Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vogels Algemeen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vogels Algemeen
paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-07-14 - 14:30:11 send message to paintim

Beste vogelliefhebbers !
Dient niet elke vogel de gelegenheid te krijgen
om tot volwassendom te komen zoals voor de soort
gebruikelijk.Je hebt t.o.v. van welke vogel ook
in kooi of voliere toch de verantwoordelijkheid op je genomen voor de zorg van een levend wezen.
Als jongen ongewenst zijn dan zijn er toch methoden om e.e.a. te voorkomen. Eitjes doorprikken/eitjes weghalen en vervangen door
kunsteitjes.
Als het helemaal niet anders kan de man weghalen.
Misschien wat idealistisch door mij gesteld in deze harde wereld waar dikwijls alles maar draait om geld,waarvoor gevoelens opzij worden gezet.
Vr.groeten van
ANTONI


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2009-07-14 - 15:03:44 send message to zourky

Ja Antoni dat is ook mijn gedacht een voorbeeld ik heb zeven kanaries,en heb al tweemaal een nestje de eitjes geprikt,nu heb ik gisteren nog twee nestjes gevonden in klimop omdat ik er een vogel zag invliegen,daar lagen drie jongen in en die zullen liefdevol grootgebracht worden door de moeder en die zullen ook hier blijven,de volière is groot genoeg een vogel min of meer dat maakt niet uit,vogels die zouden moeten kweken doen het niet en dan kanaries,die zou men de pil moeten geven
groetjes Richard


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-07-14 - 17:13:23 send message to Rogert

Ik vind het dubbel en hypocriet en ik geef toe dat ik er zelf ook aan mee doe. Maar dat zit nu eenmaal in de mens! En ik geniet met volle teugen van mijn hobby.

Maar ..... zou je, als je boven geplaatste stelling leest, niet veel beter GEEN vogels kunnen houden. Horen vogels niet gewoon los in de natuur en niet in een volière?

Want nu houd je wel vogels, maar je gunt ze niet hun natuurlijke gedrag! Je bemoeid je met hun voortplanting en laat ze ook nog eens onnodig eieren leggen en bebroeden. Je kweekt waarschijnlijk ook zwakkere mutaties en ze hebben niet eens de vrije partnerkeuze.

Het is dus hypocriet te schrijven dat het één wel goedgekeurd wordt en het ander niet! Waar ligt de grens?

Voor de één is de grens dat je ze niet in gevangenschap mag houden en voor de ander is de grens dat je ze uitmelkt en er "rijk" van wordt.

Dus denk na voordat je een dergelijke stelling plaatst.

Je kan ook met je vogels kweken en de jongen opvoeren. Doneer ze bv aan slangenliefhebbers. Of misschien wil Whiskas wel een voer ontwikkelen voor katten. Wiskas met kanariesmaak, in de smaken roodfactor, geel of wildkleur!

Als mijn emoticons zouden werken zou ik dit stukje opgeleukt hebben, maar nu moeten jullie zelf een beetje tussen de regels doorlezen.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2009-07-14 - 17:20:14 send message to roodmus

pcieswink ;)wink ;)wink ;)wink ;)wink ;)wink ;)


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-07-14 - 17:21:54 send message to paintim

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Rogert! Natuurlijk is hierover nagedacht.
Het gaat om de verantwoordelijkheid,die je tegenover een levend wezen hebt. Dat is de essentie van hetgeen ik heb geschreven. Zourky voelt dat dan ook goed aan.
Vr.groeten
ANTONI


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-07-14 - 18:48:03 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
dikwijls alles maar draait om geld,waarvoor gevoelens opzij worden gezet


Het lijkt wat op de advertenties die je wel eens op MP ziet staan van mensen die een gratis vogel willen. Mensen die vinden dat alles draait om geld en dat gevoelens daarvoor opzij gezet worden.
Deze mensen zijn allemaal goedzakken en de kwekers zijn geldwolven.

Ik maak me vaak druk om mensen die zo over de vogelhobby denken. Vogels kweken doe je voor de lol en als je met de verkoop van de jongen de kosten kan compenseren of in een gunstig geval een keer geld kan verdienen is daar niets mis mee.

Verder weet denk ik iedere vogelliefhebber wel dat je inderdaad de zorg hebt voor een levend wezen. Dat blijkt wel uit het feit dat je ze iedere dag eten en water moet geven.

Vb: Ik heb eens een prachtige vogel weggegeven aan mensen omadt de vogel vanaf zijn geboorte twee nagels miste (afwijking). De mensen gaan ermee naar de dierenarts waar de vogel werd afgekeurd omdat hij waarschijnlijk geen H-pellets had gegeten. Waarschijnlijk ben ik als hobbykweker bij die dierenarts helemaal afgekraakt want de mensen hebben mij nooit meer aangegeken.

Altijd een lekker makkelijk inkoppertje van die geradicaliseerde dierenliefhebbers dat alles draait om geld. Gratis dieren en als je ze niet weggeeft ben je een geldwolf zonder gevoel.sad :(

Dit is niet aanvallend bedoeld t.o.v. Antoni of iets dergelijks, maar iets wat mij dwars zit (algemeen).


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2009-07-14 - 19:04:26 send message to zourky

Ik kweek geen vogels om te verkopen noch niet om weg te geven,ten eerste hier is altijd kritiek op wel en niet,ik heb liever geen jonge kanaries ik heb er zeven en nog nooit één gekocht is allemaal van buren
die hun vogeltje beu waren het was dit of dat of zong te veel.Als er per ongeluk jongen komen dan is het wel een ongeluk omdat ik het nestje niet vond anders was het zover niet gekomen.Daar straks nog een nestje met vijf ja vijf jongen die worden hier groot en blijven ook hier.Dat van vogels niet opsluiten in een volière en ze vrij laten in de natuur doet men niet met kanaries,en van de vogels uit te melken kijk dan maar eens naar legbatterijen van kippen die worden uitgemolken.
Ik heb een duif ook een vondeling die legt per jaar 12a14 eieren wat moet ik doen er een ander bijzetten en dan de jongen in de pan,neen ze legt twee eieren broed twee weken en begint opnieuw goed voor haar en goed voor mij


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2009-07-14 - 19:45:18 send message to paintim

In grote lijnen heb je gelijk Rik. Het heeft echter niets te maken met een advertentie voor gratis vogels.
Als je door verkoop van gefokte vogels je kosten e.d.goed kan maken is daarmee niets mis. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen.
Het is helaas idealistisch om te denken,dat alle
vogelliefhebbers de zorg voor hun diertjes echt serieus nemen. Als ik soms lees hoe er mee wordt omgegaan. Ik blijf positief en hoop,dat het bovenstaande toch weer iemand aanzet om de diertjes,waarvoor ze de zorg op zich hebben genomen, een beter leven te bezorgen.
Vr.groeten
ANTONI


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2009-07-14 - 20:08:03 send message to Rik

quote
Het is helaas idealistisch om te denken,dat alle vogelliefhebbers de zorg voor hun diertjes echt serieus nemen.


De eerste vogel die ik kweekte was de rosecollie. Na de eerste verkoop kwam ik er al snel achter dat deze prachtige vogels qua handel gelijk staan met aardappelen. Er was één oplossing: overstappen naar een andere duurdere soort.

Wat dat betreft kan ik jou weer gelijk geven Antoni.


termaat
Website Member
Posts :61

Website Member
2009-07-14 - 20:29:32 send message to termaat

hier denk inderdaad iedereen weer anders over, ikzelf heb bv een half seizoen met kanarie en bourke in broedkooien gekweekt, maar dit gaf me niet de voldoening die ik nu wel heb om ze het hele jaar in de vluchten te zien vliegen.
de natuur kun je nooit precies namaken maar als je denkt dat je de vogels tekort doet kun je beter met deze hobby stoppen want dan kun je er ook nooit echt van genieten


whitebulldog
Oud Lid
Posts :1314

Oud Lid
2009-07-14 - 21:06:29 send message to whitebulldog

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De hele hobby is onnatuurlijk, want hoe groot je volliere ook is, hij is altijd te klein in vergelijking bij de natuur ( zo vrij als een vogel)
ook het voedsel, je kunt de beste/de duurste voeding geven, ze moeten eten wat jij geeft, in de natuur is er keuze, en de vogel weet echt wel wat ie kiest.
hoe je het ook wend of keert, ik denk dat als je doet wat in jou vermogen ligt je vogels een goed leven te geven, en naar eer en geweten verzorgt, je het goed doet.
ieders geweten is natuurlijk ook weer anders, maar menig vogeltje dat wij nu houden zou het in de natuur niet eens meer redden, veel is er al uitgefokt/gekweekt, en vwb jongen krijgen, ik denk dat als de vogels dat graag willen, je ze alleen maar een gunst geeft door toe te geven aan hun voortplantingsdrift, ( hebben ze toch nog een verzetje) je kan het echter wel beperken tot bv één legsel; per seizoen.
als een vogel niet naar zijn zin zit zal ie denk ik ook minder gauw tot een legsel over gaan, dus ik denk dat het ook wel een goede peiler is van hoe de vogel in z'n vel zit. ook kan je bijv 3/4 van het legsel vervangen voor kunsteitjes, en zodoende maar één of twee jongen laten grootkomen, kortom genoeg alternatieven.

En anders zou ik een andere hobby kiezen, en mijn geld doneren aan de partij voor de dieren happy :)happy :)happy :)happy :)

Maar weet je klik eens op dit filmpje hieronder , dat is pas erg:
http://www.youtube.com/watch?v=8T_ehcN5LA4



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 114 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede