Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > antidepressiva voor vogels! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : antidepressiva voor vogels!
fitnessfirst
Website Member
Posts :12

Website Member
2007-11-08 - 18:45:14 send message to fitnessfirst

het volgende:ik heb een koppel pyrrhura's met de hand grootgebracht dat ging prima en de vogels werden heel tam,toen de vogels ongeveer 6 maanden oud waren begonnen ze steeds drukker en bijterig te worden als ze iets vreemd zagen begonnen ze heel hard te schreeuwen.
mijn valkjes raakten van dit geschreeuw voordurend in paniek.
Met lede ogen zag ik dit alles gebeuren en overwoog om de pyrrhura's weg te doen,
toen las ik dat antidepressiva soms een oplossing kunnen bieden voor gestressete vogels.
Ik gaf de beide vogels zoloft en na een paar weken werden de vogels weer rustig en sociaal,
het bijterige en schreeuwerige is totaal verdwenen en ze slaan ook geen alarmkreten meer,
kortom de rust is terug gekeerd en de valkjes zijn nu ook rustig.
Ik heb gemengde gevoelens over het geven van antidepressiva aan vogels maar het werkt wel.
Hans


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2007-11-08 - 19:51:25 send message to Rogert

Mooi dat het werkt, maar jammer dat de vogels de rest van hun leven getekend blijven.

Weer een reden om geen handopfok toe te passen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-11-08 - 22:02:37 send message to ParkietenPeter

quote
Ik heb gemengde gevoelens over het geven van antidepressiva aan vogels

Zelfs bij mensen mag dit alleen gebeuren onder professioneel toezicht.
Hoe kom je eraan voor je vogels? shocked 8O (Welke arts schrijft dit zomaar voor!)
(Geef hier maar liever geen antwoord op, want volgens mij is dat strafbaar)

Vreemd, ik weet er niet veel van maar wel genoeg dat ik dit nooit zou uitproberen. Er zijn toch wel andere (gezondere oplossingen voor)

Bijwerkingen van Zoloft;
quote

Call your doctor at once if you have any of these serious side effects:

seizure (convulsions);

tremors, shivering, muscle stiffness or twitching;

problems with balance or coordination; or

agitation, confusion, sweating, fast heartbeat.

Other less serious side effects are more likely to occur, such as:

drowsiness, dizziness, weakness;

nausea, diarrhea, dry mouth, or changes in appetite or weight; or

decreased sex drive, impotence, or difficulty having an orgasm.

Vertaald:
quote

Beroerte.
Trillingen, spierstijfheid.
evenwichtstoornissen.
agitatie, verwarring, het zweten, snelle hartslag.

slaperigheid, duizeligheid, zwakheid.
misselijkheid, diarree, droge mond, of veranderingen in eetlust of gewicht.
o.a. Onvruchtbaarheid.


Bij de minste overdosereing (hoe bepaal je die trouwens voor zo'n klein schepseltje??) heb je je vogel gehad!

Ik geloof echt niet dat dit aan te bevelen is voor onze vogels!!

Sorry.sad :(

Peter
(vertaling gezocht)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2007-11-08 - 23:23:03 send message to rupicola

@ topicstarter: shocked 8O

Dat spul is vast ook ideaal om:

een luidruchtige haantje te laten stoppen met kraaienshocked 8O
de ganzen uit de dorpsvijver mooi rustig te krijgenshocked 8O
die vervelend koerende duifjes in de dakgoot stil te krijgenshocked 8O

Oh ja, al die mussen in de heg, die zijn ook zo druk .....

en die zanglijster zo vroeg in de ochtend .....
ook zo'n ellende.....


sad :(sad :(sad :(



fitnessfirst
Website Member
Posts :12

Website Member
2007-11-09 - 18:59:02 send message to fitnessfirst

heb het antidepressivum van de dierenarts gekregen,
deze vertelde dat middel wel vaker gebruikt wordt bij dieren, en bij een heel lichte dosis er weing bijverschijnselen te verwachten zijn,wel moet je je vogels goed observeren,maar je kan wel zien of je vogel zich happy gedraagt,het medicijn wordt vaker gegeven aan vogels die zich plukken,25% stopt met plukken.
er is geen medicijn zonder bijwerkingen ook antibiotica of anti-wormmiddelen niet.
eigenlijk horen vogels niet in kooien thuis maar dienen in hun eigen bos of savanne in tropische temperaturen rond te vliegen.
als je de geplukte papagaaien in de dieren opvang ziet zet je vraagtekens bij de hobby vogels houden.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2007-11-09 - 20:28:23 send message to danielkempenk

jammer ditsad :(

strax gaan we speed geven aan vogels waarvan we denken die zijn me te rustigshocked 8O


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2007-11-09 - 20:35:23 send message to ParkietenPeter

In het belang van de vogels en leken meen ik toch dat ik enkele uitspraken moet weerleggen van mijn persoonlijke mening uit.
quote
weing bijverschijnselen te verwachten

Één bijverschijnsel hoeft maar genoeg te zijn.
En áls je het opmerkt, ben je in 9 van e 10 gevallen écht te laat! Vogels zijn een kei in het verhullen van problemen.
quote
25% stopt met plukken

Met goede observatie en aanpassen komt er wel meer dan 25% van het plukken af.
quote
eigenlijk horen vogels niet in kooien thuis

Dan kun je ze beter los laten. Zijn ze beter in hun element.(?)

Nee, er zijn vele medicijnen speciaal voor onze vogels ontwikkelt, maar géén antidepressiva die voor mensen al onder strenge voorwaarden uitgegeven mogen worden.

Zoals al gezegd heb ik er geen verstand van, maar gevoelsmatig is die dierenarts te ver gegaan.

(Maar dat is persoonlijk)
sad :( Peter


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2007-11-10 - 09:07:25 send message to denegon

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
er is geen medicijn zonder bijwerkingen ook antibiotica of anti-wormmiddelen niet.



Dit wordt gegeven om een vogel beter te maken en we doen het 1 keer of een kuur niet om het karakter uit de vogel te halen.

Als je geen temperament volle vogels wilt moet je een grasparkietje aanschaffen en geen pyrrhuras deze hebben nu eenmaal een temperament vol karakter.

quote
het medicijn wordt vaker gegeven aan vogels die zich plukken,25% stopt met plukken.



volgens mij heb jij het gegeven omdat je last had van schreeuwers en bijters niet van plukkers of deden ze dat ook?

Maar jou vogel en jou keus jammer als de vogel dadelijk omvalt omdat die te lang deze rommel binnen heeft gehad.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2007-11-10 - 17:54:50 send message to chrislaevers

Antidepressiva voor mensen immobiliseren of verdoven bepaalde hersenfuncties (werkt ondersteunend noemen ze dat) zodat de persoon zogezegd happyier is en zich 'normaal' gedraagt (onopvallend, zombieachtig) zodat andere mensen er geen last van hebben. In feite komt het neer op een bepaalde vorm van verdoving. Je wordt netjes medisch 'gehalveerd'.
Neveneffecten kunnen niet alleen lichamelijk zijn zoals duizelingheid, droge mond etcetera, maar het kan dus ook zijn dat de hersenfuncties die minder hevig zouden moeten werken juist wel extra geactiveerd worden en dat andere functies die actief zouden moeten blijven in slaap geraken met alle gevolgen vandien. Dat is één risico.
Het tweede risico is de verslaving.
Heb je al gedacht aan een vorm van gedragstherapie? Misschien leven je vogels in een omgeving waar er een teveel is aan prikkels, een teveel dat zij wegens hun natuur onmogelijk aan kunnen en waar ze geen nood aan hebben? Misschien vervelen ze zich te erg en krijgen te weinig prikkels die ze net wel nodig hebben?
Als je vogels in de kooi zitten vertonen ze dan klinisch gedrag ( altijd dezelfde loop- of klimbeweging zoals een tijger die langs de tralies heen en weer loopt de ganse dag of een olifant die constant met het hoofd staat te schudden en te wiegen op de poten)?
Donkerheid in de leefruimte kan ook bijdragen tot een storend gedrag. De meeste levende wezens voelen die zon en willen er op tijd en stond in zitten. Dat niet kunnen kan enorm frustrerend zijn.
Ik zeg zomaar wat hoor.
Ik ken wel het enorme verschil in gedrag tussen een konijn in een standaardhok en dat zelfde konijn dat vrij in de tuin rondloopt.
Dieren kunnen niet zeggen wat ze nodig hebben maar het is wel aan ons om zogezegd storend gedrag proberen te vertalen hoe moeilijk dat ook is en er opbouwende oplossingen voor te zoeken.
Ik beschouw persoonlijk antidepressesiva niet als een opbouwend iets, integendeel. Het maakt een levend wezen tot iets dat alles goed vindt, gedwee is en geen eisen meer stelt. Het autonome is voor een deel uitgeschakeld en soms volledig naargelang de dosis, de duur van de inname en de graad van verslaving.
Hopelijk heb je hier iets aan.





tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2007-11-10 - 23:50:59 send message to tonnl

Ik moet toch ernstig twijfelen bij dit verhaal. Een dierenarts kan helemaal niet legaal aan zoloft komen. Het middel is alleen toegelaten voor mensen en alleen op recept verkrijgbaar.

Welke dierenarts is dit?


fitnessfirst
Website Member
Posts :12

Website Member
2007-11-12 - 19:49:37 send message to fitnessfirst

Als je de internationale sites er op nakijkt(onder featherplucking)lees je dat middelen als valium-antidepressiva en Haldol(een antipsychoticum)
door dierenartsen aan vogels wordt vertrekt,let wel ik ga het zeker niet promoten maar nieuw is het niet.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 223 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede