Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Papagaai is ineens gaan schreeuwen ??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Papagaai is ineens gaan schreeuwen ???
Geelwangamazone
Website Member
Posts :34

Website Member
2008-04-01 - 21:44:06 send message to Geelwangamazone

Hallo allemaal;

Even een vraagje waar jullie misschien een antwoord op hebben.

wij hebben een equador amazone van bijna 3 jaar oud. Hij/zij is erg tam kan een paar woordjes en kan verschrikkelijk goed mijn deuntjes nafluiten. Alles ging (gaat) altijd prima met onze papagaai (sam) maar de laatste 2 maanden gaat ie verschrikkelijk schreeuwen als we thuis zijn.
We wisselen regelmatig van (nieuw) speelgoed (om heel eerlijk te zijn geeft ie niks om speelgoed) en zodra we thuis zijn mag ie altijd uit zijn kooi...

Als ie begint te schreeuwen moet ie per direct in zijn kooi en krijgt ie een doek eroverheen. Meestal wordt ie dan wel stil (soms blijft ie dan nog doorschreeuwen).
Zodra sam stil is gaat de doek er na 5 minuten af maar meestal begint ie dan meteen weer te schreeuwen.... Kortom ik heb zoveel mogelijk geprobeerd fout gedrag te straffen en goed gedrag te belonen....

Tot dusver.....geen resultaat.

Ik hoop dat een van jullie ons verder kan helpen of iemand weet die dat kan.

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties...

Mvgr: Jeroen en Stefanie.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-04-02 - 00:07:56 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Tja, klassiek voorbeeld van een zeer veel voorkomend 'probleem', want het lijkt er op dat deze vogel gewoon volwassen begint te worden.


Uiteraard zijn niet alle individuele vogels met elkaar te vergelijken, dus het zal per geval in meer of mindere mate voorkomen, maar doorgaans worden Amazones wat luidruchtiger als ze volwassen worden en met name wanneer ze in de broedstemming komen.

De reden dat ik 'probleem' tussen aanhalingtekens heb geplaatst is dat het eigenlijk volkomen natuurlijk gedrag betreft.


N.B. wanneer een papagaai op langere termijn niet in de gelegenheid wordt gesteld om aan zijn natuurlijke behoeften te kunnen voldoen kan (zal)en ander op den duur ontaarden in ongewenst afwijkend gedrag.

Voor meer informatie en mogelijk bruikbare tips verwijs ik graag naar mijn artikel Verrijking voor Papegaaien (NBvV mei06 - ANBvV nov05)

succes


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-04-02 - 10:53:21 send message to rajar



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-04-02 - 13:03:41 send message to rupicola

Die trainingsbenadering is allemaal leuk en aardig, hier en daar bruikbaar zelfs, maar het houdt de hormoonhuishouding van de vogel en de bijbehorende natuurlijke gedragingen natuurlijk niet tegen.

Amazonepapegaaien zijn verre van gedomesticeerd!

N.B. de realiteit is helaas dat de opvangcentra rijkelijk gevuld zitten met veelal ex-solitair gehouden (lees ex-huiskamer) papegaaien, die diverse stadia van afwijkend gedrag vertonen.





Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2008-04-02 - 19:57:30 send message to Papegaaienboer

Schreeuwen behoort inderdaad tot het natuurlijke gedrag van de vogel maar overmatig schreeuwen zoals dit niet (zou in het wild alleen maar roofdieren aantrekken). Heb zelf beide cursussen van Stichting papegaaienhulp gedaan en daar leer je heel veel over dit (probleem)gedrag. Zelfs als je al tientallen jaren papegaaien kweekt zoals ik steek je daar nog heel veel nieuwtjes op. Weet niet of het mag (de link noemen) maar kijk eens www.papegaaienhulp.nl.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-04-02 - 20:27:00 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote
Schreeuwen behoort inderdaad tot het natuurlijke gedrag van de vogel maar overmatig schreeuwen zoals dit niet (zou in het wild alleen maar roofdieren aantrekken).


Nu weet ik niet of u wel eens wilde populaties heeft gezien of filmbeelden daarvan, maar doorgaans zijn papagaaiachtigen behoorlijk luidruchtig. De meeste soorten leven het grootste deel van het jaar in groepen. Die groepen laten regelmatig luid en duidelijk van zich horen. In de buurt van Clay licks is het helemaal oorverdovend.

Naar bovengenoemde (quote)redenering zou er geen papegaai meer in het wild rondvliegen!

Predatie vindt op vele andere manieren plaats.
Hier heb ik uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Een en ander is terug te vinden in mijn artikel Predatie op Papegaaien hetgeen ik ik dit kader van harte zou willen aanbevelen.(b.v. Parkieten Sociëteit, jan06)

N.B.
De mens is prima in staat (of denkt dat te zijn)om allerlei diergedrag te beinvloeden en naar wens te sturen, maar over de gevolgen daarvan wordt meestal pas in een later stadium nagedacht. Dit betreft meestal het stadium waarin de problemen met afwijkend gedrag al zijn begonnen.

Hoe dan ook, de betreffende vogel kun je dit schreeuwgedrag niet kwalijk nemen. Tenslotte verblijven dit soort dieren van nature hun het leven lang -24 uur per dag- in gezelschap van tenminste 1 soortgenoot!


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-04-02 - 20:46:12 send message to johanblok

Zoals rupicola schrijft: bijna oorverdovend geschreeuw is volkomen natuurlijk gedrag en een volstrekt normaal verschijnsel bij amazones die broedrijp worden. Helaas wordt dit er doorgaans niet bijverteld als ze als jong handtam kuiken voor de huiskamer verkocht worden. Natuurlijk vertelt men er dan doorgaans ook niet bij dat papegaaien niet bepaald geschikt zijn voor solitaire huisvesting.

Papegaaienhulp is het beste adres dat je in Nederland kunt vinden, investeer tijdig in begeleiding op dit adres om ernstiger problemen te voorkomen.


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2008-04-03 - 11:04:16 send message to Papegaaienboer

Ik heb zelf 20 koppels amazones dus ik weet dat ze behoorlijk tekeer kunnen gaan wink ;). Ook heb ik in diverse landen amazones kunnen zien vliegen in het wild (waarmee ik geenszins wil zeggen de wijsheid in pacht te hebben). Maar toch hoort een amazone niet de hele dag door in reactie op zijn eigenaar voluit te gaan schreeuwen, alleen onder bepaalde omstandigheden laten amazones hun uiterste volume horen. Verder kun je op de meeste delen van de dag vooral de wat zachtere contactroepen horen. Veel amazones zijn het grootste deel van de dag zelfs uitgesproken stil.

Ik zie in hun verhaal al een paar foutjes die ze maken in hun omgang met de vogel, zoals direct in de kooi als hij schreeuwt en doek over de kooi, dit mag je nooit doen in reactie op het schreeuwen. Maar in vergelijking met Bonny Talsma ben ik maar een amateur op dit gebied dus laat haar het maar beter uitleggen zou ik zeggen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-04-03 - 23:27:14 send message to rupicola

quote
Maar toch hoort een amazone niet de hele dag door in reactie op zijn eigenaar voluit te gaan schreeuwen, alleen onder bepaalde omstandigheden laten amazones hun uiterste volume horen. Verder kun je op de meeste delen van de dag vooral de wat zachtere contactroepen horen. Veel amazones zijn het grootste deel van de dag zelfs uitgesproken stil.



Helemaal mee eens!
Dit geldt dan ook als een situatie waarbij de vogels zich kennelijk goed voelen.


In het geval waar het hier om gaat ligt dat blijkbaar even anders.

Zoals gezegd, papegaaien zijn uitermate sociale dieren en behoren daarnaast ook nog eens tot de relatief hoog ontwikkelde levensvormen.
Om die reden hebben dit soort dieren constant behoefte aan gezelschap en afleiding.

Overigens is het meer dan de moeite van het proberen waard om de betreffende soort in de gelegenheid te stellen om tot voortplanting te komen.

Hopelijk wil GWA die optie in overweging nemen.

succes





molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-04-04 - 00:28:39 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Zoals gezegd, papegaaien zijn uitermate sociale dieren en behoren daarnaast ook nog eens tot de relatief hoog ontwikkelde levensvormen.
Om die reden hebben dit soort dieren constant behoefte aan gezelschap en afleiding.


Jammer genoeg denken vele hier anders oversad :(

Dit soort informatie wordt niet vaak verteld aan de vaak onwetende die een huiskamer vogel wil kopen.

Het advies van Rupicola lijkt mij ook het beste in dit geval.

Rene


Geelwangamazone
Website Member
Posts :34

Website Member
2008-04-05 - 18:54:49 send message to Geelwangamazone

Hallo allemaal;

Als eerste: Bedankt voor de reacties...

Ik zal snel eens kijken op papagaaienhulp.nl want voor de rest is het echt een supervogel.

Wat jullie ook voorstelde om aan zijn natuurlijke behoefte te voldoen, dat idee zit al een tijdje in mijn hoofd en kan misschien ook uitgevoerd gaan worden...
Ik woon in een woonwijk dus 2 papagaaien buiten is voor mij geen optie, maar mijn ouders gaan volgend jaar verhuizen en stelde voor om sam te laten sexen en er dan een partner bij te kopen.
Hun achtertuin is dan grootzat voor een mooie papagaaien voliere. (Ze hebben nu al 30 jaar een voiliere met kanarie,s zebravinken, enz, enz).

Dat zal waarschijnlijk voorjaar 2010 worden dus tot die tijd zal ie zich wel moeten gedragen!!!


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-08-17 - 21:17:33 send message to Tens

Van mijn ooms hoor ik dat vogels kunnen schreeuwen als zij onvoldoende afleiding hebben. Ik denk aan een kind dat steeds harder kan schreeuwen om afleiding of een hond die in een tuin gehouden wordt. Maar ik heb mij niet genoeg verdiept in `broedroepen´ om te weten of een dergelijke vogelsoort zoveel mogelijk volume wilt produceren bij broedsheid of eenzaamheid zoals dat bij kamelen wel het geval is.


fkbmac
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-09-10 - 15:57:57 send message to fkbmac

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Jeroen en Stefanie,

Hier een reactie van iemand die al jaren huiskamerpapegaaien heeft en zich echt verdiept heeft in probleempapegaaien.
Als je naar de leeftijd van de papegaai kijkt (3jaar) is het voor de hand liggend om aan pubertijd te denken. Dan is de papegaai over het algemeen wat drukker.
Dat is een periode daar moet je gewoon doorheen.
Het is niet alleen de seksuele behoeftes die een rol gaan spelen ook test de papegaai zijn omgeving vaak uit om te kijken of hij misschien een wat dominantere rol kan gaan spelen.

Het is aan de verzorger en de mensen in de directe omgeving van de papegaai daar op een correcte manier op te reageren.
De beste manier is NEGEREN.
Namelijk iedere keer wanneer je op het geschreeuw van de papegaai reageert…. op welke manier dan ook geeft de papegaai een stimulans om wederom te gaan schreeuwen.
De papegaai krijgt namelijk waar die met zijn geschreeuw om vraagt: namelijk AANDACHT en DRAMA.

In de meeste gevallen schreeuwt de huiskamerpapegaai steeds vaker omdat de mensen in zijn omgeving verkeerd op dat schreeuwgedrag reageren en het daardoor juist stimuleren.

Krijgt de papegaai géén reactie…. dan heeft het voor de kromsnavel geen zin om te gaan schreeuwen en zal dat geschreeuw mettertijd af gaan nemen. (dito met bijten)
Helaas werkt dat NEGEREN uitsluitend als dat ook héél CONSEQUENT toegepast wordt want krijgt de vogel bijvoorbeeld een op de tien keer wel reactie dan blijft het voor de vogel wellicht de moeite van het proberen waard.

Een andere werkwijze om de vogel het schreeuwen af te leren is door heel consequent gebruik te maken van de “time-out-kooi”.
Het gaat mij te ver om dat alles hier uit te leggen maar Google maar eens naar “time-out-kooi” of naar "koppiekrauw" en je komt op een site terecht waar onder andere het gedragsprobleem schreeuwen uitgebreid behandeld wordt.

De oplossing zoeken door de vogel een tijdje bij een partner van andere sekse te plaatsen zal niet zo eenvoudig zijn. Het is niet zo dat een - solo - opgevoede papegaaien zomaar een-twee-drie een andere papegaai accepteert. Daar moet je echt geluk bij hebben!
Bovendien… ga je de vogels na verloop van een tijd weer scheiden omdat je de vogel weer in de huiskamer wilt hebben roep je wellicht weer nieuwe problemen op.

Vele Equador amazones doen het uitstekend in de woonkamer, ook oudere vogels, het zijn over het algemeen best lieve en rustige vogels.

Groet, Frans



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede