Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > vraag over tocht/kou Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vraag over tocht/kou
jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-20 - 08:58:26 send message to jaap van de pol

Ik heb een vraagje over kou/tocht. Ik heb al een ara en krijg zondag een grijze roodstaart, heel leuk natuurlijk, alleen deze zet ik eerst een paar weken apart van de ara in een andere kamer, nu is mijn vraag alleen: Ook in deze kamer gaat elke dag even het raam open, nu staat de kooi niet dicht bij het raam, dus het is niet zo dat hij koude wind over zich heen krijgt, maar het koelt natuurlijk wel wat af, met een raam op een kier. is dit een ramp???

graag uw reacties hierover!

vriendelijke groet, Jaap Jan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-01-20 - 13:45:08 send message to dooren

Een zeer snelle afkoeling door bv. een raam open te zetten als het vriest en binnen 20 graden is raad ik af. (dit vind je zelf ook niet aangenaam)

Ik zou zelf ervoor zorgen dat het temperatuurverschil binnen niet meer dan 10 graden celcius afkoeld. Mocht de vogel uit een buitenvoliere komen dan is het vaak minder een probleem. Vogels welke pernament binnen verblijven hebben een dunner veerkleed waardoor ze minder goed bestand zijn tegen afkoelen.
Gert


jboe
Website Member
Posts :89

Website Member
2009-01-21 - 19:47:15 send message to jboe

bij twijfel : niet doen.
tocht is het ergst, kou dat valt wel te overkomen.

kun je geen afzuiging zetten, dan ben je je stof kwijt en ververs je de lucht ook.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-01-21 - 22:56:25 send message to Tens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoe weet je of je vogel echt verkouden is?
Ik hoor geregeld genies namelijk en mijn man heb nu net een niesbui.
Moet je echt actie ondernemen zodra je iedere dag af een toe een niesbui hoort of pas als je bjvoorbeeld vocht ziet komen uit plekken waar dat niet hoort?
Geen idee namelijk hoelang je bij vogels kunt wachten of dat ze veel niezen vanwege stofgevoeligheid (heb wel vloerbedekking), of of ze überhaupt af en toe verkouden horen te worden (dat lijkt mij bij winterharde voierevogels namelijk logisch, vooral als ze ineens binnen staan).
-----
EDIT: heb antwoord al via google:
Ook een parkiet moet wel eens niezen, door te niezen worden de neusgaten gereinigd. Dat de parkiet af en toe niest is dus heel normaal, alleen als er veel vocht uitkomt is hij verkouden.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-22 - 09:03:02 send message to jaap van de pol

@ jboe: nee, ik heb geen afzuiging, het is ook niet zozeer toch, want het is alleen een raam dat op een kier staat, verder zitten de deuren dicht dus het koelt alleen maar wat af.

@ tens: Mijn ara niest ook wel eens 4x achter elkaar, maar dan zit hij te krabben met z'n poot aan z'n snavel / neusgaten / kop en dan jeukt dat volgens mij, waarna hij begint te niezen. hij kan bijna niet verkouden zijn, want het is altijd even warm in huis.

groeten Jaap van de Pol


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-01-22 - 10:34:32 send message to Tens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben er nogal paranoiide voor vanwege mijn ervaring met andere dieren.
Meer specifiek: ik heb in samenwerking met twee rattenfokkers proberen uit te zoeken of het buiten houden van sommige als zwak en tocht gevoeilig bekend staande dieren niet beter is voor de soort op lange termijn. Het bleek al gelijk bij het eerste paar, 2 zussen, buiten gehouden ratten dat zij namelijk weer van hun verkoudheid af kwamen als zij buiten staan. Terwijl het binnen om slaat in een chronische verkoudheid, met mijt en longontsteking en de dood tot gevolg.
Daarnaast bleven vachtproblemen, zoals een dunne vacht en mijt, grotendeels uit.
Na de dood van de 2 zussen die alleen boven een bepaalde temperatuur buiten stonden en na 1,5 jaar overleden, is het geprobeerd met 2 broers en 1 stiefbroer. Deze stonden het hele jaar buiten. Ze werden 2,5 jaar oud en werden pas echt ziek toen zijn naar binnen moesten (omdat ik verhuisde naar een appartement in de binnenstad met een frnas balkon, dus zonder een buitenplaats).
Het bleek dus goed te kunnen als er maar aan de dieren gelegenheid werd gegeven om ook de tuin in te gaan (voor de weerstand) en een nest te bouwen (die moest wel af en toe verschoond want de vrouwtjes verplaatsten wel wat maar hadden niet door hoe het echt moest). Ze zwommen zelfs in de herfst ook in de vijver om waterpest te eten.

Maar goed, mijn vogeltjes zijn hier net en komen uit een buitenvoilere (ze staan in een grote kooi die altijd open staat). Daarnaast heb ik geen vogelhouder ervaring. Vandaar dat ik bang ben voor problemen in de overgangsfase. Ik scherm ze namelijk juist expres niet af voor vuil en koude en soms tocht het hier gewoon zoals in een normale woonkamer.
De soort die ik heb, bourkeparkieten, schijnen expres sterk gefokt te zijn om beter tegen vocht en kou te kunnen dus dat merk ik dan wel.
Ze krijgen wel een aangepast dieet met extra vitamine en veel bewegingsvrijheid om problemen te voorkomen.

EDIT: weer beroert geschreven hele woorden weg



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede