
En dan niet alleen in wereldoverheersing maar ook in het oplossen van ziekte en wat dacht je van de dood. Hier gaat de mens nog meer gebukt onder dan onder al het onrecht.

Verder getuigd het niet echt van respect, wat zeker nodig is voor rechtvaardigeheid, om lezers voor dom uit te maken. Dit heet toch: "De pot verwijt de ketel ..."
quote
Ik moet eigenlijk lachen want ik zit steeds in hetzelfde schuitje ... elke dag moeten wij lachen als we kijken naar het nieuws,de krant opneslaan of de pc aanzetten

Dit heeft wellicht met de hoogbegaafdheid van een selecte groep te maken en daar kan niemand in meekomen natuurlijk. Zo zijn er heel wat overheersers geweest die meende dat iedereen die niet aan hun intelligentie kon tippen ook geen recht hadden.
Sorry, dit getuigd ook niet van respect, maar valt dit niet onder "wie de bal kaatst ...?

Oke, de hele harmonie loopt uit de maat behalve onze .....?

Blijf liever on-topic;
quote
Ik gebruik lavas in de keuken, ... Wat de vogels betreft beoog ik geen 'therapeutische werking'

Lijkt me duidelijk dat het dus niet schadelijk is maar zeker ook geen aanwijsbaar voordeel heeft buiten de diversiteit aan voedselaanbod en voor ons een smaaknuance geeft.

wink ;) Peter


Fam. LIEVENS
Geroyeerd
Posts :24

Geroyeerd
2007-06-25 - 10:26:43 send message to Fam. LIEVENS

quote
Blijf liever on-topic;

zeer juist moderator PP,
maar wel merkwaardig dat die opmerking nu pas komt.
En ze duidelijk evenmin voor jezelf van toepassing is, gezien je subjectieve off-topic commentaren.
Een moderator met 2 maten en nog meer gewichten, daar hebben bezoekers wat aan.

En ik die dacht dat een moderator vooral altijd objectief dient te blijven, zonder eigen agenda.
En zo leer ik elke dag.

Lester Lievens
Erpe-Mere
Vlaanderen


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-06-25 - 12:29:53 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Even voor de duidelijkheid.

Als er een commentaar nodig is in de functie van moderator staat deze altijd cursief gedrukt. Mits nadruk nodig is cursief-vet. Dit is algemeen bekend en duidelijk te zien, ook wanneer ik een wijziging in een bijdrage van een ander doe. Zie o.a. bij jouw eigen bijdragen, keer op keer.

Verder heb ikzelf ook een mening (?) en deze zal ik zeker niet nalaten te profileren.(!) Dat moge duidelijk zijn.

Sarcasme werkt bij mij niet, daar ben ik te dom voor. Verder is jammer dat jij wéér off-topic gaat.

Terug dan maar, toch wel, mag ik persoonlijk hopen.


Fam. LIEVENS
Geroyeerd
Posts :24

Geroyeerd
2007-06-25 - 13:42:50 send message to Fam. LIEVENS

1. een moderator modereert, de facto in objectiviteit. Het tegendeel is hier waar.
2. ELK mag een eigen mening hebben, dat kan probleemloos ook zonder het predicaat moderator;
3. Bovendien is de tussenkomst in de functie van moderator hierboven op zijn minst selectief, want eerder waren andere bijdragen hierboven zonder meer off-topic, dus reactie met 2 maten en 2 gewichten.

Dat is helemaal duidelijk, zonder vet noch cursief.

Zoals eerder gesteld : wie kaatst mag de bal verwachten.
Meer heb ik daar over niet te zeggen.

lester.lievens@telenet.be



ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-06-25 - 13:47:33 send message to ParkietenPeter

quote
Meer heb ik daar over niet te zeggen.

Goed, terug naar de vraag dan.


Fam. LIEVENS
Geroyeerd
Posts :24

Geroyeerd
2007-06-25 - 15:25:45 send message to Fam. LIEVENS

quote
Goed, terug naar de vraag dan.

Prima, doe maar. Ik ben benieuwd.
Graag had ik van je geweten welke volgens jou de bepalende bestanddelen zijn aan dewelke lavas/maggikruid zijn uitgesproken aromatische karakter ontleent.
Tot welke orde behoren deze bioactieve stoffen ? Zijn het terpenen of eerder terpenoiden? En hoe zit het verder met de groep der bitterstoffen?
Met name : Welk bufferend effect in het vogellichaam hebben deze stikstofvrije stoffen op bvb slijmvormende metabolieten (overgangstoffen) uit varkensgras ? Hoe zit het in dit geval met de fase 2 enzymenvorming in het vogellichaam en wat is volgens jou hierbij het indirecte voordeel voor de leverfunctie van de vogel? Welke werkzame tussenstoffen met een hormonaal karakter zijn hier volgens jou van belang voor stuwing van de spijsvertering? Hoe kan de vogel hier beter en sterker van worden ? In welke omstandigheden is het biochemisch effect het grootst? Is verstrekking van lavas tijdens de eileg wel aangewezen of net niet?
Stuk voor stuk zaken die ik me al langer afvraag.
En waarop ik van jou graag antwoord krijg. Kan dat ?

lester.lievens@telenet.be


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2007-06-25 - 18:42:02 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Voor het precieze hoe en waarom weet je waar je terecht kan.
Hoop dat je hier al wat aan hebt.


Kijk daar hebben Wij wat aan op een forum,dat zijn nog eens antwoordenlaugh :Dwink ;)


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-06-25 - 19:37:20 send message to Karel

quote
Graag had ik van je geweten welke volgens jou de bepalende bestanddelen zijn aan dewelke lavas/maggikruid zijn uitgesproken aromatische karakter ontleent.
Tot welke orde behoren deze bioactieve stoffen ? Zijn het terpenen of eerder terpenoiden? En hoe zit het verder met de groep der bitterstoffen?
Met name : Welk bufferend effect in het vogellichaam hebben deze stikstofvrije stoffen op bvb slijmvormende metabolieten (overgangstoffen) uit varkensgras ? Hoe zit het in dit geval met de fase 2 enzymenvorming in het vogellichaam en wat is volgens jou hierbij het indirecte voordeel voor de leverfunctie van de vogel? Welke werkzame tussenstoffen met een hormonaal karakter zijn hier volgens jou van belang voor stuwing van de spijsvertering? Hoe kan de vogel hier beter en sterker van worden ? In welke omstandigheden is het biochemisch effect het grootst? Is verstrekking van lavas tijdens de eileg wel aangewezen of net niet?
Stuk voor stuk zaken die ik me al langer afvraag.



laugh :D

Ik hoorde ooit een prof beweren:
"Wie zich wil profileren door de schijn van exeleren, als gevolg van het hanteren van jargon in de verkeerde omgeving: hij legt terstond zijn studieboeken terzijde en consulteert op de kortst mogelijke termijn een therapeut en volgt gelijktijdig de cursus communicatiekunde"

Overigens:
quote
Tot welke orde behoren deze bioactieve stoffen ? Zijn het terpenen of eerder terpenoiden?


Zuivere koolwaterstoffen of niet? Who cares?laugh :D

Triest Lester, zeer triest!


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-06-25 - 21:18:48 send message to chrislaevers

Er was een tijd dat de mens voor hij alles benoemde, exact wist welke planten en kruiden hij kon gebruiken en welke niet. Hij wist zelfs welke delen van de plant in die en in die periode wel of niet bruikbaar waren. De kennis was zo groot als die van elk wild dier dat 'weet' welke mineralen in welke periode en in welke omstandigheden tot zich te nemen, evenals welke planten, en waarschijnlijk evenals welk dierlijk voedsel. Vanaf het ogenblik dat de mens begon de dingen die hij kende te benoemen, startte de verarming van de kennis. De mens benoemde niet alles wat hij 'wist'. Bij primitieve volkeren kende men voor elk deel van vele planten een naam toe, en die namen konden ook verschillen naargelang de groeifase waarin de plant zich bevond, de locatie waar de plant groeide, of het seizoen. De Inuit kenden tientallen woorden voor de verschillende soorten sneeuw. Maar er waren meer soorten sneeuw dan het aantal namen kon bevatten. Na verloop van tijd beperkte de kennis zich tot de benoemingen en alles wat er niet benoemd was, ging verloren en die inventaris kunnen we nooit meer maken.
Wij kennen nog blad, steel, meeldraden, kelk, wortel, bloem, bloemknop, nectar, stuifmeel ...
Op school diende mijn dochter tot drie keer toe dode bladeren te verzamelen en ze met de voorzijde op een wit papier te lijmen met de benaming er netjes onder geschreven. De twee laatste keren ben ik die bladeren maar gaan zoeken, ik heb ze geplakt en ondertiteld. Terwijl ik dit deed besefte ik wat een absurd gedoe dit was en ik had zin om de bladeren eens met de achterkant naar boven te plakken, want die achterkant was eigenlijk ook interessant en dat ik in mijn schooltijd nooit ontdekt. En toen vroeg ik me af hoe in godsnaam een kind de hele samenhang kan snappen van de seizoenen als ze alleen maar in de herfst (begin schooljaar) dode bladeren moeten gaan verzamelen tot driemaal toe (5de en 6de lagere school en 1ste middelbaar). In de lente werd er over planten niet meer gesproken, de leerstof en de eindtermen schrijven andere onderwerpen voor.
Het zal zeker zijn nut hebben om te weten welke stoffen een plant bevat; ik ben er ook van overtuigd dat de plant je weleens meer te grazen kan nemen op dat vlak dan de wetenschap aankan. Er zijn waarschijnlijk stoffen werkzaam in die en in die periode die nog niet bekend zijn.
Daar ik geen scheikundige, biologische opleiding genoten heb, doe ik het anders. Ik wandel in mijn tuin, ik kijk en ik proef.
Wat de vogels en de lavas betreft, had ik na de reacties op het forum een positief scenario en een negatief scenario voor ogen. Gedroegen de vogels zich zoals ze spontaan en gretig en zonder twijfel reageren op rozebottel, stuifmeelkatjes van de wilg,de besjes van de liggende kers en koolzaadbloem, -zaad en -blad, dan zou ik de lavas geschikt gevonden hebben. Maar dat is helemaal niet gebeurd. Ik had evengoed prei of de bieslook bloem kunnen aanbieden; de scherpe smaak en reuk op zich is eigenlijk een afweer voor o.a. vogels.
Snijbiet en erwtenloof zijn wel gegeerd door de mussen maar alleen in het begin groeistadium van de plant. Nadien verliezen de vogels interesse.
Waarom? Ik weet het niet.
Kippen lusten geen gele iris en netels. Cavia's eten graag gladiolen en knabbelen graag aan komkommerplantenstengels aan draad (met alle gevolgen vandien). Konijnen lusten graag rozescheuten, doornen inbegrepen maar niet altijd, misschien meer en meer naargelang de dieren ouder worden.
Mijn conclusie: ik begin van nul en ik neem een gezonde afstand van de wetenschappelijke benadering van families, soorten, ondersoorten, variaties etcetera omdat ik er in mijn tuin niks practisch mee aankan, ik ben evenmin geholpen met de wetenschap van de chemische stoffen die een plant bevat.Ik heb de tijd en de bagage niet om me daar in te verdiepen.
De vogels in mijn volière weten beter dan ik wat genietbaar is voor hen en wat niet; voorwaarde is wel dat ze gezond basisvoedsel hebben en niet van de honger verkommeren, want dan zullen ze zich waarschijnlijk ook vergrijpen aan 'voedsel' dat eigenlijk niet geschikt voor hen is.
Wanneer ze aan de rand van een bosje gekiemd zaad fourageren, maken ze een keuze; niet elke kiemplant komt in aanmerking. Ze nemen er hun tijd voor en dan vermoed ik dat ze een keuze maken tussen een kiemplantje van 24 uren, ééntje van twee dagen oud, eentje van drie dagen oud? Misschien eentje waar 's nachts een regenworm is langs gegleden.
Ik geniet er van. Ik zou de prehistorie zonder de taal wel gesmaakt hebben, denk ik.
Christine.


Fam. LIEVENS
Geroyeerd
Posts :24

Geroyeerd
2007-06-25 - 22:00:30 send message to Fam. LIEVENS

Karel zegt :
quote
Zuivere koolwaterstoffen of niet? Who cares?

Echt waar Karel? Een fervent aanhanger wellicht van de strak allopatische benadering?? (stroming waarbij tegenwerkende chemische middelen in ruime mate worden aangewend, ter "genezing", ook bij gezondheidsproblemen als gevolg van tekortkomingen uit voeding)
quote
Who cares?

Wie er om geeft?
Elke bezorgde liefhebber die een volgende keer met zijn lievelingsvogel naar professionele hulp toesnelt, om 99 keer op 100 alweer een fles chimique in de handen gestopt te krijgen.

Terwijl (natuurlijke) voeding altijd het eerste en het laatste heil- en heelmiddel blijft voor een gezonde vogel en bekwame vogel.

Ik heb in dat vakgebied trouwens nog geen professoren gehad, terwijl jij volgens eigen zeggen blijkbaar wel. Gezien je quote “Who cares?”, zal een antwoord op de reeds gestelde vraag voor jou evenmin een probleem vormen.
Eenvoudige vraag :
quote
Hoe en in welke omstandigheden kan een vogel hier sterker van worden ?
En is verstrekking van lavas tijdens de eileg wel aangewezen, of net niet ? En zoja/zonee, waarom precies?


Ik ben er zeker van dat meerdere leergierige liefhebbers je dankbaar zullen zijn voor je toelichting en antwoord. Net als ik.

lester.lievens@telenet.be



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-06-25 - 22:31:39 send message to Karel

quote
Ik heb in dat vakgebied trouwens nog geen professoren gehad, terwijl jij volgens eigen zeggen blijkbaar wel


Eerst goed leren lezen, en dan pas vragen stellen!


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2007-06-25 - 22:48:59 send message to tropic

Lester jongen, zielig, gewoon zielig.
Ik meen het, ik heb echt met je te doen. Jonge jonge jonge.
Wanneer ga je ooit is begrijpen dat de wereld niet in mekaar zit zoals jij denkt.
tjonge tjonge tjongelaugh :Dlaugh :Dlaugh :D


Fam. LIEVENS
Geroyeerd
Posts :24

Geroyeerd
2007-06-25 - 23:23:23 send message to Fam. LIEVENS

quote
Eerst goed leren lezen, en dan pas vragen stellen!

Ok Karel, zoals je wil :
eerst lees ik wat je schrijft :

Karel zegt :
quote
Zuivere koolwaterstoffen of niet? Who cares?


waarmee je verwijst naar terpenen en terpenoiden;
waarmee je aangeeft inzicht in de materie te hebben.

En dan Karel vraag ik je :
Wat zijn je inzichten ivm deze eenvoudige vraag :
quote
Is verstrekking van lavas (en gelijksoortige planten) tijdens de eileg wel aangewezen, of net niet ? En zoja/zonee, waarom precies?


Ondertussen is me bevestigd dat meerdere leergierige liefhebbers je dankbaar zullen zijn voor je toelichting. Net als ik.

lester.lievens@telenet.be




karis69
Website Member
Posts :6

Website Member
2007-06-25 - 23:37:33 send message to karis69

Ik ben wel eens benieuwd, wat jouw antwoord is Lester.

Nee eigenlijk ook niet.
Op alle forums waar de familie Lievens vertoeft, worden geen antwoorden gegeven.
Die kunnen alleen vragen met vragen beantwoorden.

En ach, ik weet dat ik dadelijk waarschijnlijk weer een dreigend mailtje krijg, zoals op de andere forums gebruikelijk was, als er ook maar enig weerwoord werd gegeven.
En ja, dan gaat de familie Lievens deze mails doorspelen aan forumleden onderling, om ze tegen elkaar op te zetten.
Maar deze keer zal het jullie niet lukken om een forum naar de kloten te helpen met zulk een laag gedrag, men kent jullie ondertussen.

Sorry maar ik heb nog nooit zulk een soort mensen mee gemaakt van zo een laag niveau.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 129 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede