Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Trichoglossus haematodus en z'n (21) ondersoorten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-26 - 10:58:31

Jaja dat zal ik zeker doen razz :p

maar teruch naar mijn vraag:

Op www.loribreeders.com staat inderdaat veel info over deze groep op de t.h.stresemanni na dan. Wat ik begrepen heb is dat er nogal wat ondersoorten hievan zijn die niet of bijna niet meer raszuiver te kreigen zijn.

Kennen jullie mischien nog meer site's dan www.lories.nl en www.loribreeders.com ?

of mischien fora?


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2009-03-26 - 11:50:47

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Veel gehouden zijn de moluccanus, haematodus, caeruleiceps, rubritorquis en capistratus (niet allemaal in gelijke aantallen de eerste 2 zijn duidelijk de meest gehouden).
Zeldzaam zijn deplanchi, forsten, massena, mitchel, rosenberg, djampeana en weber.
De rest wordt niet gehouden bij mijn weten.

Max aan jou nu de vraag om van deze soorten de Nederlandse namen erbij te zoeken dan maken we er een leerzame quiz van.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-26 - 12:09:07

Oké daar gaat i dan razz :p

t.h. mitchelli=Mitchell's lori
t.h. forsteni=Forsten's lori
t.h. djampeanus=Djampea lori
t.h. stresemanni=Stresemann's lori
t.h. fortis=Soemba lori
t.h. weberi=weber's lori
t.h. capistratus=Bloedvlek of Edward's lori
t.h. flavotectus=Geelborst of Wetarlori
t.h. haematodus=Groenneklori (nominaatvorm)
t.h. rosenbergii=Rosenberg's lori
t.h. intermedius=Blauwvoorhoofdlori
t.h. micropteryx=Misima lori
t.h. caeruleiceps=Blauwkop of Fly River lori
t.h. nigrogularis=zwartkeellori
t.h. brooki=Brook's lori
t.h. massena=Masséna of Kokosnootlori
t.h. flavicans=Olijfgroene lori
t.h. nesophilus=Ninigo lori
t.h. deplanchii=Deplanche's of Lori van Nieuw Caledonië
t.h. moluccanus=Lori van de blauwe bergen
t.h. rubritorquis=Roodnek lori

Ps. ik had gedacht dat de Weberi ook wel uitbundig gehouden werd, maar ik heb gelezen dat hier goed me te kweken vald maar dat dit ten kosten gaat van zijn niet mooie uiterlijk (wat ik eigenlijk wel mooi vindhappy :))


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2009-03-26 - 13:23:42

Fokke en Wiechman jullie hebben het perfect verwoordt.

Max nog een leuke link http://www.kcbbs.gen.nz/lori/ar/ en pas op, lories houden is net drugs, uitermate verslavend.


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-26 - 13:42:45

Dan wordt lori's mijn eerste verslaving wink ;)


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2009-03-26 - 13:49:25

quote
t.h. haematodus=Groenneklori


ik dacht eerst dat het om een of ander groente ging laugh :Dlaugh :Dlaugh :D we eten vanavond groene klori..

maareh zonder dollen: max prima vraag!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-03-26 - 14:10:41

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Even iets aanpassen dan :P

t.h. mitchelli=Mitchell's lori
t.h. forsteni=Forsten's lori
t.h. djampeanus=Djampea lori
t.h. stresemanni=Stresemann's lori
t.h. fortis=Sumba lori
t.h. weberi=weber's lori
t.h. capistratus=Bloedvlek lori
t.h. flavotectus=Geelborst of Wetarlori
t.h. haematodus=Groenneklori (nominaatvorm)
t.h. rosenbergii=Rosenberg's lori
t.h. intermedius=Blauwvoorhoofdlori
t.h. micropteryx=Misima lori
t.h. caeruleiceps=Blauwkoplori
t.h. nigrogularis=zwartkeellori
t.h. brooki=Brook's lori
t.h. massena=Masséna of Kokosnootlori
t.h. flavicans=Olijfgroene lori
t.h. nesophilus=Ninigo lori
t.h. deplanchii=Deplanchi lori
t.h. moluccanus=Lori van de blauwe bergen
t.h. rubritorquis=Roodnek lori

Webers, raszuivere mitchell's, rosenbergen etc zijn laag in aantallen. Dit komt vooral door de lage aantallen importen in het verleden. Maar ook door slechte kweekresultaten. De kweek resultaten vallen mijn erg tegen.

B.v. De laatste 3 jaar toch wel zeker 30 rosenbergen gekweekt, maar in het vervolgtraject ken ik dan geen enkele koper met gekweekte jongen.

Bij sommige sneuvelde zelfs 2 keer een pop terwijl deze kwekers toch lang andere lori's hebben en kweken.

Soms krijg ik zelf het idee dat ik alleen aan het kweken ben om dode partners van andere op te vullen. In nederland ben ik (helaas) denk ik de enige die kweekt met deze soort.

Dus om onverwant te maken kan ik b.v. naar zuid frankrijk rijden of misschien een losse vogel ergens uit zuid duitsland te bemachtigen.

Dit alles maakt behoud van deze ondersoort al een wedstrijd op zich.

Laat ik het dan nog maar niet hebben over webers, mitchell's of geelgroene lori s. En dan hebben we het nog alleen maar over tricho's.
Gert


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-26 - 14:19:47

Nou Gert

Wacht dan nog maar een aantal jaaren als ik op mezelf woon (in Walsrodehappy :)) dat ga ik ook met vanalles en nog wat kweeken gespecializeert op lori's mutaties van grasparkieten en hoenders.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-03-26 - 14:52:57

Je bent in elk geval enthousiast en fanatiek, dat zijn eigenschappen die je als lorikweker nodig hebt.
Gert


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-26 - 15:17:48

Nu nog en vraag over de Charmosyna soorten.

Zover ik weet zijn hier ook wel een paar soorten van die gekweekt worden, maar de palm, roodkin, meeks en toxopei lori's zie ik bijna nergens ik kan er nog niet eens foto's van vinden (op de pc dan, want ik heb wel een pooster van Keulen waar die op staan) het zelfde geld volgens mij ook voor de margaretha, Nieuw caleledonie, roodkeel en wilhelmina lori. Zijn deze überhaubt in gevangenschap?


Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-26 - 15:52:30

In het boek Parrots of the World staan steeds de lengtes van alle papegaaien van hun vleugels, staart, exp. cul. (ik weet niet wat exp. cul. betekend) en de poten. Meestal staan er van de papegaaien lengte maten op van een stuk of 10 en soms wel 20 vogels. En daar van berekennen ze dan het gemidelden. maar bij de nieuw caledonie lori hebben ze maar 1 vogel gevangen een pop. Dus die zal wel zéér zeldzaam zijn.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-03-26 - 16:52:21

happy :)
Je bent er druk mee Max, mooi zo!

Mogelijk ter info:
Ik heb altijd gedacht dat exp. cul. het stukje tussen de cloaca en de staart was.
Dit omdat in de vliegvisserij veertjes gebruikt worden die men "cul de canard" noemt (=kont van de eend).
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-03-26 - 16:54:42

De genoemde charmosyna soorten zijn idd niet in gevangenschap verkrijgbaar. Ooit is er 1 wilhelmina lori (genoemd maar de berg wilhelmina in Nieuw Guinea) geimporteerd naar zuid duitsland. Een zekere Neff had deze vrouwelijke vogel welke 1 ei had gelegd. Deze soort moet ik nog behandelen op mijn website.

Van de genoemde soorten waarvan geen foto's doordat ze ontbreken heb ik zeer waarschijnlijk wel als balgfoto

Gemiddelde lengtes worden genoemen van vleugels.
Een lengte van de totale vogel is te onbetrouwbaar. Het meten hiervan geeft geen zuiver beeld omdat vogels iets wat kunnen worden opgerekt tijdens het opzetten tot balg.

De voorlopers van parrots of the world hebben deze vleug/staart maten al gepubliseerd. Parrots geeft hierop een vervolg. Ik heb nog kopie van boeken uit zoologische tijdschriften rond eind 19 eeuw. Deze heb ik ooit gekopieerd van een engelse kweker 20 jaar terug.

Helaas zijn deze boeken niet verkrijgbaar maar hierin staan de verslagen die de ornitologen die de betreffende vogels schoten, labelde en benoemde naar zich zelf of iemand anders van de expeditie.

Latijnse namen werden ook vaak vernoemd naar de kleur: bevoorbeeld erythrothorax : roodborst

Deze balgen zijn genummerd en nog steeds aanwezig in museums zoals Leiden in Nederland en Tring in England. Toegang voor studie naar deze balgen is hedendag lastiger dan vroeger.

Hiervan heb ik gelukkig een berg dia's/foto's kunnen maken. Hierdoor is het ook weer voor mezelf gemakkelijk om te bepalen of een soort raszuiver is.
Gert



Max.Weijers
Oud Lid
Posts :629

Oud Lid
2009-03-26 - 17:00:25

Wat is uw site dan? loribreeders? want op loribreeders staan helemaal geen charmosyna soorten.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2009-03-26 - 17:31:38

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Loribreeders is idd mijn site. Het betreffende charmosyna onderdeel moet in nog schrijven Max.

Helaas tijd (en inspiratie zullen we maar even zeggen) en nog een paar andere zeer belangrijke dingen die altijd voor de hobby gaan.

Bovendien neem ik de tijd met zoiets omdat het allemaal moet kloppen wat ik schrijf.
Gert




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 236 bezoekers op de site, waarvan 9 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede