Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > weers invloed Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-10-24 - 23:03:29 send message to pietparkiet 10

IK VOER ALTIJD LEVERTRAAN OF TARWEKIEM OLIE AAN MIJN VOGELS HEB NOOIT LEGNOOD


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2007-10-25 - 09:32:22 send message to lZebravinkjel

Wat rot Christine... Ik ben de afgelopen week een Oranjekaakje en een Diamantvink verloren.
Het was wel ineens flink wat kouder dan voorheen, maar we hebben de voliere deels afgezet met platen en we hebben de verwarming weer aangezet... Bij mij schijnen de beestjes altijd in vlagen dood te gaan...

Kan het dan geen kwaad om je vogels zelf de keuze te laten of ze in de winter willen broeden? Mij lijkt dat ze die keuze echt niet laten afhangen van te lage temperaturen en dat dit alleen maar legnood oplevert?


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2007-10-25 - 21:47:16 send message to wiechmann

2 dagen geleden pop dood door legnood vandaag bij ander koppel blg ara het eerste ei


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-10-26 - 20:37:23 send message to chrislaevers

Je kan dus nooit zeker zeggen dat weersinvloeden; in dit geval de koude en de krimpende uren daglicht de oorzaken zouden zijn van legnood. Om dat na te gaan zou je statistieken moeten hebben van de frequentie van bewezen legnood met dood of bijna dood tot gevolg voor vogels die buiten zitten zonder verlichting en verwarming (die twee wel samen). Die studie is bij mijn weten onbestaande.
In het geval van mijn oranjeweverpop (toch overleden) en als gevolg twee jongen en het derde zit binnen en voeder ik nu zelf), heb ik haar acties overlopen en ben ik tot een 'wilde speculatie' gekomen waar ik van gedachten zou willen wisselen.
Het koppel bevond zich in de volière rond half juli. Eind augustus worden er vlot 2 eieren gelegd en 6 september ontdek ik twee jongen. Toen was het weer nog redelijk en de lengte van de dagen ook neem ik aan. De jongen vliegen uit 18 en 19 september. Er wordt opnieuw gepaard en 22 en 23 september zijn er twee eieren in nest en een derde volgt zonder problemen (3de ei vastgesteld op 26 september).
De jongen vliegen uit 20 oktober. Er wordt vrijwel onmiddellijk terug gepaard en op 24 oktober zit de pop met legnood. De dag voordien was ze nog prima en voederde de jongen voorbeeldig.
Ik heb de pop tijdens één nest volledig kunnen volgen en wat opvalt is dat jachtig ritme van eten- voederen-eten-voederen van 's morgens tot 's avonds (daglicht!). Wat ik heb zitten denken is het volgende : wat als de tijd van dat jachtig lichamelijke ritme (metabolisme) te lang passief moet blijven omwille van te weinig uren daglicht en er een storing optreedt zodat de pop de volgende dag na een lange nacht passiviteit (ergens ligt er een tijdgrens) waarbij het systeem volledig lam lag, de draad niet meer kan opnemen? De broedcyclus is : paren-eieren leggen-broeden- jongen vliegen uit en worden gevoederd-onmiddellijk terug paren en terwijl de jongen van de vorige nest voederen - eieren leggen - overgangsfase broeden en jongeren voederen zij het in mindere mate. Dat is een hels ritme en ik vermoed dus dat mede door de koude en te weinig uren daglicht dat hels ritme te lang onderbroken bleef met alle gevolgen vandien.
Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd. Wat denken jullie er van?
Ik baseer me op dit denkende aan het feit dat als bepaalde lichaamsfuncties niet voluit kunnen gaan ze dan ook 'uitvallen'.
De oplossing voor deze soort vogels zou eventueel zijn een verlichte volière in herfst en winter + adequate verwarming in combinatie met het goddelijke zonlicht tijdens de daguren.
Ik spreek me alleen uit over deze soort vogels. Dit is de eerste keer dat ik zo duidelijk legnood had. Mijn zebravinken kweken in december en januari ook maar zij nestelen in het warmste deel van de volière en hebben er licht tot 21u 's avonds.
Mijn diamantduifjes hebben probleemloos twee eieren gelegd op 7 oktober in het onverwarmde en onverlichte deel van de volière. De twee jongen zijn oké. En de rijstvogels hebben ook in een onverlicht en onverwarmd deel van de volière eind september twee eieren gelegd. De twee jongen zijn ook oké.
Volgend jaar oktober ga ik daar zeker aandacht aan besteden om te kijken wie onverwarmd en onverlicht na ongeveer 7 oktober nog vlot een ei legt en wie dat doet. Er zullen natuurlijk verschillen zijn tussen de soorten vogels. De condities zijn wel : onverlicht en onverwarmd.
Christine.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-10-26 - 20:46:09 send message to chrislaevers

En wat ik vergeten te zeggen was, (sorry voor de lange uitweiding), de vogels zouden ook in het midden van een broedcyclus moeten zitten, ik bedoel eerste, tweede, derde ronde en ik weet dat dat voor vele soorten niet zo werkt. Ik heb het alleen hier over oranjewevers en soortgelijke vogels die de ene ronde na de andere doen. Rijstvogels horen hier al niet bij, bij mij zijn dat geen wat ik noem 'marathonbroeders' zoals zebra's, kanaries, valken, groenvinken, diamantduifjes en oranjewevers...


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2007-10-27 - 07:44:58 send message to bert1974

bij mij zijn de rijst vogels juist marathon broeders.
de jongen moeten nog uitvliegen en de eieren liggen er al weer tussen.
ze hebben bij mij nu drie ronden gekweekt en ik heb de blokken er maar uitgehaald want ze gaan maar door.
ik heb ook gezorgt dat ze behalve op de grond nergens meer een nest kunnen maken.
ik ben zelf eingelijk papegaaien kweker maar ben ook aan het orienteren in de tropen wereld.
ik heb nu rijst vogels en kanarie,s om mezelf te leren omgaan met de tropen ik had hier voor gould amadines maar ik kwam er al snel achter dat dit een stap te hoog is om mee te beginnen [in mijn geval dan]
ik heb er wel nesten eieren en jongen bij gehad maar er is niks groot gebracht door de ouders.
het waren wel allemaal natuurbroed vogels.

groeten bert


vlindervogel
Website Member
Posts :178

Website Member
2007-10-27 - 12:20:24 send message to vlindervogel

Dag Christine,

Wat knap dat je met de oranjewevers hebt kunnen kweken, maar wat zonde van de pop.
Ik begreep je verhaal niet helemaal. Zou de legnood niet gewoon door het te koude weer komen?
Ik heb legnood met bichenows en reichenow bergastrildes gehad en ik kan je afraden naar een dierenarts te gaan. Jijzelf kan het vaak beter dan de dierenarts die nooit zulke kleine vogels krijgt. Het beste kan je de vogel apart in een lekker warme ruimte zetten en wanneer je haar uitvangt met een penseeltje wat zonnebloemolie in de cloaca laten druppelen. In de meeste gevallen komt het dan wel goed.
Ik wil niet onaardig zijn want van alle fouten moet je leren, maar waarom heb je de pop terug bij de anderen gedaan? Met die kou kan je gaan zitten wachten totdat ze dood gaat. Waar kies je dan voor, voor het welzijn van de ouders of de (in mijn ogen) minder belangrijke jongen?

Groeten Carmen


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-10-27 - 17:10:20 send message to chrislaevers

De koude zou dus ook heel goed de oorzaak kunnen geweest zijn. De lage temperauur en de afnemende uren daglicht. Volgend jaar moet ik daar in elk geval een oplossing voor vinden. De drastische oplossing zou zijn om de man weg te vangen half oktober of vroeger zodat er geen paring meer kan plaats vinden.
Wat de pop betreft heb ik indd een fout begaan. Ik had ze binnen moeten houden. Wat me misleid heeft is dat ze het ei kwijt was bij de veearts en ik dacht dat het tweede ei dat nog hoog zat gemakkelijker zou gelegd worden. Was dus een vergissing. Ik was ook bezorgd voor de jongen die geen voeding kregen en ik heb gepanikeerd. Tweede vergissing die ik begaan heb: ik had de jongen onmiddellijk binnen moeten nemen en zelf voederen. Ze waren al 20 dagen oud. Als ik zie hoe gemakkelijk dat derde jong van dat stokje eet... Ik had die twee andere er misschien ook door kunnen halen. Het derde jong ziet er tot nu toe heel goed uit.
Volgend jaar herfst ga ik wat deze soort vogels betreft op mijn tellen passen.
Dik probleem is dus dat het voor hun broedseizoen is en ze zouden warm moeten zitten maar langs de andere kant doen ze het denkelijk niet in een kweekkooi binnen.
Ze verkiezen bij mij dus het ruige gedeelte van de volière en in het warmste deel met verlichting komen ze gewoonweg niet. Daar is ook geen vaste beplanting. Ik heb nog veel om over na te denken en misschien moet ik de 3 volières anders inrichten... en zeker ernstiger rekening houden met de koude en met de afnemende uren daglicht. Wat ook zeer misleidend was is dat de drie jongen goed en wel uitgevlogen zijn terwijl de nest geen enkele isolerende binnenbekleding bevatte; alleen dus de cocosvezelnest en de nachten waren al koud toen ze nog in de nest zaten.



pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-10-27 - 22:51:57 send message to pietparkiet 10

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

oja pietparkiet tarwekiem olie of levertraan hoe dat zo piet nou dan krijgen ze vetten binnen glijt het eitje er beter uit en natuurlijk de vitamine bedankt parkieten piet graag gedaan hoor


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-10-28 - 17:42:36 send message to chrislaevers

Sorry Pietparkiet, dat ik niet gereageerd heb op jouw bericht over de tarwekiemolie en de levertraan. Ik heb er wel over nagedacht. Levertraan sluit ik uit omdat het van walvissen afkomstig is en daar doe ik niet aan mee. De tarwekiemolie interesseert me wel.
Misschien kan je me zeggen in welke handel je die tarwekiemolie kan vinden, in welke dosis en in welke vorm of in combinatie met welk voeder je dat kan toedienen en of het wel in aanmerking komt voor mijn volière waar 15 soorten samen zitten en samen eten. Ik wil dit gerust uitproberen maar dan heb ik voldoende info nodig.
Bij deze mijn vraag. Beter te laat dan nooit.
Ook wil ik je zeggen dat ik zeer weinig sterfgevallen heb en de poppen zijn daar de ultieme minderheid bij; vandaar deels ook de verkeerde reacties van mijnentwege in dit voorval van de oranjewevers.
Tarwekiemolie; daar wil ik wel meer over weten.
Christine.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-10-29 - 12:46:41 send message to pietparkiet 10

in elke dieren zaak verkrijgbaar staat erop wat je moet doen ligt aan de hoeveelheid vogels die je hebt paar druppels door je voer mengen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-10-29 - 13:23:26 send message to Karel

In de tijd dat ik nog met parkieten kweekte gaf ik voor en tijdens het broedseizoen ook altijd tarwekiemolie door het eivoer. Eigenlijk vooral omdat, als ik me goed herinner, door de vit.E de vruchtbaarheid zou toenemen.

Dat het tegen legnood zou helpen wist ik niet, maar ik heb destijds nooit een vogel verloren aan legnood, dus Pietparkiet kan het heel goed bij het juiste eind hebben. Blijkbaar een heel mooi bijkomend voordeel.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2007-10-29 - 13:39:27 send message to Karel

quote
Ik baseer me op dit denkende aan het feit dat als bepaalde lichaamsfuncties niet voluit kunnen gaan ze dan ook 'uitvallen'.



@Christine

Ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Normaal gesproken regelt de hormoonhuishouding dit soort zaken, w.o. het "tijdelijk" verhoogd metabolisme, uitstekend.
Als er al sprake zou kunnen zijn van "uitvallen", dan nog zou je dat niet op zo'n relatief korte termijn zien gebeuren.

Ik denk dat Carmen gelijk heeft wat de legnood betreft: kou! Remedie inderdaad warm zetten, slaolie druppels en eventueel het eitje heel voorzichtig proberen er uit te duwen. HEEL voorzichtig, want als het breekt betekent dit meestal einde vogel.
Mocht het lukken en het ei is gelegd, dan kun je het best de vogel even uitschakelen van de broed en haar rust en warmte geven totdat ze in het voorjaar weer naar buiten kan.
Op deze manier heb ik lang geleden een schamalijster kunnen redden, die het volgende jaar gewoon weer bevruchte eieren legde en haar twee jongen prachtig heeft grootgebracht.


pietparkiet 10
Website Member
Posts :631

Website Member
2007-10-29 - 16:47:40 send message to pietparkiet 10

weet je wat de pest is met legnood meestal heb je niks meer aan de pop het hele seizoen en soms helemaal niks meer


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-10-30 - 15:55:49 send message to chrislaevers

Karel, wees er maar van verzekerd dat als ik het nog eens voor heb, ik die vogel voor een hele tijd niet meer aan de koude blootstel.
Pietparkiet, ik ga eens horen in mijn zaadhandel of ze die tarwekiemolie hebben. Bedankt!
Nog een vraag ivm weersinvloeden (de winterkoude). Het derde oranjeweverjong ben ik nu sinds 5 dagen zelf aan het voederen. Sinds gisteren (dag 4) eet die niet meer van de tandenstoker. Ik plaats de mengeling van eivoer, honing en yougourt en gemalen schelpjes op een breed stukje van een zitstok en daar komt die van eten. Gisteren heb ik 'm ook zien drinken. En sinds eergisteren eet hij ook van het zaad en het eivoer in de kooi aanwezig. Hij is 26 dagen oud. Bij de vorige nest heb ik genoteerd dat de voedering door de pop aanzienlijk verminderde op dag 28 en dat op dag 32 er geen voedering meer was. Mijn plan is om 'm in de volière te laten op dag 29 (2 november). De nachten zijn dan een stuk zachter dan de twee nachten die aankomen.
Zou dat kunnen gezien hij reeds 5 dagen binnen zit? Hij (of zij) zit veel tegen de tralies om een uitweg te zoeken.
Wat de verwarming binnen betreft; die is er maar nu bv staat de deur open en is er geen verwarming. Vaak staat de verwarming niet aan.
Wat zou ik doen? Ik zie het niet goed zitten om die vogel in een kweekkooi binnen te houden de ganse winter (maanden!); dan mist die veel leerprocessen. Langs de andere kant wil ik niet nog eens een stommiteit doen. Ofwel laat ik 'm in de volière binnen enkele dagen ofwel niet meer.Wat denken jullie daar over?
Christine.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede